М алайзия внесе в Съвета за сигурност на ООН проект на резолюция за създаване на международен трибунал, в който ще бъдат съдени отговорните за разбиването на малайзийския боинг в Източна Украйна на 17 юли 2014 г. Проектът на Малайзия се подкрепя от Холандия, Белгия, Австралия и Украйна.
Консултациите засега са започнали на ниво експерти, но няма насочена дата на гласуване на проекта на резолюция.
Самолетът, изпълняващ полет от Амстердам до Куала Лумпур, се разби на 17 юли миналата година и загинаха 283 пасажери и 15 членове на екипажа.
Властите на Украйна и на самопровъзгласилата се Донецка народна република взаимно се обвиниха за разбиването на машината. Украйна, както и редица западни страни, обвиниха проруските сепаратисти в Източна Украйна за свалянето на самолета, като според тях бунтовниците са използвали ракети земя-въздух, които са получили от Русия, припомня Франс прес.
С разследването на трагедията се зае Съветът за сигурност на Холандия, тъй като най-много бяха загиналите холандски граждани.
Руският президент Владимир Путин определи като контрапродуктивно създаването на трибунал на ООН по случая.
В телефонен разговор с холандския премиер Марк Рюте Путин обясни подробно руската позиция за "прибързаната и контрапродуктивна" инициатива на няколко страни, сред които и Холандия, за създаването на трибунал, който да съди отговорните за катастрофата, се казва в изявление на Кремъл, цитирано от световните агенции.
В телефонния разговор двамата лидери са подчертали взаимната си заинтересованост от резултатно разследване на обстоятелствата около случая.
Същевременно днес на пресконференция в Москва зам.-ръководителят на руското Федерално управление за въздушен транспорт (Росавиация) Олег Сторчевой каза, че са налице фактори, показващи, че малайзийският боинг е бил поразен с ракета въздух-въздух или ракета земя-въздух, предаде ТАСС. Сторчевой добави, че данните на руския оръжеен концерн "Алмаз-Антей", произвеждащ ракетни системи, че малайзийският боинг е бил свален над Украйна с ракетен комплекс Бук М1 са само една от версиите за тази катастрофа и подчерта, че не бива да се изключват и други версии.
Според Сторчевой, ако Росавиация получи пълен достъп до материалите от разследването, руската страна би могла да направи еднозначен извод за причините за трагедията, станала на 17 юли 2014 г.
Заместник-шефът на Росавиация каза, че неговото ведомство има възражения срещу отделни тези, развити в доклада на Холандия за разследването на катастрофата. Те обаче ще бъдат оповестени след официалното публикуване на документа.
Според Сторчевой върху комисията, разследваща катастрофата се оказва натиск. Той обвини Украйна, че заради своята алчност не е затворила въздушното си пространство над района на бойните действия в източната част на страната до момента на катастрофата с боинга. Очевидно Украйна не е искала да понесе финансови загуби от закриването на въздушното пространство и резултатът от това бяха 298 жертви, каза Сторчевой.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!