П илотът на полет 1282 на Alaska Airlines за първи път разказва за ужасяващите моменти, когато през януари по време на полет се взриви панел на вратата на самолета Boeing 737 Max 9.
(Във видеото: Приземиха 171 самолета Boeing 737 Max 9, засегнати са близо 25 000 пътници)
„Първата индикация беше експлозия в ушите ми, а след това свистене на въздух“, разказва офицер Емили Уипруд в ексклузивно интервю за CBS News.
„Тялото ми беше изтласкано напред и също се чу силен взрив. ... Вратата на пилотската кабина беше отворена. Видях тръби, които висяха от кабината“, разрива тя.
Уипруд каза, че в този момент не е знаела какво се е случило. Инстинктът взел връх и тя и капитанът започнали да работят за безопасното приземяване.
„Не знаех, че в самолета има дупка, докато не се приземихме“, каза Уипруд и допълва:
„Знаех, че нещо не е наред“.
„Беше толкова невероятно шумно“, спомня си тя и казва още:
„Спомням си, че си сложих кислородната маска и се опитвах да предам на въздушния контрол и се чудех: „Защо не мога да чуя нищо?“.
EXCLUSIVE: Pilot Emily Wiprud, who was aboard the Alaska Airlines flight that had a door blowout mid-air, is speaking out for the first time, describing the incident to CBS News' @KrisVanCleave as “an explosion in my ears.” pic.twitter.com/SgCUGWhoNb
— CBS Evening News (@CBSEveningNews) September 11, 2024
Оказва се, че слушалките ѝ са били издърпани. От самолета са изсмукани множество предмети, включително телефоните на двама пътници, слушалките на Уипруд и множество компоненти на самолета.
Панелът, известен още като тапа за врати, е проектиран така, че да се монтира в пространства за врати, които обикновено не са необходими в самолета, като ги превръща в прозорци. Самолетът на Аляска Еърлайнс е изпълнявал само около шест минути от полета си между Портланд, Орегон, и Онтарио, Калифорния, когато панелът избухва на височина 16 000 фута (над 4800 метра- бел. ред.).
Екипажът предприема аварийно кацане.
След това Уипруд се фокусира върху спасяването на 171 пътници и четирима стюардеси в самолета.
„Отворих вратата на пилотската кабина и видях спокойни, тихи, стотици очи, които гледаха право в мен“, каза тя.
Попитала стюардесите дали са добре и членовете на екипажа ѝ казали, че сред пътниците има „празни места и наранявания“.
Уипруд каза, че когато чула, че има празни места, помислила, че са загубили пътници.
За щастие никой от пътниците не е бил изсмукан от самолета, но на един тийнейджър на борда на самолета му е била разкъсана ризата. Докато Уипруд проверявала със стюардесите, видяла майката на тийнейджъра на земята да го търси.
„Тя погледна назад и синът ѝ беше изчезнал. Аз самата като майка не мога дори да си представя това чувство“, казва Уипруд, която има две малки деца. Оказало се, че тийнейджърът, който се е намирал на същия ред, на който се е взривил панелът, бързо се е преместил на друга седалка.
First Officer Emily Wiprud of Alaska Airlines (AS) Flight 1282 has shared her experience of the Boeing 737 MAX 9 door panel blowout incident.#AlaskaAirlines #Boeing737 #Boeing $ALK $BA #Aviation #News #Avgeek #FAA #AS1298 #Portland #Pilot #USATodayhttps://t.co/IwSTSg2NLF pic.twitter.com/h0i67KCKuC
— Aviation A2z (@Aviationa2z) September 12, 2024
В крайна сметка самолетът се приземил благополучно, а съобщените наранявания се оказали незначителни.
Уипруд разговаря със CBS News заедно с президента на Асоциацията на пилотите на въздушни линии капитан Джейсън Амбрози, който казва:
„Най-важното устройство за безопасност във всеки самолет са двама добре обучени, квалифицирани и отпочинали пилоти. ... Този екипаж инстинктивно приложи обучението си и изпълни задачата безупречно.“
Предварителните резултати от разследването на NTSB установиха, че в самолета липсват четири ключови болта, предназначени да задържат тапата на вратата на място. Разследвания започнаха и Федералната авиационна администрация, Министерството на правосъдието и ФБР, които информираха пътниците в писмо, че може да са станали „жертва на престъпление“. Boeing заяви, че ще окаже пълно съдействие на всички разследвания.
Уипруд и капитанът на полет 1282 са удостоени с наградата на Асоциацията на пилотите на въздушни линии за 2023 г. „Superior Airmanship Award“ за уменията и професионализма им по време на кризата. Тя заяви, че бързото мислене на служителите на авиокомпанията е направило разликата.
„Моят капитан е герой. Същото важи и за стюардесите, същото важи и за целия персонал, който беше там, за да ни подкрепи в този ден“, каза тя и добавя:
„И това трябва да бъде отбелязано. Всички са оцелели.“
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!