Вулканичен облак над България няма и няма тенденция той да се върне обратно. В момента облакът се премества към Западна Украйна, казаха синоптиците от Института по метрология и хидрология към БАН (НИМХ), цитирани от БНР.
На места е възможно да превали дъжд с различно химично съдържание, но това не засяга страната ни.
Ако няма нови изригвания на вулкана, от НИМХ не очакват допълнителни проблеми, тъй като облакът се разсейва. От първоначалната му височина - около 6-8 км към момента той е на около 5-6 км, тъй като концентрацията му е намаляла и се разпръсква, каза дежурният синоптик.
Летищата в София, Бургас и Пловдив работят. От 16. ч. в отворено и летище "Варна".
Поради първоначалната информация, че аерогарата ще е затворена до 21.30 ч., всички полети бяха отменени. От този момент нататък полетите ще се извършват по преценка на авиокомпаниите, съобщи БНР.
Тази сутрин в София кацнаха самолети от Виена, Истанбул и Рим, а излетяха машини за Истанбул, Виена, Москва, Мадрид, Рим, Луксор. Малко след полунощ на летището е кацнал и самолетът на "България Ер" от Москва, чийто полет вчера беше отложен.
Обстановката е нормална. Информация за полетите е поместена на сайта на летището (sofia-airport.bg).
Днес може би ще да бъдат
възстановени полетите в половината от европейското въздушно
пространство,
ако се потвърдят прогнозите на метеоролозите, че небето над половината континент ще се изчисти от вулканичната пепел.
Част от облака достигна руската река Енисей. Днес той ще пресече сибирската река и ще продължи да се движи на изток. Частичките пепел, които носи, са толкова дребни, че облакът не представлява никаква опасност, заяви зам.-директора на Красноярския хидрометеоцентър Ирина Ковальова.
Европейската комисия и испанското ротационно председателство на Европейския съюз търсят варианти за разширяване на летателното пространство, без да се правят компромиси с безопасността.
Вулканичният облак, предизвикал хаос във въздушния трафик, се е изместил на североизток и
в поне половината от небето над Европа днес няма да има риск за полетите,
смята испанският държавен министър по европейските въпроси Диего Лопес Гаридо.
Някои европейски държави започнаха да отварят своите летища.
Испания предложи на другите европейски страни да използват аерогарите й като обиколен маршрут за пътниците, чиито полети са отменени.
Испанският министър на инфраструктурата Хосе Бланко съобщи, че тази сутрин са отворени всички испански летища. Страната ще засили и железопътните услуги, за да могат хората да стигнат до други дестинации в Европа, включително чрез фериботи.
В Румъния букурещките летища "Отопени" и "Бъняса" и още шест летища в страната - в Крайова, Клуж-Напока, Сибиу, Орадя, Сату Маре и Бая Маре, бяха отворени в 15 ч., съобщи информационният сайт Зиаре.
В 9 ч. тази сутрин бяха отворени летищата в градовете Арад и Тимишоара.
Очаква се до 7 ч. утре дейността си да възобновят и летищата в Тургу Муреш, Яш, Бакъу, Сучава, Тулча и Констанца.
Всички летища в Хърватия са отворени за транспорт без никакви ограничения, съобщиха хърватските медии.
Финландия ще отвори временно летищата в Турку и Тампере, които ще обслужват полети от 12 до 18 ч. местно време.
Дания отвори отново въздушното си пространство за полети на височина над 10 800 м в 11 часа българско време. Все още обаче няма да бъдат извършвани полети под тази височина.
Стокхолмското летище "Арланда" отново бе отворено за ограничен трафик, след като въздушните власти отмениха ограниченията за полети над голяма част от страната. Въздушното пространство в южната част на Швеция остава затворено. Скандинавската авиокомпаня САС (SAS) извършва полети за САЩ до и от Стокхолм и Осло.
Остава затворено въздушното пространство над Германия и Белгия. Мярката ще остане в сила до 20,00 ч. местно време.
Властите в Брюксел обявиха, че белгийските авиолинии ще получат разрешение да върнат своите самолети от чужбина без превоз на пътници, ако метеорологичната обстановка позволи това.
Австрийското въздушно пространство бе отворено отново днес, съобщи националната агенция за контрол върху въздушния трафик, след като пробни полети са показали, че няма нанесени щети от вулканичната пепел, предаде ДПА.
