Руската лимузина на Путин, която не е много руска
Източник: БТА
16

"Олицетворение на достойнството и силата, присъщи на руския характер" – гласи гордата самооценка на производителя на руския автомобил Aurus Senat Limousine, който "няма аналог в света". Тази бронирана лимузина с дължина над 6,5 метра (в базовата си версия) струва около половин милион евро, пише Deutsche Welle.

Аурус Сенат е официалният автомобил на руския президент Владимир Путин и, според руските медии, е най-дългият представителен автомобил за държавни ръководители. Освен Владимир Путин с такава луксозна лимузина се е сдобил и туркменският лидер, а севернокорейският вожд Ким Чен-Ун вече има две. И двете - къса и дълга версия - са му подарени от Путин и са пристигнали в Пхенян през тази година. Самият стопанин на Кремъл има и един кабриолет "парадна" версия - в допълнение към седана.

Вместо внос - "Аурус" като символ

В контекста на санкциите на ЕС, които забраняват вноса в Русия на автомобили на стойност над 50 000 евро, елитното возило, произвеждано в Русия, е проект с немалко значение. За Кремъл "Аурус" вместо "Мерцедес" е символ на прокламирания курс за замяна на вноса - "проект за възраждане на промишления и научно-техническия потенциал на страната", четем на сайта на НАМИ, Държавния изследователски център на Руската федерация, който разработва и тества лимузини за номенклатурата на Путин.

На практика обаче лимузината на Путин може да се нарече "руска" само условно. Според митническите декларации, които ДВ анализира с помощта на услугата ImportGenius, много от компонентите, от които се състои "Аурус", са внос от страни, които Кремъл нарича "неприятелски". Например италианската компания Industrie Ilpea S.p.A. доставя стъклата и гумените уплътнения, без които на Путин и Ким Чен Ун щеше да им подухва, докато се возят в лимузината.

Италианският интериор на "руския Аурус"

Диктаторите се радват и на изящен интериор, изработен от кожа и благородно дърво от италианската компания AV-EL, от чиято фабрика в предградията на Торино Русия получава изящни интериорни елементи - от лоста за скоростната кутия, до рамката на арматурното табло.

В допълнение към вноса, някои от декоративните елементи на италиански дизайнери се произвеждат в завода в град Октябрск, Самарска област. За луксозния интериор на "Аурус" италианският собственик на заводите Джорджо Вердучи през 2018 година дори получи грамота от Владимир Путин.

И двамата големи италиански доставчици остават верни на проекта за "руска" лимузина. Компаниите не отговориха на въпросите на ДВ дали войната на Русия срещу Украйна и обвиненията срещу Владимир Путин от Международния наказателен съд в Хага във военни престъпления се отразяват на сътрудничеството им с руските власти. Италианските продукти за "Аурус" не са обект на международните санкции срещу Москва.

Германски компоненти по заобиколни пътища

Много от компонентите за "Аурус" идват от Германия, например горивната помпа и други съставни части на двигателя. Тези доставки обаче не се извършват директно, а чрез посредници в други държави - Турция, Киргизстан или Китай. При доставките през трети страни в митническите декларации, налични в базата данни ImportGenius, често не се посочва конкретният производител, а само страната на произход.

Въпреки това ДВ успя да установи част от компаниите. Така например компресорите за "Аурус" са на водещата японска марка Sanden, но са произведени в Европа. Доставят се в Русия от европейската централа на Sanden в Бад Наухайм, Германия. Преди Русия да нападне Украйна, японско-германските компресори стигаха до Русия директно от Германия, но от 2023 година това става по заобиколни пътища - чрез компанията Gold Solution OU, регистрирана от руснаци в Естония. От февруари 2024 година дружеството е включено в санкционния списък на САЩ за стоките с двойна употреба, с които Москва заобикаля санкциите. Въпросната компания не фигурира в санкционните списъци на ЕС.

От германския офис на Sanden International (Europe) отговориха на запитването на ДВ, че доставките за Аурус и НАМИ са били "прекратени още през 2022 в съответствие с разпоредбите на ЕС". И още: от компанията нямали основание да смятат, че техни продукти може да са стигнали до Русия.

Според ImportGenius обаче естонската фирма е доставила компресори за Аурус - не директно на разработчика НАМИ или на производителя Аурус ООД, а през Киргизстан на руска фирма, свързана с естонската Gold Solution.

Официално не се доставят части за "Аурус"

По заобиколни пътища до Русия стигат и вентилатори за охлаждане на двигателя  - от водещия германски производител Brose. След началото на руската пълномащабна война срещу Украйна е преустановено сътрудничеството с Русия, твърдят от германската компания. Нещо повече – макар продуктите ѝ да не са включени в санкционните списъци на ЕС, от 2023 насам Brose отказва да участва в производството на "руската" лимузина.

