21

Е вропейските държави одобриха пакета "Мобилност", който предвижда камионите да се връщат в страната, от която са, на всеки два месеца.

Малко не достигна на източноевропейските страни, за да отхвърлят предложеното от финландското председателство споразумение. То предвижда водачите да се прибират на всеки месец и да нямат право да спят в кабините си повече от 45 часа. Мярка, която, според представители на българския транспортен сектор и правителството, ощетява нашите превозвачи, а според западните държави - е в полза на водачите, информира кореспондентът на NOVA. 

От Европейската комисия предупредиха, че връщането на празни камиони може да попречи на амбициите за намаляване на вредните емисии и спазването на климатичен неутралитет.

Одобреният текст ще претърпи окончателна правна и езикова редакция. След това той трябва да бъде официално приет — първо от Съвета, а след това от парламента. 

На 11 декември беше постигнато предварително споразумение между председателството на Съвета и Европейския парламент. Според министъра на транспорта на Финландия Тимо Харака одобрените правила са “ясни, справедливи и приложими”, съобщава БНТ. 

Правилата относно максималното работно време и минималните периоди на почивка на водачите остават непроменени. Същевременно в организацията на работните графици на водачите в международния товарен транспорт ще бъде въведена известна степен на гъвкавост, за да могат да прекарват повече време у дома. Освен това шофьорите ще могат да се връщат у дома на всеки три или четири седмици в зависимост от работния си график.

Новите правила потвърждават, че нормалната седмична почивка (най-малко 45 часа) трябва да се прекарва извън превозното средство. Ако тази почивка се ползва извън дома, настаняването трябва да бъде платено от работодателя.

Въпреки че нормалната седмична почивка не може да бъде ползвана в зона за паркиране, ЕС ще насърчава изграждането и използването на безопасни и сигурни зони за паркиране. Комисията ще разработи стандарти и процедура за сертифициране на такива зони за паркиране чрез вторично законодателство. Освен това ще създаде уебсайт, който да улесни намирането на тези зони.

Що се отнася до правилата за транспортните операции, извършвани в рамките на национален пазар извън собствената държава на автомобилния превозвач („каботаж“), сегашната система, която допуска максимум 3 операции за 7 дни, ще остане непроменена.

За да се предотврати системният каботаж, ще бъде въведен „срок на прекъсване“ от 4 дни, преди да могат да се извършват по-нататъшни каботажни превози в същата страна със същото превозно средство.

Държавите членки могат да прилагат същите тези правила по отношение на отсечките с автомобилен транспорт при операции по комбиниран транспорт на своята територия.

Правилата относно командироването на водачи поясняват как професионалните водачи в транспорта на стоки или пътници ще се ползват от принципа „еднакво заплащане за една и съща работа на едно и също място“.

Общото правило ще бъде, че ако дадена операция е организирана така, че връзката между работата на водача и държавата на установяване остава непроменена, водачът ще бъде изключен от правилата за командироването. Това означава, че двустранните транспортни операции са изрично изключени. По време на пътуването до държавата на местоназначение и обратно е позволено едно допълнително натоварване и/или разтоварване на стоки и в двете посоки, без това да попада в обхвата на режима на командироване, или нито едно на отиване и най-много две на връщане. Транзитното преминаване също е изключено.

Пълният режим на командироване ще се прилага за всички други видове операции, в т.ч. каботажните, от първия ден на операцията. Подобни правила ще се прилагат и за превоза на пътници с едно допълнително спиране по време на двустранни операции.

Правилата за командироване ще създадат и единен стандарт за контрол въз основа на инструмент за комуникация, разработен от Комисията, където транспортният оператор ще може да изпраща пряко декларациите си за командироване.

За да се гарантират равнопоставени условия на конкуренция между превозвачите, използващи различни превозни средства, правилата относно достъпа до европейския пазар на автомобилни превози на товари, както и правилата за шофиране и почивка, ще бъдат разширени, за да се включат и микробусите, използвани в международния транспорт (леки търговски превозни средства с тегло над 2,5 тона), с преходен период от 21 месеца за надзора на пазара и до средата на 2026 г. за правилата за тахографите и времето за почивка.

За да се противодейства на явлението „дружества — пощенски кутии“, реформата засилва връзката между мястото на установяване на превозвача и неговите дейности. С цел да се гарантира, че такава връзка наистина съществува, камионите в международния транспорт ще трябва да се връщат в оперативния център на дружеството най-малко веднъж на всеки осем седмици. Целта на този 8-седмичен период е да се позволи на водачите да се връщат у дома заедно с превозното средство в края на своя втори 4-седмичен работен цикъл.

Един от ключовите елементи за подобряване на правоприлагането е да има надежден начин за регистриране на информацията за това кога и къде камионът е пресякъл граница и за определяне местоположението на дейностите по товарене и разтоварване.

Втората версия интелигентен тахограф ще прави всичко това автоматично. Той ще бъде въведен на три различни етапа за превозните средства, извършващи международни превози. Новите камиони ще трябва да бъдат оборудвани с това устройство през 2023 г.; превозните средства с аналогов или цифров тахограф ще трябва да бъдат преоборудвани до края на 2024 г.; а оборудваните с първата версия интелигентен тахограф през 2025 г.

За да се подобри трансграничното наблюдение на спазването, текстът осъвременява и правилата за обмен на информация и административно сътрудничество между държавите членки.

