У чените са направили най-подробното досега 3D сканиране на останките на „Титаник“, разкривайки нови доказателства, които биха могли да пренапишат разказа за последните трагични моменти на пътническия лайнер на 15 април 1912 г., съобщава ABC News.
Повече от век след трагичното си потъване "Титаник" все още разкрива подробности за онази фатална нощ благодарение на революционната технология за подводно сканиране, която предлага безпрецедентни данни за последните моменти на кораба.
New Titanic 3D scan drops jaw-dropping details: over 700,000 images reveal the ship’s final chaos after hitting that iceberg. Simulation shows six punctured compartments—not four—doomed the ‘unsinkable’ liner. History just got a digital upgrade! pic.twitter.com/RqiGEK9yix
— Abdul Waheed (@JustHateTheHate) April 8, 2025
„Всъщност от тези симулации сега разбираме, че времето, което е било необходимо на „Титаник“ да се сблъска с айсберга... отблясъкът... е бил 6,3 секунди“, казва Саймън Бенсън, доцент по морска архитектура в университета в Нюкасъл, пред Дейвид Мюър от ABC в предаването „World News Tonight“.
Новият специален документален филм на National Geographic „Титаник: дигиталното възкресение“, чиято премиера бе в петък, представя най-подробната цифрова реконструкция на останките, създавана някога, което позволява на изследователите да оспорят дългогодишните теории за катастрофата.
Titanic's final 6.3 seconds: Documentary shares what new technology reveals https://t.co/euZ03zs7DT
— Carol RN *Miss Rush & the Gipper* 👩⚕️🇺🇸 🇮🇱🦈 (@pasqueflower19) April 12, 2025
В новаторския проект, чието изпълнение отне почти две години, е използвана най-съвременна технология за подводно сканиране, за да се заснемат 715 000 цифрови изображения на останките от кораба. След това тези изображения бяха трансформирани в пълномащабен цифров двойник на „Титаник“ с точност до отделните нитове.
Сред най-значимите открития е, че цифровият модел е разкрил нови доказателства, които може би най-накрая ще изяснят името на първия офицер Уилям Мърдок. Историческите свидетелства отдавна предполагат, че Мърдок е напуснал поста си по време на кризата. Въпреки това точното позициониране на спасителната лодка в останките подкрепя показанията на втория офицер Чарлз Лайтълър, че Мърдок активно се е подготвял да пусне спасителна лодка, когато е бил отнесен от морето.
Цифровото картографиране на мястото на последния покой на „Титаник“ представлява голям пробив в морската археология, твърдят експерти, участващи в проекта.
„Нивото на детайлност, което постигнахме, ни позволява да изследваме останките, сякаш се разхождаме из самия кораб“, обясниха те.