Полският министър на отбраната Богдан Клих подаде оставка, а премиерът Доналд Туск я прие, след представянето на полския доклад за причините за катастрофата на самолета на президента Лех Качински край Смоленск през април 2010 г.
Премиерът подчерта, че Клих не е отговорен за трагедията, но в причините за оставката си е посочил, че оставането му в министерството след огласяването на причините за катастрофа би било угнетяващо за него и би затруднило прилагането на препоръките на полската анкетна комисия.
Туск каза, че ще предложи на президента Бронислав Коморовски на мястото на Клих да бъде назначен настоящият зам.-министър на вътрешните работи Томаш Шемоняк.
В официалния си доклад на Варшава се стига до извода, че
част от отговорността за катастрофата е на Русия.
Преди шест месеца докладът на Москва заключи, че вината е изцяло на Полша.
На пресконференция за представяне на доклада полската анкетна комисия, разследваща катастрофата все пак призна, че основните причини за катастрофата идват от полската страна.
Сред тях са изброени
"равнището на подготовка на екипажа,
което застрашавало сигурността на полета, твърде високата скорост и прекалено малката височина", на която се намирал самолетът, както и лошите атмосферни условия, които правели визуалния контакт със земята невъзможен.
Пряката причина за катастрофата е
спускането на самолета прекалено ниско при прекомерно висока скорост
и атмосферни условия, при което не е имало никаква видимост към земята.
Екипажът не е реагирал на сигнала на предупредителната система, задействан автоматично при приближаване към земята, подчертава докладът.
Той "не е обърнал внимание на възможността за алтернативно кацане на летището във Витебск и на предварителните прогнози за времето в района за кацане край Смоленск", отбелязват полските експерти в доклада си от 328 страници.
Сред причините за трагедията те посочват
закъснялото решение на пилота да направи втори заход за кацане.
Според тях не е имало възможност самолетът да се насочи за втори заход автоматично.
Сред "обстоятелствата, допринесли за катастрофата" комисията посочва също слабостите и грешките и на руската страна. При катастрофата е имало грешки на руските авиодиспечери, обяви полското следствие.
"Диспечерът е давал грешни указания
на екипажа, потвърждавайки, че самолетът се движи към пистата, когато той е бил встрани от нея, посочва 34-членната комисия, съставена от равен брой военни и цивилни представители.
Според доклада "контролната кула не е информирала екипажа, че слиза под траекторията за заход и изпратила със закъснение предупреждение за промяна в указанията".
Комисията констатирала също, че
осветлението на летище Смоленск било "неизправно и непълно".
Около 30% от светлините на летищната писта не работели, докато други били скрити от дървета, които ограничавали видимостта и пречели на диспечерите да следят адекватно приближаващите за кацане самолети, посочва докладът, цитиран от ДПА.
Комисията не е установила нито една техническа неизправност в самолета. Същият извод, направен въз основа на информацията от черните кутии на самолета, огласи през седмицата и полската военна прокуратура.
Върху екипажа не е оказван никакъв натиск да приземи самолета, гласи категоричното заключение на доклада, след като обратната хипотеза нееднократно бе изказвана след катастрофата.
В представения през януари в Москва доклад
полската страна бе посочена като единствено отговорна
за катастрофата. Според руския доклад президентът Качински и други високопоставени полски представители били упражнили натиск върху екипажа, пилотите не били достатъчно добре обучени и решили да приземят самолета "при неподходящи условия".
Самолетът Ту-154 с президента Качински, съпругата му и още 94 високопоставени полски политици и военни се разби на 10 април миналата година в опит да се приземи при гъста мъгла на летище Смоленск, Западна Русия. Всички на борда загинаха. Полската делегация трябваше да присъства на церемониите по случай 70-годишнината от избиването на около 22 хил. пленени от Червената армия полски офицери в Катин, близо до Смоленск.
Полският окончателен доклад, представен днес пред журналисти и роднини на жертвите, не назовава конкретни лица, на които трябва да се потърси отговорност за катастрофата. Задачата на доклада бе да анализира фактите, а не да обвинява някого, заяви председателят на комисията Йежи Милер.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!