М акар че е твърде рано да се определи със сигурност причината за катастрофата в Бразилия миналата седмица, експерти по въздушни бедствия твърдят, че инцидентът е подобен на забележителна катастрофа преди 30 години, която предизвика сериозни реформи в областта на безопасността.
Полетът на Voepass 2283 в петък от Каскавел, близо до границата на Бразилия с Парагвай, до Гуарульос в щата Сао Пауло се разбива, след като прелита през зона, в която се прогнозира „силно заледяване“.
По данни на FlightAware полетът се е движел на височина 5 181 метра, когато пилотите изглежда са загубили контрол.
Confirmed by the Brazilian Aeronautical Accident Investigation and Prevention Center (Cenipa), while all information from the Flight Data Recorder and Cockpit Voice Recorder of the Voepass ATR 72-500 passenger plane (PS-VPB) has been successfully extracted, France's aviation… pic.twitter.com/UqhPOvC6ZG
— FL360aero (@fl360aero) August 11, 2024
Поне двама експерти, с които CNN разговаря, предполагат, че натрупването на лед в самолета може да е предизвикало поредицата от катастрофални събития миналата седмица.
„Всички предварителни сигнали сочат към заледяване“, казва бившият управляващ директор на Националния съвет за безопасност на транспорта Питър Гелц, който е прегледал първите данни от проследяването на полета.
Многобройни видеоклипове, публикувани в социалните медии, показват турбовитловия самолет ATR 72 във видимо плоско въртене, докато се е устремявал към земята без видимо движение напред. Всички 62 пътници и екипажът загиват при разбиването на самолета близо до Винхедо, което го превръща в най-смъртоносната катастрофа на търговски самолет през 2024 г.
Според документите на Федералната авиационна администрация заледяването по време на полет може да „наруши потока на въздуха над крилото и да повлияе неблагоприятно на качествата на управление“, което води до „неконтролируемо преобръщане или накланяне на самолета и възстановяването може да бъде невъзможно".
Passenger plane carrying 62 people CRASHES in São Paulo, Brazil. NO SURVIVORS.
— Steve Hanke (@steve_hanke) August 9, 2024
More confirmation of Hanke's School Boy's Theory of History: It's just one damn thing after another.https://t.co/Mxv2uj2izP
„Заледяването е може би водещата теория. С напредването на разследването нещата ще започнат да се уточняват“, казва бившият заместник-председател на NTSB Брус Ландсбърг.
- Катастрофа през 1994 г.
Френско-италианският самолет ATR 72 има „карирано досие“, казва Гьолц. На 31 октомври 1994 г. ATR 72 се разбива в Роузлаун, Индиана; полет 4184 на American Eagle се е сблъскал със силно обледеняване по време на полет, причинено от замръзващ дъжд. Всички 68 души на борда загинаха.
След тази катастрофа последваха значителни тестове и Федералната авиационна администрация задължи модификация на системата за обезледяване на предния край на крилата на ATR 72, както и по-задълбочено обучение на пилотите за срещи с тежки заледявания.
Днес и в светлината на инцидента с Voepass 2283, Гьолц казва: „Мисля, че въпросът дали този самолет е безопасен при заледяване заслужава сериозно преразглеждане.“
Според Гьолц днес в света летят около 800 ATR 72. Но в момента нито една от големите авиокомпании в САЩ не експлоатира ATR 72, което означава, че пътниците в САЩ едва ли ще се сблъскат с тях в страната, но е много вероятно да пътуват с такъв самолет в чужбина.
ATR 72 използва противообледенителни „ботуши“, проектирани да се разширяват и физически да разбиват леда, който се натрупва върху крилата. Реактивните самолети често използват топлина, подавана от двигателите, за разтопяване на леда по крилата, известна като „bleed air“.
„Турбовитловите самолети не се справят толкова добре, колкото реактивните самолети при тежки метеорологични условия. Реактивен самолет вероятно нямаше да се намира на тази височина“, казва Ландсбърг, който пише книга за авиационната безопасност, включително и за катастрофата в Роузлаун.
След съобщенията за катастрофата в петък ATR съобщи, че знае за инцидента и работи в подкрепа на разследващите.
„Първите ни мисли са с всички засегнати от това събитие лица. Специалистите на ATR са напълно ангажирани да подкрепят както разследването, така и клиента“, се казва в изявлението.
"Докато следователите от Бразилия и Франция не започнат сериозно да се ровят в катастрофата, причината ще остане загадка. Авиационната безопасност не се поддава на бързи отговори", казва Ландсберг.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!