„Изкачи се! Изкачи се!”
Системата на пилота Аксели Месканен го предупреждава, че неговият пътнически самолет Airbus A330 е на път да се разбие в земята... но той е на 10 058 метра във въздуха, пише SkyNews.
Какво се случва? Защо самолетът му може да му подава информация, която не е вярна?
Причината е, че някой влияе на неговата GPS система.
An example of an aircraft type used for geoengineering switching to discreet and just disappearing from tracking at fl130 this is one of the infamous kc135's remember the types hidden within commercial traffic do the same that's why you can see the trails but can't track them. pic.twitter.com/OSFlVdZF9q
— 🇬🇧 Grahame 🇬🇧 (@thebattler180) March 23, 2025
GPS, Глобалната система за позициониране, е система, на която разчитаме ежедневно за навигация със самолет, кола или в морето. Но тя е уязвима.
По време на войната в Украйна и двете страни се опитаха да повлияят на GPS сигналите, за да се защитят от хилядите дронове-убийци, които сега изпълват небето. Всички британски войски, разположени като мироопазващи сили, вероятно ще се сблъскат с GPS заглушаване, а правителството на Обединеното кралство харчи милиони за технологии срещу заглушаване.
Но не само военните зони са засегнати от влияние в GPS сигналите — пътническите самолети, летящи по целия свят, също изпитват смущения.
Ако наскоро сте летели над Източна Европа или сте отпътували за слънчево бягство в Кипър, възможно е вашият самолет да е имал GPS заглушаване, без да разбирате.
Подозренията най-вече падат върху Калининград, малкото парче руска територия близо до Полша.
GPS смущенията създават риск, но пилотите могат да се справят с тях с помощта на алтернативни навигационни системи, казва пилотът Аксели. Но други в авиационния сектор смятат, че това е по-сериозен проблем, който затруднява работата на самолетите.
Съобщава се, че около 1500 полета на ден имат нарушен GPS сигнал и експерти сочат с пръст към страни като Русия и Израел. Sky News разгледа тази сенчеста практика, за да види какво се случва и какво означава това за пътниците.
И така, как работи GPS смущението?
Има два основни вида GPS смущения — "заглушаване" и "спуфинг".
Заглушаването претоварва навигационните системи и ги спира да работят правилно, докато спуфингът е по-сериозен и включва изпращане на фалшиви GPS сигнали, които могат да заблудят самолетите да мислят, че са на стотици километри от мястото, където всъщност са.
Докладите за спуфинг са се увеличили с 500% миналата година, според група в индустрията
„Започва, когато самолетът се изкачи 5000 фута (1524 метра) над земята“, казва пилотът Аксели.
Докато самолетът се изкачва по-високо, дисплеят на статуса му показва на пилотите, че GPS сигналът е изгубен, обяснява той, но ако се случва спуфинг, може да има и фалшиви предупреждения:
„Може да получите фалшиви предупреждения за близост до земята, като: "'Терен напред, терен напред, изкачете се нагоре, изкачете се нагоре!'“
Аксели лети с пътнически лайнери — обикновено Airbus A320 и A330 — за Finnair от летище Хелзинки.
„Като цяло не е опасно... но когато действията — умишлени или неволни — са насочени срещу търговски полет, това създава някои рискове“.
Спуфингът е по-опасен от заглушаването, казва Шон Фицпатрик, опитен пилот, защото самолетът получава невярна информация. „И това може да повреди определени системи.“
„Когато за първи път започна, имаше системи за предупреждение за самолети, които се задействаха на 33 000 фута (10 058 метра ), казвайки, че ще се ударите отстрани на хълм и тогава си казвате: "Какво, по дяволите, става тук?'"
В днешно време съществуват протоколи за справяне с това, казва той, и пилотите могат да изключат навигационните системи, за да сведат до минимум смущенията. Шон казва, че летенето остава безопасно.
Наскоро той изпита GPS смущения, докато летеше с Boeing 747 във въздушното пространство на Саудитска Арабия, точно на юг от границата с Йордания.
„Внезапно GPS получи фалшиви сигнали заради спуфинг и си помисли, че съм на 320 километра на север — в Сирия“, казва Шон. „Така че тогава [автопилотът] започна да коригира наляво. Самолетът започна да се върти и се запитвам: Какво правиш?“
Според Шон има някои места, където въздушното пространство е „доста тясно“:
„Ако не сте най-отгоре, самолетът започва да се обръща към зони, в които не искате да влизате“.
