0

М акар че е твърде рано да се определи със сигурност причината за катастрофата в Бразилия миналата седмица, експерти по въздушни бедствия твърдят, че инцидентът е подобен на забележителна катастрофа преди 30 години, която предизвика сериозни реформи в областта на безопасността.

Полетът на Voepass 2283 в петък от Каскавел, близо до границата на Бразилия с Парагвай, до Гуарульос в щата Сао Пауло се разбива, след като прелита през зона, в която се прогнозира „силно заледяване“.

По данни на FlightAware полетът се е движел на височина 5 181 метра, когато пилотите изглежда са загубили контрол.

Поне двама експерти, с които CNN разговаря, предполагат, че натрупването на лед в самолета може да е предизвикало поредицата от катастрофални събития миналата седмица.

„Всички предварителни сигнали сочат към заледяване“, казва бившият управляващ директор на Националния съвет за безопасност на транспорта Питър Гелц, който е прегледал първите данни от проследяването на полета.

Многобройни видеоклипове, публикувани в социалните медии, показват турбовитловия самолет ATR 72 във видимо плоско въртене, докато се е устремявал към земята без видимо движение напред. Всички 62 пътници и екипажът загиват при разбиването на самолета близо до Винхедо, което го превръща в най-смъртоносната катастрофа на търговски самолет през 2024 г.

Според документите на Федералната авиационна администрация заледяването по време на полет може да „наруши потока на въздуха над крилото и да повлияе неблагоприятно на качествата на управление“, което води до „неконтролируемо преобръщане или накланяне на самолета и възстановяването може да бъде невъзможно".

„Заледяването е може би водещата теория. С напредването на разследването нещата ще започнат да се уточняват“, казва бившият заместник-председател на NTSB Брус Ландсбърг. 

  • Катастрофа през 1994 г.

Френско-италианският самолет ATR 72 има „карирано досие“, казва Гьолц. На 31 октомври 1994 г. ATR 72 се разбива в Роузлаун, Индиана; полет 4184 на American Eagle се е сблъскал със силно обледеняване по време на полет, причинено от замръзващ дъжд. Всички 68 души на борда загинаха.

След тази катастрофа последваха значителни тестове и Федералната авиационна администрация задължи модификация на системата за обезледяване на предния край на крилата на ATR 72, както и по-задълбочено обучение на пилотите за срещи с тежки заледявания.

Днес и в светлината на инцидента с Voepass 2283, Гьолц казва: „Мисля, че въпросът дали този самолет е безопасен при заледяване заслужава сериозно преразглеждане.“

Според Гьолц днес в света летят около 800 ATR 72. Но в момента нито една от големите авиокомпании в САЩ не експлоатира ATR 72, което означава, че пътниците в САЩ едва ли ще се сблъскат с тях в страната, но е много вероятно да пътуват с такъв самолет в чужбина.

ATR 72 използва противообледенителни „ботуши“, проектирани да се разширяват и физически да разбиват леда, който се натрупва върху крилата. Реактивните самолети често използват топлина, подавана от двигателите, за разтопяване на леда по крилата, известна като „bleed air“.

„Турбовитловите самолети не се справят толкова добре, колкото реактивните самолети при тежки метеорологични условия. Реактивен самолет вероятно нямаше да се намира на тази височина“, казва Ландсбърг, който пише книга за авиационната безопасност, включително и за катастрофата в Роузлаун. 

След съобщенията за катастрофата в петък ATR съобщи, че знае за инцидента и работи в подкрепа на разследващите.

„Първите ни мисли са с всички засегнати от това събитие лица. Специалистите на ATR са напълно ангажирани да подкрепят както разследването, така и клиента“, се казва в изявлението.

"Докато следователите от Бразилия и Франция не започнат сериозно да се ровят в катастрофата, причината ще остане загадка. Авиационната безопасност не се поддава на бързи отговори", казва Ландсберг. 

Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase

Коментари 0
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

Прибира се първокласничка и заявява сърдито: - Повече няма да стъпя там. - Защо? - пита я майка й. - Да чета не мога, да…
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
<p>Skoda Kodiaq поставя дилема: не дали, а какъв точно (тест драйв)</p>

Skoda Kodiaq поставя дилема: не дали, а какъв точно (тест драйв)

Технологии Преди 19 минути

Трябва да си избереш с какво задвижване (има пет възможности), дали да не ползваш данъчен кредит със 7-местната версия и кои екстри да добавиш, иначе целият пакет е блестящ

МС обсъжда промени в програмата за компенсация на разходите на бизнеса за ток

МС обсъжда промени в програмата за компенсация на разходите на бизнеса за ток

България Преди 2 часа

Вижте какво още предвижда дневният ред на заседанието:

Фармацевтите се събират на спешна среща

Фармацевтите се събират на спешна среща

България Преди 2 часа

Поводът e проект за изменение и допълнение на Закона за лекарствените продукти, предложен от групата на „Възраждане”, приет на първо четене

Как да се отървете от досадното акне

Как да се отървете от досадното акне

Любопитно Преди 2 часа

Полезни съвети може да прочетете в следващите редове

Бизнесменът Раду Шулек грабна победата в първата капитанска битка в “Игри на волята” 6

Бизнесменът Раду Шулек грабна победата в първата капитанска битка в “Игри на волята” 6

Любопитно Преди 10 часа

Бедстващите Храбри спечелиха огън, но не и хранителни запаси

Григор Димитров победи Новак Джокович в София

Григор Димитров победи Новак Джокович в София

Любопитно Преди 11 часа

Шоуто в столицата на България беше гарантирано

Износ за Украйна може да спаси ТЕЦ "Марица Изток 2"

Износ за Украйна може да спаси ТЕЦ "Марица Изток 2"

България Преди 11 часа

Това дава възможност за работа на хората в региона не само за рекултивация на терени

Проверяват командването на ВВС и на авиобазите в Долна Митрополия и Граф Игнатиево

Проверяват командването на ВВС и на авиобазите в Долна Митрополия и Граф Игнатиево

България Преди 12 часа

Адмирал Емил Ефтимов: Твърде са възможни наказания в зависимост от резултати от проверките, които извършваме

Пожар избухна в София, загина човек

Пожар избухна в София, загина човек

България Преди 12 часа

Инцидентът е възникнал на 18-ия етаж

Огромен пожар в рафинерия в Гърция

Огромен пожар в рафинерия в Гърция

Свят Преди 13 часа

На място са изпратени сили на противопожарната служба, като броят им се увеличава

Владимир Малинов: Няма да закриваме БЕХ

Владимир Малинов: Няма да закриваме БЕХ

България Преди 13 часа

Той разясни ситуацията около бъдещето пред БЕХ

Печатницата на БНБ: Изпълнихме коректно доставката на хартия за машините за гласуване

Печатницата на БНБ: Изпълнихме коректно доставката на хартия за машините за гласуване

България Преди 13 часа

Това се казва в позиция, разпространена от централната банка

Много тежка ситуация в Полша, заплашени са градове

Много тежка ситуация в Полша, заплашени са градове

Свят Преди 13 часа

Чешко-полските гранични райони са сред най-засегнатите

Хиляди ранени, има и убити, след експлозии на пейджъри на "Хизбула"

Хиляди ранени, има и убити, след експлозии на пейджъри на "Хизбула"

Свят Преди 14 часа

Повече от 200 души са в критично състояние

EK препоръча да се забрани и пушенето на открито

EK препоръча да се забрани и пушенето на открито

Свят Преди 15 часа

ЕС се стреми до 2040 г. да постигне "поколение без тютюн"