П анама отрече да е въвела промени, които биха позволили на американски правителствени кораби да преминават безплатно през Панамския канал, опровергавайки твърденията на Белия дом, че е одобрила подобен ход.
В изявление в X, Държавният департамент на САЩ заяви, че американските правителствени кораби „вече могат да преминават транзитно през Панамския канал без такси, спестявайки на правителството на САЩ милиони долари годишно“.
В отговор на това Органът на Панамския канал (АКТБ) подчерта, че „единствено той има правомощията да определя пътни и транзитни такси“ и увери, че „не са правени никакви корекции“ в тях.
Президентът на САЩ Доналд Тръмп нееднократно е заявявал желанието си да върне американския контрол върху стратегическия воден път, който е от ключово значение за световната търговия.
Политика или бизнес? Как Тръмп вижда Близкия изток
Панамският канал, с дължина 82 км, преминава през Централна Америка и свързва Атлантическия и Тихия океан.
Държавният секретар на САЩ Марко Рубио, който тази седмица беше на обиколка в Латинска Америка, призова Панама да направи „незабавни промени“, за да намали „влиянието и контрола“ на Китай над канала.
По думите му, ако Панама не предприеме действия, САЩ ще вземат „необходимите мерки“ за защита на правата си по силата на двустранния договор между двете страни.
По време на визитата си в Панама, Рубио се срещна с президента на страната Хосе Раул Мулино и администратора на канала Рикаурте Васкес Моралес.
След срещите АКТБ заяви, че изразява готовност да работи с американския флот за оптимизиране на транзитния приоритет за военните кораби на САЩ. В отделно изявление от сряда се подчертава, че диалогът с Вашингтон продължава.
САЩ са сред основните ползватели на Панамския канал – през 2024 г. 52% от транзитиращите кораби са имали пристанище на произход или дестинация в САЩ, според данни на панамските власти.
Всяка година през канала преминават около 14 000 плавателни съда, избягвайки продължителния и скъп маршрут около Южна Америка.
Политическа буря в арктическите води на Гренландия: Островът, който разделя света
В речта си при встъпването в длъжност, Тръмп заяви, че планира „да върне“ канала, като твърдеше, че Китай го контролира и че Панама е „нарушила“ обещанието си за неутралност.
Президентът на Панама Хосе Раул Мулино категорично отхвърли този план, като заяви, че „каналът е и ще остане под контрола на Панама“.
Той също така отрече твърденията за китайско влияние, подчертавайки: „Няма нито една държава в света, която да се намесва в управлението ни“.
САЩ изградиха Панамския канал в началото на 20-ти век, но след години на протести, през 1977 г. президентът Джими Картър подписа споразумение за поетапното му предаване на Панама – ход, който Тръмп по-късно нарече „огромна грешка“.
След поемането на президентския пост на 20 януари, Тръмп многократно изяви претенции за Панамския канал и Гренландия, както и за превръщането на Канада в „51-вия щат“. Президентът на САЩ също предложи да превърне Газа в курорт от световна класа.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!