Е дин пътник е загинал, а повече от 30 други са били ранени по време на полет на Singapore Airlines от Лондон до Сингапур, засегнат от силна турбуленция във вторник.
(Във видеото: Силна турбуленция уби един и рани близо 30 души при полет от Лондон до Сингапур)
Какво представлява турбуленцията, пилотите обясняват:
Пилотите казват, че има два основни вида турбуленция.
Първият се причинява от силни ветрове близо до земята и бури в ниски облаци, така че има тенденция да удря през първите и последните 30 минути от полета, съобщава Daily Mail.
Докато второто е турбуленция на „чист въздух“ над облаците, когато силните ветрове променят скоростта си без предупреждение. Въпреки че може да се случи по всяко време, най-често се среща в планински вериги и океани като Атлантическия и Тихия океан.
Изследване от университета в Рединг показа, че количеството турбуленция в небето се е увеличило драстично в резултат на повишаване на температурите и промени в струйния поток.
Инцидентите с тежка турбуленция са се увеличили с 55 процента между 1979 г. и 2020 г. и се очаква да станат по-интензивни, по-чести и да продължат по-дълго в бъдеще.
Това са лошите новини, но за щастие пилотите и кабинният екипаж казват, че сме по-безопасни, отколкото си мислим - колкото и бурен да е животът на 10 000 метра височина.
Затегнете предпазния колан — защото ни очаква турбуленция.
„Съвременните самолети са невероятно здрави и пилотите са обучени и готови за турбуленция“, казва капитанът на British Airways Стив Олрайт, който ръководи курса на авиокомпанията Flying with Confidence за пътни, страдащи от страх от летене. Той казва, че повечето турбуленции се предизвикват от промени в скоростта или посоката на ветровете около самолета и приличат малко на кола, която преминава през неравности по пътя.
„Може да е неудобно, но е напълно безопасно.“
Членът на кабинния екипаж на Virgin Atlantic Джени Джордан казва, че въпреки че пътниците могат да бъдат ужасени от турбуленцията, тя никога не е виждала някой да е наранен от нея за почти две десетилетия на полет.
„Важното е да се закопчаете и да останете седнали, когато знаците „затегнете предпазния колан“ светнат по средата на полета“, казва тя.
„Пътниците на друг екипаж са се спъвали и падали по пътеката по време на неравен участък. Всичко по-сериозно е невероятно рядко".
Най-турбулентните маршрути
Небето над Атлантическия океан става все "по-диво" с движението на реактивния поток, вероятно поради изменението на климата. Така че ключовите ваканционни маршрути до Америка, Канада и Карибите може да станат по-турбулентни.
В Европа полетите над Алпите могат да бъдат нестабилни, като по маршрутите до Швейцария и Австрия има най-голяма турбуленция.
Маршрутите на дълги разстояния, включително Лондон до Йоханесбург и Дърбан, могат да бъдат турбулентни, докато небето над Япония е известно с "бучки". Полетете до Австралия и може да сте без турбуленция по целия път надолу под земята, но очаквайте да срещнете неравности на последните етапи до Сидни, Бризбейн или Мелбърн.
Главните маршрути
Рядко се случва полети на къси разстояния до Европа да страдат дълго от лека турбуленция. Метеоролозите информират пилотите предварително за лошо време, което позволява на самолетите да променят маршрута си и да избегнат най-лошото.
Пътниците могат да получат свои собствени прогнози на уебсайтове като turbli.com. Той сканира небето до 36 часа преди полета, търси прогнози за гръмотевични бури, прогнозира дали излитанията и кацанията ще бъдат гладки и дали турбуленцията ще бъде лека, умерена или силна.
Трудни летища
Пилотите казват, че кацането някъде близо до екватора може да бъде трудно, тъй като скоростта на вятъра се променя бързо и бурите избухват внезапно.
Ваканционните летища, включително Маями, Орландо и Канкун, могат да бъдат свързани с турбуленция заедно с Банкок, Хонконг и Сингапур. Силните ветрове означават, че летището в Мадейра е трудно за пилотите, като самолетите често се отклоняват към близкия остров Порто Санто, докато времето се подобри.
Летището на Гибралтар може да ви ускори пулса, докато силните ветрове могат да разтърсят самолети близо до Канарските острови.
Последният подход към летището в Атина също е известен с "неравното небе".
Най-доброто място за кацане
Често пътуващите казват, че седалките близо до центъра на самолета обещават най-плавния полет, а тези отзад са най-неравните. Но експертите казват, че разликата е толкова малка, че няма да се забележи, особено на големи самолети като Dreamliner на Boeing или двуетажния Airbus A380.
Някои казват, че седалките до прозореца (и дори страховитата средна седалка) могат да бъдат по-безопасни при турбулентни полети. Това е така, защото предметите в горните шкафчета могат да се движат по време на полет и да изпаднат, причинявайки нараняване - често на тези на седалките до пътеката отдолу. Кабинният екипаж казва, че метални бутилки с вода, падащи от шкафчета, са една от най-големите причини за инциденти по време на полет.
Най-доброто време за летене
Турбуленцията може да настъпи по всяко време, но метеорологичните експерти казват, че полетите през нощта и рано сутринта могат да бъдат най-плавни.
Метеоролозите казват, че промените в температурата на въздуха са по-малко екстремни, след като слънцето залезе, а гръмотевичните бури са склонни да избухват в края, а не в началото на деня.
Избягване на турбуленцията
Пилотите се опитват да я избегнат. Прогнозите за времето преди заминаване и актуализациите по средата на полета показват къде се крие бурното небе със съответно избрани маршрути и височини. Самолетите по-напред по същия маршрут предават информация обратно на контрола на въздушното движение за следващите.
Времето за прелитане през неравности също може да бъде намалено, тъй като турбуленцията има тенденция да се появява в дълги, плитки слоеве въздух с дълбочина едва 100 метра. Преместването над или под слоевете може да върне самолетите обратно в по-гладък въздух.
Въздушните джобове са опасни?
Не, защото те всъщност не съществуват. Терминът е измислен, за да опише усещането на самолети, които внезапно се клатят по време на турбулентен полет. В действителност пилотите казват, че няма "джобове" въздух, през които да пропаднат и колкото и драматични да се чувстват трусовете, самолетите рядко губят повече от няколко метра височина в турбулентно небе.
Страхове от удар от мълния
Гръмотевичните бури във въздуха могат да бъдат ужасяващи, особено ако мълнии проблясват извън прозорците на кабината. Но самолетите са проектирани да избягват бури.
При удар електричеството преминава през външността на самолета, без да засяга вътрешността. Повечето самолети се удрят поне веднъж годишно без вредни последици.
Единственият път, когато гръмотевичните бури причиняват големи проблеми, е, когато се струпват около летища. Тогава контролът на въздушното движение може да ограничи кацанията и излитанията, предизвиквайки закъснения и анулации.
Код на кабинния екипаж
Когато знаците за предпазните колани светнат по време на полет, кабинният екипаж трябва да прекъсне други задължения, за да провери дали всички са закопчани. Това включва събуждане на спящи пътници, ако екипажът не може да види коланите им и проверка дали бебетата са извън кошарите и са завързани за родителите.
Ако знаците „затегнете предпазния колан“ останат включени дълго време, екипажът може да продължи да сервира храна, но не трябва да налива горещи напитки.
Но ако чуете съобщението „Кабинен екипаж, заемете местата си“ по средата на полета, тогава стюардесите също трябва да се закопчаят. Това е рядко, но означава, че предстои лоша турбуленция.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!