Германските вентилатори обаче продължават да стигат до Русия – през сръбско-руската фирма "Гумма Лайн ООД", регистрирана в Самарска област. Дружеството произвежда каучукови изделия и няма нищо общо с Brose. В Самара пък вентилаторите Brose се доставят от турска фирма от Анталия, която дори няма собствен уебсайт.

Първо Турция, после Китай

През 2024 година турският посредник е заменен от китайската компания Shanghai Sing-Glory Technology, за която не открихме публична информация. От септември 2022 насам, по данни на ImportGenius, тази фирма е извършила около 150 доставки в Русия на компоненти за "Аурус" - от елементи на вътрешната тапицерия до различна електроника, например за електрическите стъкла на автомобила. 

Производителите в повечето случаи не се посочват в декларациите. "Ние не поддържаме бизнес отношения с посочените компании от Турция и Китай. Ако наши клиенти доставят наши продукти в трети страни, ние нямаме нищо общо с това", подчертават от пресслужбата на Brose.

Засега отказът на редица западни компании да си сътрудничат с Русия не е спрял държавната програма за производство на луксозен автомобил за руската номенклатура. Но сивият внос на резервни части и компоненти няма да реши всички трудности. Въпросът за обслужването и осигуряването на модерни технологии за лимузините за Кремъл остава открит. Факт е, че до 2022 двигателите за новите модели на "Аурус" са били изпращани за тестване в Германия, тъй като са разработени в тясно сътрудничество с Porsche Engineering. От тази компания обаче увериха ДВ, че от 2022 вече не си сътрудничат с Русия.

Същият отговор получихме и от Bosch Engineering, която разработва, съвместно с НАМИ, цялата бордова електроника за "Аурус".

Внимание, диктатор зад волана! Вижте скъпия подарък от Путин към Ким

Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase

 

Коментари 16
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

16 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
.

Зеленски съобщи, че се е срещнал с директора на ЦРУ

Свят Преди 10 часа

Подробности четете в следващите редове

а

Земетресение удари Гърция

Свят Преди 10 часа

Това показва справка на EMSC

Обстановката на прохода "Шипка" се влошава

Обстановката на прохода "Шипка" се влошава

България Преди 11 часа

Движението не е затворено

,

Заподозреният за нападението в Магдебург е действал сам, съобщи полицията

Свят Преди 12 часа

Въз основа на събраните данни от разследването наличието на съучастник или съучастници може да бъде изключено

Челен сблъсък в Асеновград взе жертва, ранени са петима

Челен сблъсък в Асеновград взе жертва, ранени са петима

България Преди 12 часа

Две деца са сред пострадалите

TikTok

Албания спира TikTok

Свят Преди 13 часа

По време на среща в Тирана с албански учители, родители и психолози Рама каза, че TikTok е главорезът на квартала

о

Блейк Лайвли съди Джъстин Балдони за сексуален тормоз

Свят Преди 13 часа

Всичко по темата може да прочетете в следващите редове

Киселова изрази съпричастност към семействата на загиналите и пострадалите в Магдебург

Киселова изрази съпричастност към семействата на загиналите и пострадалите в Магдебург

България Преди 14 часа

Тя изказва убеждението си, че гражданите на двете страни застават единни срещу безсмисленото погубване на животи

Мохамед Халаф

Халаф за атентатора в Магдебург: Не може да го вкараме в рамката на джихадизма

Свят Преди 14 часа

Според него случката е нещо ново в историята

Александър Вучич

Вучич: Никога няма да отстъпя под натиск

Свят Преди 14 часа

Възмущението от смъртните случаи в северния град Нови Сад се разпространи из цялата страна

,

Временно е затворен Прохода на Републиката

България Преди 15 часа

Товарни автомобили са се завъртели

,

Руските сили са поели контрол над селище в Източна Украйна, твърди Министерството на отбраната в Москва

Свят Преди 15 часа

Ройтерс не е успял да потвърди по независим път предоставените от руската страна данни

<p>Папа Франциск: Въздържайте се&nbsp;от клюки и сплетни</p>

Папа Франциск укори служителите на Ватикана

Свят Преди 15 часа

Франциск отдавна приветства откровените и открити дебати и дори критиките към собствената си дейност

<p>Автобус падна в пропаст, има загинали&nbsp;</p>

Автобус падна в пропаст в Иран, има загинали

Свят Преди 16 часа

Помощни и спасителни екипи са изпратени в района

<p>Отиде си пионерът на британската гимнастика (СНИМКИ)</p>

Отиде си мъжът на Вера Маринова - легендата на британската гимнастика Джон Аткинъсън

Свят Преди 16 часа

Той издъхна след дълго боледуване в болница „Принцеса Роял“ в Телфорд