Доклад, публикуван през септември 2024 г. от OPS Group — организация на пилоти, полетни диспечери и контролери — установи, че въздействието на измамата върху безопасността на полетите, експлоатацията и управлението на въздухоплавателни средства и операциите по контрол на въздушното движение е „изключително значително“.
Групата твърди, че с „малки изключения“ фалшифицирането се използва от „държавни участници“ в резултат на регионални конфликти.
„Към днешна дата нито един самолет не е бил директно таргетиран. Въпреки това... ако това се промени, въздействията биха могли да бъдат още по-сериозни.“
Той посочи системата за предупреждение за близост до земята, която е проектирана да открива дали даден самолет е твърде близо до земята, като „най-голямото безпокойство за безопасността“. „Броят на фалшивите сигнали е поразителен. Налице е нарастващо нормализиране на риска“, се казва в доклада.
Става ли нещо около Калининград?
Аксели и колегите му пилоти в Северна Европа са наясно колко близо са до Русия.
Той казва, че изпитват GPS смущения в зона от 60-120 мили (100-200 км), което според него показва „тежка организация зад операцията“.
Изследователският анализатор Ноа Силвия, който специализира в нововъзникващи технологии в мозъчния тръст RUSI, казва, че е „окончателно доказано“, че GPS смущенията идват от Калининград, малкото парче руска територия на север от Полша.
Има и GPS смущения над континентална Русия, казва той.
Той твърди, че GPS заглушаването над континентална Русия вероятно има за цел да наруши украинските дронове с голям обсег, които са били насочени към летища и петролни рафинерии. Но ситуацията около Калининград е различна, казва той.
„Няма отбранителна цел, защото Калининград не е атакуван“
"Това е лесен начин Русия да покаже недоволството си от региона. Това силно засяга Прибалтика, Финландия и Полша.“
Той казва, че такива широко разпространени GPS смущения изискват „масивни източници на енергия“.
Във войната в Украйна се наблюдава засилен фокус върху Калининград и по-специално пропастта Сувалки — името, дадено на около 40 мили (64 км) , които разделят анклава от съюзника на Русия, Беларус. Тази зона често е покрита с високи нива на GPS смущения.
„Русия инвестира масово в електронна война през последните десетилетия. Западът няма такива способности в същото количество, така че честно бих се запитал дали Западът би могъл да направи нещо, за да противодейства на този вид измама“, казва Ноа.
През март 2024 г. тогавашният министър на отбраната на Обединеното кралство Грант Шапс се връщаше от Полша, когато GPS сигналите по време на полета му бяха блокирани, докато летеше близо до Калининград.
Съобщава се, че мобилните телефони не са могли да се свържат с интернет и самолетът е бил принуден да използва алтернативни методи за определяне на местоположението си.
Говорител на Даунинг Стрийт 10 уточни, че инцидентът не е застрашавал безопасността на самолета и добави: „Не е необичайно самолетите да изпитват GPS заглушаване близо до Калининград, който, разбира се, е руска територия.“
Следващия месец Естония обвини Русия в нарушаване на международните правила за въздушно пространство чрез влияние в GPS сигналите. Това се случи, след като Finnair беше принудена да спре полетите до естонското летище Тарту, поради сериозни смущения, които възпрепятстваха два самолета да кацнат.
Литовският външен министър Габриелиус Ландсбергис заяви, че GPS смущенията са част от „враждебните дейности“ на Русия, които се засилват, и твърди, че заглушаването е било наблюдавано дори във Великобритания.
„Това е Русия, която тества своите способности“, добави Ноа. „Те изразяват недоволството си за участието на Запада в този или онзи конфликт.“
Запитването на Sky News към руското посолство за коментар остана без отговор. Русия отрече случаи на GPS заглушаване в миналото.
Усилията за влияние в GPS сигналите се превърнаха в обичайна практика по време на войната в Украйна, тъй като операторите на дронове в Киев продължават да насочват безпилотни апарати към руските петролни рафинерии и дори към прочутия Черноморски флот, като потопиха редица военни кораби с помощта на безпилотни корабчета.
„Русия знае, че дроновете причиняват хаос на енергийната ѝ инфраструктура и единственият начин да се справи с този проблем е да използва масивно GPS заглушаване“, казва военният анализатор и бивш пилот на RAF Шон Бел.
