У нгария не се поддава на призивите на Европейския съюз да разхлаби връзките си с Китай - и това се отплаща.
Съобщава се, че Унгария, заедно с Германия, кандидатства за домакинство на първия европейски завод на китайския производител на автомобили BYD; компанията трябва да направи изявление до края на годината.
Миналата година китайският производител на акумулатори CATL реши да построи завод за акумулатори на стойност 7,3 млрд. евро в източния град Дебрецен. Други китайски компании във веригата за доставки на електрически превозни средства - Nio, Eve Energy, Huayou Cobalt, BYD и Ningbo Zhenyu Technology - обявиха проекти за нови заводи през последните месеци.
Унгарското правителство твърди, че от 2020 г. насам Китай е водещият чуждестранен инвеститор в страната, а Будапеща иска още - затова политиците се грижат отношенията с Пекин да останат гладки.
Кон и електромобил: Подаръците, които Орбан и Ердоган си размениха
Унгарският министър-председател Виктор Орбан беше единственият лидер на ЕС, който присъства на китайския инвеститорски форум през октомври, а китайският президент Си Дзинпин го нарече "приятел на Пекин".
Унгарското правителство, заяви Орбан, "няма да приеме никакъв външен идеологически натиск" и винаги ще следва националните интереси.
Външният министър Пеер Сиярто беше още по-ясен през юни, като подчерта, че всяко усилие за отдалечаване от Китай ще навреди на Европа.
"Както отделянето, така и отдръпването от Китай биха били самоубийство, извършено от европейската икономика", заяви Сиярто пред CNBC по време на годишната конференция на Световния икономически форум в Тиендзин, Китай. "Как бихте могли да се отдалечите, без да убиете европейската икономика?"
Унгария не само се присъедини към формата 14+1, обединение, което свързва Китай с Централна и Източна Европа (преди това беше форматът 16+1, преди някои страни от ЕС да се откажат). Тя също така се присъедини към китайската инициатива "Пояс и път", като в същото време блокира изявленията на ЕС, с които се осъжда Китай по въпроси, свързани с правата на човека.
Орбан поздрави Вучич за победата
"Унгарското правителство се представя като плацдарм за Китай", казва Дора Дьорфи, професор по икономика в университета "Корвин" в Будапеща. Според нея това би трябвало да е "много тревожно" за останалата част от ЕС.
Председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен и председателят на Европейския съвет Шарл Мишел са в Пекин тази седмица, за да окажат натиск върху китайското ръководство относно огромния търговски излишък на страната с ЕС. Комисията също така започна разследване на неправомерни субсидии за китайски електрически превозни средства.
Междувременно стремежът на унгарското правителство към повече инвестиции от Китай предизвиква предупреждения, че икономическите ползи могат да имат политическа цена.
"Подобно на Русия, Китай също може да използва всякакъв вид икономическа уязвимост за изнудване", казва Дьорфи.
Унгария е заложила икономическото си богатство на автомобилите, а сега и на прехода към електрически превозни средства. На автомобилния сектор се падат около 6% от брутния вътрешен продукт на Унгария, а на доставчиците на автомобили - още 8-9%, пише Politico.
И това не са само китайски компании. И трите големи германски автомобилни фирми имат унгарски заводи, а компаниите от Южна Корея и Япония също присъстват - привлечени от квалифицираната, но евтина работна ръка на Унгария и близките връзки с останалата част от пазара на ЕС.
Орбан: Искаме всички блокирани средства за Унгария, за да вдигнем ветото за Украйна
Въпреки че тези икономически аргументи са причина за значителна част от инвестициите в автомобилостроенето, лоялността на Будапеща към Пекин носи допълнителна политическа полза.
Въпреки че инвестиционните решения са отдавна планирани, съобщението на CATL, че ще открие цех в Унгария, беше направено на 12 август 2022 г. - един ден след като Естония и Латвия напуснаха формата 16+1.
"Това е вид награда, която Унгария получава за това, че е политически близо до Китай", казва Якуб Якобовски, експерт по Китай и заместник-директор и в базирания във Варшава мозъчен тръст Център за източни изследвания, който се финансира от полското правителство.
Но това е цената, която Унгария е готова да плати.
Министърът на икономическото развитие Мартон Наги беше в Шанхай миналия месец, където отбеляза темповете на китайските инвестиции в Унгария.
"Горди сме, че Унгария е водеща дестинация за китайски бизнес инвестиции в Централна Европа", каза той.
"Успехът на правителствената политика, известна като "Източно отваряне", се вижда от факта, че до края на 2023 г. повече от една трета от преките чуждестранни инвестиции ще дойдат в Унгария от източните страни."
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!