У чилищната среда значително влияе върху отношението към различните сексуални идентичности. Това трябва да бъде приобщаващо пространство, което насърчава приемането и разнообразието. Хомофобският тормоз обаче остава преобладаващ в европейските образователни среди и учителите често нямат необходимите инструменти и стимули за ефективно справяне с този проблем, гласи позиция на Европейската комисия.
Почти половината от ЛГБТИ+ учениците са подложени на тормоз и смятат, че правата им не се подкрепят в училищната среда, отчита ЕК.
Протест на НПО срещу закона, забраняващ пропаганда на нетрадиционна сексуална ориентация в училищата
В допълнение към намаления академичен успех, децата, които не се чувстват сигурни в училище, може да имат психични проблеми, да се чувстват сами, да спрат да посещават или дори да обмислят самоубийство, посочва ЕК.
Необходим е многостранен подход за предотвратяване и справяне с насилието, основано на сексуална ориентация, полова идентичност и изразяване и полови характеристики. Това трябва да включва национални политики и политики на училищно ниво, подкрепящи учебни програми, обучение на учители, подкрепа за учениците, партньорства с неправителствени организации и систематичен мониторинг и оценка, смята Европейската комисия.
Положително е, че закони и политики, свързани със сексуалната ориентация в образованието, са в сила в 32 европейски държави. Само 11 държави обаче са наблюдавали базираното на сексуална ориентация, полова идентичност и изразяване и полови характеристики насилие в образованието и/или са оценили отговорите на него, подчертава ЕК.
Депутатите забраниха пропаганда на нетрадиционна сексуална ориентация в училище
Всеобхватното сексуално и гражданско образование е от ключово значение за насърчаване на равенството, уважението и многообразието. Въпреки че сексуалното образование (или подобно) е задължително в 19 страни от ЕС, съдържанието му варира значително. Например проблемите на сексуалната ориентация/ЛГБТИ+ са включени в 16 държави, а ролите на половете в 10. Учителите трябва да имат достъп до подходящо обучение, което рядко е интегрирано в първоначалното обучение на учители и е достъпно само на доброволни начала, пояснява ЕК.
Според Европейската комисия училищата трябва да насърчават ученически групи, които работят по проблеми, свързани с ЛГБТИ+. Вдъхновение за това може да бъде осигурено от мрежи като IGLYO и неговите организации-членки. Учителите, които желаят да инвестират повече по този въпрос, са добре дошли да се присъединят към групата на eTwinning за пол и сексуалност.
Учебни материали също са създадени от проекти по Еразъм+ като All Inc! и Образование за равенство. За истинско равенство е от съществено значение да се обърне внимание на нагласите и вярванията около половите стереотипи и да се прилагат вътрешни правила за равенство на половете в образователната среда, счита Европейската комисия.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!