Украйна също така призна, че е влияла на GPS сигнали, за да се опита да прекъсне руските въздушни атаки, предупреждавайки гражданите, че смартфоните, използващи автоматични часови зони, могат да бъдат заблудени чрез подправяне на GPS сигнали и че навигационните системи може да не работят правилно по време на предупреждения за въздушни нападения.
Шон Бел коментира, че изтеглянето на американските сили от Европа може да промени целия пейзаж на НАТО и че възходът на войната с дронове повишава потенциала за атаки в Обединеното кралство.
Министерството на отбраната на Обединеното кралство е инвестирало най-малко £30 милиона в проекти за изучаване на технологии за противодействие на GPS смущенията, като частни компании бяха поканени да представят идеи за технологии срещу заглушаване през миналия месец, в рамките на Project Wayfind.
Обединеното кралство също изгражда ново съоръжение, наречено "тих хангар", достатъчно голямо, за да побере някои от най-големите си военни самолети, което позволява тестване на технологии, възпрепятстващи влияние на GPS сигнали.
Говорител на Министерството на отбраната заяви: „GPS заглушаването, използвано за дезориентиране на оборудването, става все по-често срещано. То е безразборно и може да засегне както граждански, така и военни самолети. Нашите самолети са оборудвани с разнообразие от технологии, за да могат да работят в различни среди, включително там, където може да се извършва GPS заглушаване. Това не ни пречи да провеждаме въздушни операции. Чрез Project Wayfind ние също така работим за подобряване на операциите с дронове в среда с GPS заглушаване.“
Извън руското пристанище Новоросийск се случва нещо странно
В Черно море, където руските военни кораби все по-често стават мишени на украински дронове, се наблюдават доказателства за GPS смущения.
Проследяващите сигнали от кораби, плаващи извън пристанището, изглежда се разбъркват.
Sky News разгледа данни за местоположението на шест кораба от Vesselfinder в рамките на 24 часа, и на пръв поглед изглежда, че те се движат напред-назад по същото място, създавайки странно подобен модел. Този странен случай беше докладван по-рано от анализатора HI Sutton на X.
Какво се случва?
След по-внимателно разглеждане и разговор с експерта по сигурността д-р Томас Уитингтън, изглежда, че нещо се случва с GPS сигналите, но не е напълно ясно какво или защо. Той предполага, че може да става дума за хардуер за заглушаване на GPS, монтиран на шамандура, за която се смята, че плава в района.
Друг вариант, който той предлага, е самите кораби да изпращат фалшиви сигнали, за да прикрият точното си местоположение.
„Интересното е, че ако това не е шамандура, защо изкривените сигнали се появяват точно в този район?“ добавя той.
Д-р Уитингтън също така предполага, че корабите може да носят системи за противодействие на дронове, като част от усилията на Русия да защити своите военни кораби срещу все по-сложните атаки с дронове, които вече са повредили руски военни кораби.
Какво прави Израел?
Анализаторът Ноа коментира, че Израел влияе на GPS сигнали, за да повлияе на точността на по-евтините боеприпаси, използвани от Хизбула и Хамас, които разчитат на GPS за навигация.
„GPS приемникът получава фалшиви координати, което влияе на поведението му. Така например, ако е дрон, той може да се насочи към цел, която всъщност не съществува.“
Израелските отбранителни сили (IDF) отказаха да коментират дали извършват GPS смущения, когато бяха попитани от Sky News.
Южнокорейската армия съобщи, че един от нейните дронове се е разбил през ноември след заглушаване от страна на Северна Корея.
Според местните медии дронът е летял на 600 м над земята, но грешка го е накарала да мисли, че е на 3000 метра, и след това се е разбил, докато се е спускал за кацане.
Това е белег за това как войната се променя. Способността - и волята - да се наруши система, на която милиони хора разчитат всеки ден за навигация, е проблем за правителствата по целия свят.
Шон Фицпатрик казва, че спуфингът не е толкова голям проблем за гражданските полети в днешно време, защото авиокомпаниите го очакват и могат да използват алтернативи на GPS системи.
Но оплакванията за GPS смущения, засягащи цивилни самолети, стават все по-чести. В доклада на OPS Group за GPS спуфинга се казва, че цялото бъдеще на GPS в авиацията е неясно.
Аксели добави:
"Това е най-голямата заплаха за пилотите... ами когато предупреждението е истинско?"