С емейството на мъж от Калифорния, който загина при катастрофа, докато неговата Tesla е била в режим „Autopilot“, съди производителя на електрически автомобили заради твърденията на компанията и нейния главен изпълнителен директор Илон Мъск, че технологията за самоуправление е готова за употреба на пътя.
31-годишният Генезис Джовани Мендоса Мартинес загина при инцидент през февруари 2023 г. с Tesla Model S, който е закупил с вярването, че автомобилът може безопасно да се управлява сам. Според заведеното дело, подадено от родителите му Едуардо и Мария, както и брат му Калеб, който е бил тежко ранен в катастрофата, подвеждащият маркетинг на Tesla за възможностите на системата Autopilot е изиграл роля за инцидента.
Tesla твърди, че нейните автомобили са „сравнително безопасни“ съгласно приложимото законодателство и предположи, че инцидентът може да е частично резултат от небрежността на Мендоса. Освен това компанията заяви, че никакви допълнителни предупреждения не биха могли да предотвратят катастрофата.
Family blames Elon Musk for son’s death while driving Tesla in ‘autopilot’ mode https://t.co/IUNnJ7Tjdn pic.twitter.com/cwxIMyVcyA
— The Independent (@Independent) December 9, 2024
Правителството на САЩ многократно е критикувало Tesla за преувеличаване на възможностите на нейната технология за автопилот. Сред най-острите критици е министърът на транспорта Пийт Бътиджиг, който предупреждава за опасностите от такива преувеличени твърдения.
Адвокатът на семейство Мендоса, Брет Шрайбер, обвини Tesla: „Това е още един пример за използване на Tesla по нашите обществени пътища, за да извършва изследвания и разработки на своята технология за автономно шофиране“.
По думите му, вместо да реши проблемите чрез изтегляне на дефектните автомобили, компанията пуска софтуерни актуализации, които не премахват напълно дефектите.
На 18 февруари 2023 г. Генезис Мендоса шофирал своята Tesla по междущатска магистрала 680. Аварийни превозни средства, включително пожарни коли и патрулни автомобили с активни светлини, били паркирани на пътя, за да отбият движението.
При включен Autopilot, автомобилът не успял да идентифицира аварийните превозни средства и се блъснал с висока скорост в пожарна кола. Според данни от автомобила, Autopilot е бил активен 12 минути преди сблъсъка, през които Мендоса не е използвал нито газта, нито спирачките. Въпреки че е поддържал контакт с волана, системата не успяла да избегне сблъсъка. Джовани бил фатално ранен, докато брат му Калеб претърпял тежки наранявания. Четирима пожарникари на мястото получили леки травми.
Family blames Elon Musk for son’s death while driving Tesla in ‘autopilot’ mode https://t.co/4OCFBylkBW Genesis Giovanni Mendoza Martinez, 31, was crushed to death behind the wheel of the Model S he bought under the — apparently mistaken — belief it could drive itself pic.twitter.com/x2kCeXOr4y
— Mickie Morganfield @mickiedances.bsky.social (@mickiedances) December 9, 2024
Делото твърди, че системата Autopilot на Tesla има основни недостатъци, като неспособност да разпознава аварийни превозни средства с активни светлини. Tesla се е сблъскала с множество подобни катастрофи, което според жалбата подчертава сериозни проблеми в технологията.
В жалбата се посочва, че Джовани Мендоса е бил убеден от рекламите на Tesla и публичните изявления на Илон Мъск. Сред цитираните коментари на Мъск е изявление от 2014 г., че автомобилите на Tesla скоро ще могат да се движат от рампи на магистрали до изходи без намеса на шофьора, както и твърдение от 2019 г., че ще има над един милион напълно автономни „роботаксита“ на пътя до края на същата година. Според жалбата, Мъск и Tesla съзнателно са популяризирали възможности, които техните автомобили не могат да предоставят.
Между 2015 и 2022 г. Tesla е получила хиляди доклади за проблеми с Autopilot, включително над 1000 катастрофи, 1500 оплаквания за неволно спиране и 2400 оплаквания за внезапно ускорение, според жалбата. Въпреки тези сериозни проблеми, Tesla е продължила да предлага автомобилите си като способни на пълно самоуправление.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!