С амолет Boeing 787 прекъсна излитането си на австралийското летище Мелбърн в неделя по „технически причини“, съобщава Etihad Airways, националната авиокомпания на Обединените арабски емирства (ОАЕ).
През изминалата година Boeing беше подложен на натиск, след като самолетите му бяха въвлечени в поредица от инциденти, свързани с контрола на качеството, които се появиха на първите страници на вестниците по целия свят - най-вече избухването на тапа на вратата във въздуха по време на полет на Alaska Airlines през януари 2024 г.
През 2019 г. „Ню Йорк Таймс“ съобщи, че фабриката на Boeing 787 в Южна Каролина „е била засегната от некачествено производство и слаб надзор, които са заплашвали да компрометират безопасността“.
По това време Брад Забак, вицепрезидент и генерален мениджър на програмата 787 на Boeing, заяви пред служителите на Boeing в Южна Каролина, че репортажът на Times „съдържа изопачена информация, пресъздава стари истории и слухове, които отдавна са отстранени“, и добави, че „производствените им операции са най-здравите, които някога са били“.
Какво трябва да знаете
След прекратеното излитане над 270 пътници трябваше да напуснат полета на Etihad, насочен към международното летище „Зайед“ в Абу Даби.
„Екипажът реши да спре излитането по технически причини, самолетът бе спрян безопасно на пистата и аварийните служби присъстваха като предпазна мярка“, заявиха от Etihad Airways за The National, държавен вестник на ОАЕ.
От Etihad съобщиха, че всички пътници „са слезли безопасно“ и че им се помага да стигнат до местоназначението си „възможно най-бързо“.
Превозвачът поднесе извинение за „причиненото неудобство“ и добави, че „безопасността и комфортът на нашите гости и екипаж остават наш най-висок приоритет“.
Пожарни екипи са изпратени към самолет на Boeing
Пожарни екипи бяха заснети на видео, как се грижат за самолета, което по-късно беше споделено в социалните мрежи.
„Противопожарната служба нанесе пяна върху гумите на колесника на самолета, което е рутинна предпазна мярка след отхвърлено излитане с висока скорост“, обясниха от Etihad.
All the occupants are safe after an Etihad Airways Boeing 787-9 Dreamliner plane (A6-BLN) with 289 passengers on board aborted take-off on Runway 34 after malfunction of the plane's landing gear led to smoke and damage to two of the wheels this afternoon at Melbourne Airport… pic.twitter.com/zb4HtTjMKV
— FL360aero (@fl360aero) January 5, 2025
Самолетът на Boeing засяда на пистата
Говорителка на летище Мелбърн заяви пред „Дейли мейл“, че самолетът е заседнал на пистата, което е оставило летището само с една работеща писта за всички останали полети.
„Поради повреда в гумите на самолета не успяхме да го изтеглим от пистата. В момента се извършват ремонтни дейности. Продължаваме да разполагаме с една свободна за експлоатация писта, която ще се използва за всички пристигащи и заминаващи самолети“, заяви говорителката.
Какво казват хората
Министърът на транспорта Пийт Бутигиг заяви пред репортери през март, че Boeing трябва „да премине през сериозна трансформация тук по отношение на тяхната отзивчивост, култура и проблеми с качеството“.
Сенатор Ричард Блументал, демократ от Кънектикът, заяви по време на изслушване през юни, че Boeing е била „някога емблематична компания, известна с инженерни постижения, която някак си е изгубила своя път“.
В изявление от петък Boeing заяви, че компанията е направила подобрения „в множество области, включително културата на безопасност, обучението, опростяването на процесите и отстраняването на дефектите“.
Майк Уитакър, напускащият администратор на Федералната авиационна администрация (FAA), заяви в онлайн изявление в петък: „Boeing работи за постигане на напредък в изпълнението на своя цялостен план в областите на безопасността, подобряването на качеството и ефективното ангажиране и обучение на служителите.“
„Но това не е едногодишен проект. Необходима е фундаментална културна промяна“, каза той.
Какво ще се случи по-нататък
Новоизбраният президент Доналд Тръмп ще встъпи в длъжност по-късно този месец. Позицията на неговата администрация по отношение на авиационната безопасност може да определи степента на надзор, прилаган спрямо Boeing и индустрията като цяло.
Междувременно по-късно тази година се очаква окончателният доклад на Националния съвет за безопасност на транспорта (NTSB) относно инцидента с Alaska Airlines от януари 2024 г., който може да доведе до нови препоръки за безопасност.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!