Р уски и китайски бизнесмени тайно са обсъдили през октомври планове за изграждане на подводен тунел, който да свърже Русия с анексирания украински полуостров Крим и са създали "консорциум“ за тази цел, съобщава "Уошингтън поуст", позовавайки се на прихванати имейли, чиято автентичност е проверена.
Преговорите, които са включвали срещи в края на октомври, са предизвикани от нарастващата загриженост на Русия относно безопасността на 18-километровия мост над Керченския проток.
В мейл от 4 октомври пише, че Китайската железопътна строителна корпорация (CRCC) е "готова да осигури строителство на железопътни и пътни съоръжения с всякаква сложност в района на Крим".
Русия унищожи три украински дрона над Крим
CRCC е държавна компания, която е изградила много от най-големите пътни и железопътни мрежи в Китай и в света, и е установила значителни връзки с Русия през последните години чрез проекти, като разширяването на московското метро, завършено през 2021 г.
Владимир Калюжни, руски бизнесмен, който е посочен като главен изпълнителен директор на консорциума, е писал миналия месец до руски служител, който е един от основните представители на Крим в Москва. Калюжни заявява, че има "писмо от нашите китайски партньори относно готовността на една от най-големите компании в Китай, CRCC, да участва като генерал изпълнител на строителството на Керченския тунел в пролива".
Имейлът е адресиран до Георгий Мурадов, постоянен представител на Република Крим при руския президент Владимир Путин.
Шестима от деветте учредителни директори на консорциума не са разкрити в регистрационните документи. Имейлите също така показват, че Китай се опитва да запази секретност.
В едно от писмата се подчертава, че CRCC ще участва само при "стриктно спазване на пълна поверителност" и че името на компанията ще бъде заменено с "друго, несвързано юридическо лице" във всички договори. Друг имейл споменава китайска банка, която желае да "конвертира доларови средства в рубли за прехвърляне към Крим за финансиране на проекта".
Имейлите също цитират дискусии на консорциума с изпълнителен директор на CRCC, идентифициран като Сю Хуасян, име, което съвпада с името на китайски гражданин, посочен като вицепрезидент и заместник генерален мениджър на международния отдел на компанията.
Експерти по големи международни транспортни проекти посочват пред "Уошингтън поуст", че изграждането на тунел под Керченския пролив е технически възможно и че Китай разполага с необходимия опит и оборудване. Те обаче казват, че това ще бъде огромно начинание, сравнимо по мащаб с тунела между Дания и Германия, който се строи от осем години и струва повече от 8,7 милиарда долара, като ще бъде най-дългият тунел в Европа, когато бъде завършен в края на десетилетието.
Същевременно е малко вероятно Керченският тунел да бъде завършен навреме, за да подпомогне военните усилия на Русия, но Москва може да го разглежда като дългосрочна инвестиция, за да да осигури безопасна комуникация с територия, която може да бъде оспорвана още десетилетия.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!