Русия днес погребва 26-те жертви на терористичния акт срещу "Невский експрес" Москва-Петербург, довел до дерайлирането на влака в петък вечерта.
Разпознати са 24 тела на жители на Санкт Петербург и Москва. Съдбата на шестима остава неизвестна. Над 90 души са в болници, около 20 от които в тежко състояние.
Сред пострадалите има шестима чужденци - италианец, белгиец, азербайджанец, беларусин и двама украинци.
Организирана е
допълнителна охрана на железопътните линии между столицата Москва и
Санкт Петербург, увери вътрешният министър Рашид Нургалиев. Фоторобот на заподозрения извършител пък е бил разпратен по всички подразделения на руската милиция.
Това е темата на всички руски издания днес.
Москва няма да обяви общодържавен траур, тъй като това по традиция става, когато загинат над 100 души, а законодателството не регламентира тази процедура, посочва "Труд".
Вчера обаче футболистите от първата лига на Русия играха с траурни ленти, а централните телевизии намалиха забавните програми през уикенда и в понеделник, отбелязва изданието.
Засега следствието няма данни да е замесен бившият руски военнослужещ Павел Косолапов, издирван във връзка с атентата срещу влак, пътувал по същия маршрут на 13 август 2007 г., подчертава "Утро".
"Комерсант" обаче представя тъкмо Косолапов като възможен организатор
на терористичната акция от петък и подчертава известната му прилика с описанието на заподозрения, дадено от вътрешния министър.
По данни на следствието "терористът Косолапов" след казармата заминал за Чечения, присъединил се към бунтовниците и след като приел исляма, избрал за "специалност" атентатите срещу транспортни обекти, разказва вестникът.
През лятото на 2003 г. Косолапов участвал в няколко експлозии на автобусни спирки в Краснодар, после бил заподозрян във връзка с взривове в различни градове, включително Москва.
При атаката срещу експреса през 2007 г. жертви нямаше, но пострадаха 60 души, а щетите за руските железници надхвърлиха 236 млн. рубли.
Терористичният акт от петък предизвика транспортен колапс и паника, тъй като за пореден път стана ясно, че железниците са най-слабо защитени срещу диверсанти, коментира "Комерсант".
Движението по взривената отсечка бе възстановено едва вчера, но композициите все още се движат с по осем до 10 часа закъснение.
Няколко часа след първия взрив избухна и втора бомба.
Методът с двойни експлозии се използва от севернокавказките бунтовници
затова тъкмо те са основните заподозрени по делото. Според експерти нападението е извършено от хора със специална подготовка и опит в бойните действия, изтъква всекидневникът.
Въпреки че руски националисти от дясната радикална групировка Combat 18 първи поеха отговорност, лидерът на Движението срещу нелегалната имиграция Александър Белов е цитиран от "Комерсант" да казва, че тя е "нещо като интернет група без реална сила".
За Combat 18 това е шанс да използват трагедията за реклама, смята и "Время новостей".
"Първо, профашистките групировки едва ли са имали преки мотиви да взривят влака - наистина мюсюлманите празнуваха на този ден Курбан байрам, но остава неясно какво общо са имали с това пътниците от експреса.
Второ, едва ли участниците в подобна групировка разполагат с нужните ресурси и умения за такъв терористичен акт", разсъждава вестникът. Според изданието обаче
политическите последици са очевидни
Става дума за първия голям терористичен акт в Централна Русия от пет години насам, откакто през август-септември 2004 г. бяха взривени два пътнически самолета, експлодираха заряди в Москва и бе превзето училището в Беслан.
До момента се смяташе, че властите са успели да нанесат силен удар срещу севернокавказките сепаратисти и са ограничили реалната терористична заплаха в няколко републики от региона.
Атентатът обаче изглежда е нов пробив в "антитерористичната отбрана" на Русия, коментира още изданието.
Железниците в Русия се очертават като твърде уязвими и по-специално линията Москва-Санкт Петербург, която може да се смята за стратегическа, тъй като на Петербург се връщат частично функциите на столичен град, обръща внимание и "Время новостей".
Според изданието държавата явно не може да охранява денонощно всички железници. Влакът може да не е дерайлирал поради експлозията а заради техническа повреда на композицията или на релсовия път, смятат обаче експерти, цитирани от "Новие известия".
"Може например да падне шийката на оста на някой вагон, а последиците да са ужасни, още повече при тая огромна скорост", обяснил железничар, пожелал анонимност. Според различни медии влакът е пътувал с 200 км/час.
Генерал-майор в оставка Виктор Поплавски, бивш директор на руския Институт на железопътните войски, признал пред "Независимая газета", че преди години вътрешното министерство отхвърлило разработен от института проект за система от датчици, които да предотвратяват подобни катастрофи.
Железниците имат система за охрана, но днес усилията са насочени единствено срещу пътниците без билет, а транспортната милиция охранява само пасажерите по вагоните и контролира гарите.
Новият атентат може да е реакция на бунтовниците срещу политиката на Москва
в Северен Кавказ, тъй като от пролетта президентът Дмитрий Медведев постоянно взема различни решения за борба срещу бандитските формирования, разсъждава "РБК дейли".
Малко преди Кремъл да назначи специален отговорник за региона, във взривения влак загинаха политици и чиновници, сред които шефът на държавния резерв Борис Евстратиков, посочва вестникът.
Според органите за сигурност обаче, терористите не са постигнали желаната победа. "Организаторите са искали да покажат колко са значими, да предизвикат паника и хаос, да провокират резки опозиционни нагласи в обществото, но такова нещо няма", заявил източник от вътрешното министерство, цитиран в "РБК дейли".
Нападението открои разликата в подхода към последиците от атентатите на предишния и на днешния държавен глава, коментира от друг ъгъл "Ведомости".
Според московски политолог, цитиран от вестника, реакцията на Медведев показва промяна в стилистиката на властта, която действа далеч по-открито. За него това е съзнателен опит на Медведев да демонстрира самостоятелен подход.
Извънредните събития дават повече възможности дейността на президента да се демонстрира пред по-широка, а не само пред политизираната аудитория, заявява друг анализатор, цитиран в материала.
Терористичният акт няма да осуети предвиденото за 18 декември пускане в експлоатация на скоростен влак от ново поколение между Москва и Санкт Петербург - композицията "Сапсан".
Руските издания разсъждават кой и защо
Русия погребва 26-те жертви на терористичния акт срещу "Невский експрес" Москва-Петербург, довел до дерайлирането на влака
30 ноември 2009, 11:02
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!