Правилата в предложенията относно командироването и достъпа до пазара (включително правилото за връщане на камиони) ще започнат да се прилагат 18 месеца след влизането в сила на правните актове. Правилата в предложението за часовете на шофиране (включително връщането на водачите) ще започнат да се прилагат 20 дни след публикуването, с изключение на специалните срокове за тахографите.

Предложенията са част от първия пакет за мобилността, представен от Комисията през юни 2017 г. Одобреният текст ще претърпи окончателна правна и езикова редакция. След това той трябва да бъде официално приет — първо от Съвета, а след това от Парламента.

В същото време Европейската комисия съобщи преди няколко дни, че смята да направи собствена оценка на въздействието върху околната среща на два от текстовете в пакета, свързани с връщането на превозното средство в държавата по регистрация. Тези текстове не фигурират в първоначалното предложение на Европейската комисия и според институцията не са в съответствие с амбициозните планове, свързани с борбата с климатичните промени.

Тази оценка на Европейската комисия обаче няма да спре окончателното приемане на пакета и ще влезе в сила. Ако оценката е негативна, Еврокомисията ще направи нови законодателни предложения, които тепърва ще трябва да се обсъждат и приемат от Съвета и парламента.

Росен Желязков: Пакетът „Мобилност“ е вреден за климата

Лош резултат за България в Европейския парламент

Тол таксите: Какви тарифи, за кои пътища

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram

Коментари 21
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

21 коментара
 
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
<p>Изненадващ обрат за пола на боксьорката Имане Хелиф</p>

Изненадващ обрат в половата идентификация на боксьорката Имане Хелиф

Свят Преди 13 минути

Огромен скандал, след като Имане Хелиф, медалистка от Олимпийските игри в Париж, е обявена за мъж в изтекъл медицински доклад

Атанас Илков: Само в 26% от сигналите за купуване на гласове се споменават партии

Атанас Илков: Само в 26% от сигналите за купуване на гласове се споменават партии

България Преди 32 минути

Изнасят се твърдения, които заблуждават обществото, отбеляза министърът на вътрешните работи

<p>Смразяваща находка &ndash; 76 деца с разпорени гърди</p>

Намериха погребална могила със 76 деца принесени в жертва в Перу

Любопитно Преди 1 час

Децата са били погребани голи, с дрехите им оставени до тях

<p>Годзила навърши 70 години: На какви уроци ни научи?</p>

Годзила на 70 години: Какви уроци научихме от Краля на метафорите?

Любопитно Преди 1 час

В разгара на Студената война, Годзила се връща към първоначалната си роля на въплъщение на ядрената заплаха

Пешеходка е с опасност за живота, след като беше пометена от кола в Сливен

Пешеходка е с опасност за живота, след като беше пометена от кола в Сливен

България Преди 1 час

Тя е настанена в реанимация с тежка съчетана травма на гръбнак, ребра и таз

Боршош: ГЕРБ-СДС няма да има общи действия нито с "ДПС – Ново начало", нито с АПС

Боршош: ГЕРБ-СДС няма да има общи действия нито с "ДПС – Ново начало", нито с АПС

България Преди 2 часа

За нас е важно да започнем преговори с втората по големина политическа сила, каза той

Русия изстреля ракета "Союз" с два спътника

Русия изстреля ракета "Союз" с два спътника

Свят Преди 2 часа

Всеки от двата сателита тежи по 430 кг и ще работи в орбита на височина от около 820 км

„Уау! Тя е лидер!”: Генералният инспектор на Сан Франциско за работата си с Камала Харис (ВИДЕО)

„Уау! Тя е лидер!”: Генералният инспектор на Сан Франциско за работата си с Камала Харис (ВИДЕО)

Свят Преди 2 часа

Тери Уайли е генерален инспектор на Сан Франциско и се познава отдавна с кандидата на демократите

<p>Евакуират 16 000 души след изригването на вулкана&nbsp;в Индонезия</p>

Евакуират 16 000 души след изригването на вулкана Левотоби Лаки-Лаки в Индонезия

Свят Преди 3 часа

Той причини смъртта най-малко на 9 души, като разруши и хиляди къщи

,

Как жените екшън звезди са поразявали през вековете

Любопитно Преди 3 часа

Съществува погрешно схващане, че „екшън филмите“ са предимно за мъже, но жени екшън звезди и каскадьори има от самото начало на киното

Намерена ли е легендарната лилава роба на Александър Велики?

Намерена ли е легендарната лилава роба на Александър Велики?

Любопитно Преди 3 часа

Според древногръцкия писател Ефип от Олинт Александър се възползвал от привилегията си на пурпурен цвят почти всеки ден

Бебе хипопотам с прогноза кой ще е следващият президент на САЩ

Бебе хипопотам с прогноза кой ще е следващият президент на САЩ

Любопитно Преди 3 часа

Му Денг е категоричен кой ще е новият стопанин на Белия дом

<p>Защитата на Нойзи поиска спиране на делото за отнемане на автомобила му</p>

Защитата на Ивайло Цветков поиска спиране на делото за отнемане на автомобила му

България Преди 3 часа

През 2023 година Нойзи беше заловен да шофира след консумация на алкохол

<p>Мъж удари лекар от Спешната помощ в Първомай (ВИДЕО)</p>

Поредно нападение над медик: Мъж удари лекар от Спешната помощ в Първомай (ВИДЕО)

България Преди 3 часа

Той придружавал детето си в лечебното заведение