В исоко 250 метра - почти двойно повече от Лондонското око, "Окото на Дубай" (Ain Dubai) е най-голямото виенско колело в света. Гигантското съоръжение обаче спря да се върти без никакво официално обяснение, поддържайки жива обвиващата го мистерия, предаде Франс прес.
Кръглата му форма и светлинните ефекти продължават да го отличават в джунглата от огромни стъклени кули на богатото емирство в Персийския залив, в сърцето на изкуствен остров, наречен Блууотърс (Bluewaters) - дом на туристически атракции, шикозни ресторанти и луксозни апартаменти.
Отворено през 2021 г., "Окото на Дубай" спира да работи през март 2022 г. заради "дейности по подобряването" според официалния уебсайт, който многократно е обявявал, че затварянето на съоръжението се удължава. Датата на повторното отваряне ще бъде обявена "своевременно" с нови "вълнуващи предложения" за посетителите, обещава сайтът.
Mystery in Dubai as "Dubai Eye", touted as the world’s largest Ferris wheel, stops turning just months after opening https://t.co/ZLbPXtNqGi pic.twitter.com/kMCQacQJsb
— Arab News (@arabnews) August 7, 2023
Засега вратите остават затворени, мястото е пусто, не се виждат нито продавачи на билети, нито опашки от туристи.
На въпрос защо виенското колело не работи, отправен от посетител от Египет, охраната отговаря с мълчание.
Бедното на петрол емирство изгради богатството и известността си, инвестирайки в луксозен туризъм и разигравайки охотно картата на заблудата за величие с най-високата кула в света - Бурдж Халифа, най-голямото шоу с фонтани, един от най-големите търговски центрове - Дубай Мол.
Властите редовно съобщават за бляскави проекти. Когато обаче става въпрос за нещо негативно, рядко се правят официални съобщения.
Групата, която управлява "Окото на Дубай", собствениците и партньорите също запазват мълчание по въпроса със затварянето на атракциона.
Междувременно сайтът му продължава да възхвалява "уникалното преживяване" и "величествената гледка" към небостъргачите на Дубай.
Гигантското колело, построено с помощта на "двата най-големи крана в света", е направено от около 11 200 тона стомана - с 33 процента повече от количеството, използвано за Айфеловата кула в Париж.
Липсата на официални обяснения кара хората, работещи на Блууотърс около "Окото на Дубай", да се впускат в слухове и спекулации, вариращи от пукнатина във вътрешността на машината до хипотезата, че има опасност изкуственият остров да потъне под тежестта на виенското колело.
Сервитьор, работещ в местен ресторант и пожелал анонимност, споделя, че когато "окото на Дубай" се върти, се чува шум, сякаш нещо се чупи вътре. "Хората говорят, че колелото тежи повече от самия остров", казва той.
Когато работи, колелото с 48 кабини с общ капацитет от 1750 души прави едно завъртане за около 38 минути. Цените на билетите в зависимост от избраната класа варират между 100 и 4700 дирхама (приблизително между 25 и 1200 евро).
"Всичко, което ни беше казано, беше, че става въпрос за технически проблем", разказва местен търговец, също пожелал анонимност. "Миналата година казаха, че колелото ще бъде отворено отново за зимата, а сега отново казват същото. Когато не работи, не печелим много пари, защото когато се въртеше, имаше повече хора", допълва той.
"Окото на Дубай", подобно на кулата Бурдж Халифа, е проектирано като атракция, която да генерира приходи от посетители, събития и реклама.
Според официалните данни през 2022 г. емирството е посрещнало 14 милиона туристи.
Анализатори отбелязват, че какъвто и да е проблемът с "Окото на Дубай", не изглежда, че местните власти имат решение.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!