П олша откри нов плавателен канал, който ще позволи корабите вече да не трябва да получават разрешение от Русия, за да плават от Балтийско море до пристанищата, намиращи се в лагуната на Висла.
Как Полша съживи спомена за Втората световна война
"Отварянето на канала е голяма победа на Полша", на патриотите, на "всички, които разбират значението на думата суверенност" и значението на суверенитета, каза на церемонията по откриването полският президент Анджей Дуда, предаде ПАП.
Отговаряйки на критиките, че през канала няма да могат да преминават големи кораби, Дуда каза, че не това е било най-важното.
Полски министър избухна с тежки обвинения към Берлин
"Ставаше дума този път да бъде символично отворен, "за да не трябва повече да искаме съгласието на страна, която не е приятелска, чиито власти не се колебаят да атакуват и отнемат свободата на други", каза полският президент, имайки предвид Русия.
Датата на откриването на канала не е избрана случайно. На 17 септември се навършват 83 години от нахлуването на СССР в Полша по време на Втората световна война.
Полша оцени щетите, нанесени от Германия през ВСВ
Целта е да се покаже, че е сложен край на влиянието на Москва върху икономиката и развитието на региона, който граничи с руския анклав Калининград. Полското правителството казва, че водният път дава на Полша пълен суверенитет в североизточния ѝ регион, който се нуждае от инвестиции и икономическо развитие, предаде Асошиейтед прес.
Каналът, чийто строеж струва почти 2 млрд. злоти (420 милиона долара), пресича пясъчната коса на Висла, източно от Гданск, и е проектиран така, че да позволи корабите да стигат от Балтийско море и Гданския залив до Елблонг и по-малките пристанища в лагуната на Висла, без да получават разрешение за преминаване през руския Пилавски проток. Това скъсява маршрута от Балтийско море до Елблонг с около 100 км (54 морски мили).
Очаква се малките кораби и яхти да бъдат допуснати в неделя.
Полският президент подписа закон за газовата безопасност
Товарните кораби обаче няма да могат да използват новото съоръжение, докато подходът към пристанище Елблонг не бъде удълбочен до 5 метра. Очаква се това да струва 100 милиона злоти (21 млн. долара) и това е източник на противоречия между правителство и градските власти.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!