П ланът за създаване на наследник на самолета "Нощна стража" на американските военновъздушни сили - т.нар. "самолет на Деня на Страшния съд", който действа като въздушен стратегически команден и контролен пункт в случай на ядрена война - набира скорост.
(Във видеото: "Часовникът на Страшния съд" остана на 90 секунди до полунощ)
През април корпорацията Сиера Невада спечели договор с Пентагона на стойност 13 млрд. долара за изграждане на новия флот на Центъра за спасителни въздушни операции (The Survivable Airborne Operations Center-SAOC) на ВВС.
В последния си ход Ройтерс съобщава, че аерокосмическата компания вече е закупила пет самолета Boeing 747-8s от Korean Air, най-голямата авиокомпания в Южна Корея. Стойността на самолетите е 918 млрд. корейски вона (674 млн. долара), като се очаква те да бъдат доставени в САЩ до септември 2025 г.
Doomsday Plane has been active all day today 🎯🐂🇺🇸 pic.twitter.com/WqXX8BwP7L
— Derek Johnson County (@rettletrap1779) May 16, 2024
Предстоящият SAOC се разработва, за да замени остарелия флот от самолети Boeing E-4B Nightwatch - самолети, които служат като летяща военна стая за президента, министъра на отбраната и други ключови правителствени и военни служители по време на криза, например ядрена война.
Понастоящем ВВС на САЩ експлоатират четири самолета E-4B, като поне един от тях е в готовност по всяко време - 24 часа в денонощието, 7 дни в седмицата - за "осигуряване на пряка подкрепа на президента, министъра на отбраната и [Обединения комитет на началник-щабовете]".
Самолетите от време на време се забелязват в различни части на света от проследяващи полети, често по неясни за обикновените хора причини.
GORDO01, the Doomsday Plane, making low and slow laps over Omaha tonight. Just another night in Nebraska! pic.twitter.com/ki1kVmZlDN
— Dakotah Smith | Nebraska Office Broker (@DakotahJSmith) May 16, 2024
Неуловимият E-4B е милитаризирана версия на Boeing 747-200 - свръхголям самолет, предназначен за международен превоз на товари, който може да побере до 111 души екипаж. Главната му палуба е оборудвана с шест модифицирани зони: зона за работа на командването, конферентна зала, зала за брифинги, зона за работа на оперативния екип, зона за комуникации и зона за почивка.
"E-4B е защитен от въздействието на електромагнитни импулси и разполага с електрическа система, проектирана да поддържа усъвършенствана електроника и голямо разнообразие от комуникационно оборудване", пише на уебсайта на ВВС на САЩ.
"Усъвършенствана сателитна комуникационна система осигурява световна комуникация за висшите ръководители чрез въздушния оперативен център. Други подобрения включват защита от ядрени и топлинни въздействия, акустичен контрол, подобрено съоръжение за технически контрол и модернизирана климатична система за охлаждане на електрическите компоненти.", става още ясно от представената информация.
E-4B Doomsday plane being refueled! pic.twitter.com/4fJCJYyp3Q
— Ella Russell (@ellarussell197) May 15, 2024
E-4B е в експлоатация от 70-те години на миналия век, когато Студената война далеч не е приключила. Тъй като срокът на годност на самолетите наближава края си, ВВС на САЩ разработват нови самолети, които да се справят с новата вълна от геополитически сътресения, пред които е изправен светът.
Подробностите за разработката на новия SAOC по обясними причини са оскъдни, така че все още не е ясно с какво ще се различава от сегашния самолет E-4B Nightwatch. ВВС на САЩ обаче посочиха, че той ще включва много повече цифров дизайн в сравнение с предишните модели.
Също така не е ясно кога новата система ще се появи в небето, въпреки че повечето източници предполагат, че тя ще бъде готова едва през 2030 г.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!