П реди година четири експлозии разрушиха централен елемент от европейската енергийна инфраструктура: умишлено беше изваден от строя газопроводът "Северен поток", пише Deutsche Welle.
Кой стои зад саботажа, остава неясно.
"Андромеда" е яхта като много други - дълга е 15 метра, вече не е нова. За следователите от Федералната криминална служба и от полицията яхтата е най-горещата следа в един от най-големите криминални случаи в германската следвоенна история - взривовете по газопроводите "Северен поток". На борда на тази яхта са открити експлозиви.
Преди година, през септември 2022 година, няколко мъже и една жена, както разказват очевидци пред германските медии АРД, "Зюддойче Цайтунг" и "Ди Цайт", са поели с яхтата от Росток към открито море. Две седмици по-късно множество експлозии разрушават газопроводите "Северен поток" 1 и 2. Атаката срещу енергоснабдяването на Германия е несравнима с нищо с друго.
Но кой стои зад нея? Германските власти междувременно установиха лица, смятани за подозрителни.
Яхта в центъра на вниманието
Централна роля в разследванията играе заплащането на наетата яхта. За "Андромеда" е било платено чрез полска фирма - пощенска кутия, зад която пък се смята, че стои украинският бизнесмен Рустем А. Така поне излиза от украинските правни документи. Рустем А. е отказал да говори с репортерите.
Мейлите за наемането на яхтата пък били изпратени от адреса на украинец, който междувременно също е смятан за заподозрян. Става дума за Максим Б., служител на фирма, изпълняваща и поръчки на украинската държава. Максим Б. на свой ред е отрекъл пред репортерите да е наемал "Андромеда".
За наемането на яхтата украинецът изпратил по мейл копията на два фалшиви паспорта - един румънски и един български. На снимката в румънския паспорт, както разкриват германските следователи, е украинецът Валерий К.
Откраднати самоличности?
Проучванията на АРД, "Зюддойче Цайтунг" и "Ди Цайт" стигат до украинския град Днипро, където репортерите са успели да разговарят с роднини на украинеца. От тях научили, че Валерий в момента е на фронта и много рядко се обаждал по телефона. И до момента няма никакви доказателства, че Валерий К. действително е бил на борда на яхтата, а германските служби за сигурност не изключват вероятността самоличността му да е била открадната, пише АРД.
Що се отнася до копието на българския паспорт, представен за наемането на яхтата, той бил издаден на името Михаил Попов - според следователите очевидно фалшива самоличност. Установено е още, че намиращите се на борда на яхтата са използвали мобилни телефони, които след саботажа на газопровода германските следователи са успели да локализират в Украйна. Предположенията са, че експлозивите, повредели "Северен поток", са били поставени от професионални водолази.
Работа на украински командоси?
В началото на юни "Вашингтон пост" публикува доклад в подкрепа на тази версия. Според него европейските и американските разузнавателни служби са били предупредени още през юни 2022 г. за плановете на украински командоси да атакуват газопроводите "Северен поток". Споменават се конкретно шестима души, водолази и яхта, както и това, че групата е била под прекия контрол на висшия украински военен, генерал Валерий Залужний. Украинският президент Володимир Зеленски обаче не е бил информиран за плановете.
Също и разследване на журналисти от германското списание "Шпигел" и на обществената телевизия ZDF стигна до заключението, че следите водят в една посока: към Украйна. Пред ДВ Волф Видман-Шмит от екипа разследващи журналисти, казва, че не са открили нищо, което да доказва, че зад това може да стои Русия, а още по-малко, че зад атаката могат да стоят САЩ. "Няма никакви доказателства за това."
Да припомним и това, че "Северен поток" беше трън в очите на Вашингтон много преди Русия да нахлуе в Украйна. Дълго време той се опитваше да попречи на изграждането на "Северен поток 2" и го забави значително чрез наложени санкции.
Русия също има мотив
Но Русия също би имала мотив да унищожи газопровода. През лятото на 2022 г. руската компания "Газпром" спря преноса на газ по "Северен поток 1" - в нарушение на договорните си задължения за доставка. Това би отворило вратата за регресни искове от страна на западни партньори на компанията. Uniper, например, е започнал арбитражно производство срещу "Газпром" с претенции за обезщетения в размер на милиарди. С разрушаването на тръбопровода обаче руският доставчик би могъл да се позове на "форсмажорни обстоятелства" и регресните искове могат да се окажат невалидни. Тази теория обаче предполага, че Русия изобщо ще се съобрази с решенията на международните съдилища.
Междувременно шведската прокуратура обяви, че ще приключи разследването си до края на годината. Резултатите от него се очакват с нетърпение.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!