Въздушното пространство на Чехия, което бе затворено в петък, бе отворено отново за 48 часа от 12 ч. местно време (13 ч. българско време).
Британското въздушно пространство
остава затворено поне до полунощ по Гринуич в понеделник срещу вторник,
съобщи Националната служба за въздушен трафик. Решението за забрана на полетите е взето въз основа на метеорологичните прогнози.
Великобритания ще изпрати кораби от военноморските си сили да транспортира стотици хиляди пътници, които са блокирани в чужбина, съобщи премиерът Гордън Браун. Той потвърди, че ще се използват и летища в Испания за връщане на пътници във родината.
Ще нарасне и трафикът на фериботи и на влакове през тунела под Ламанша, заяви Браун след заседание на звеното за извънредни ситуации КОБРА.
Унгария отвори въздушното си пространство за полети над 7470 м от 16 часа българско време, предаде Ройтерс, позовавайки се на националната служба за контрол на въздушния трафик. Очаква се решение дали да бъде отворено и летището в Будапеща.
Словакия отвори изцяло въздушното пространство над източната част на страната, а в останалите региони разреши полети на височина над 7500 м. Летището в столицата Братислава обаче засега остава затворено.
В 6 ч. по Гринуич Италия отвори въздушното пространство над северната част от територията си.
Норвегия отвори почти цялото си въздушно пространство от снощи. Основните летища, включително в Осло, подновиха дейността си.
Въпреки това
само близо 30 на сто от планираните за днес при нормални условия полети в Европа ще бъдат изпълнени.
В комюнике на "Евроконтрол" се посочва, че агенция очаква да бъдат извършени от 8000 до 9000 полета в сравнение 28 хил. при нормални условия. В събота и неделя над 75% от планираните полети бяха отменени.
Най-малко 6,8 млн. пътници са засегнати от кризата. "Най-тежкият уикенд в историята на въздушния транспорт", е голямото заглавие по темата на френския в. "Монд".
Авиокомпаниите са понесли загуби за най-малко един милиард долара, след като
от четвъртък бяха отменени около 63 хил. полета,
пише в. "Вашингтон пост".
Съгласуваното решение се очаква да приемат днес на видеоконференция министрите на транспорта от ЕС. Водещи авиокомпании като "Луфтханза", "Ер Франс" и други извършиха около 20 пробни полета над Европа. Всички те минаха без проблеми.
Говорител на "Бритиш Еъруейз" съобщи, че при пробния полет вчера с неин самолет Боинг 747 в облаци с вулканична пепел не са възникнали никакви трудности.
Боингът излетя от лондонското летище "Хийтроу", за да провери въздействието над самолетите на пепелта, разнасяща се от исландския вулкан. В самолета е имало четирима души, сред които генералният директор на компанията Уили Уолш. Машината се приземи в 18,41 ч. в Кардиф след тричасов полет над Атлантическия океан.
"Условията бяха отлични. Самолетът не срещна трудности. Той ще бъде подложен на цялостна техническа проверка в техническия център на "Бритиш Еъруейз" в Кардиф", каза говорителят. Днес резултатите от пробния полет ще бъдат анализирани и ще бъдат направени заключения.
В декларация Европейската авиационна асоциация, в която членуват 36 големи авиокомпании, заявява, че подкрепя усилията на Европейската комисия, "Евроконтрол" и правителствата от ЕС за гарантиране на сигурността на полетите.
Асоциацията настоява за незабавно преразглеждане на мерките, приети на европейско равнище.
Ограниченията над въздушния транспорт в Европа, където
30 държави затвориха изцяло или частично въздушното си пространство
заради облака пепел от вулкана в Исландия, са основна тема в американските медии.
"Европа забрани повечето полети за четвърти пореден ден в неделя заради облака вулканична пепел от Исландия, а все по-отчаяните авиокомпании проведоха пробни полети, за да докажат, че е безопасно да се лети и настояха авиационните власти да преразгледат забраната за полети, пише в. "Ню Йорк таймс".
Авиокомпаниите се оплакват, че европейските правителства са реагирали прекалено остро на заплахата и че разчитат на непълни данни от компютърни модели вместо на реални тестове за безопасност във въздуха над Европа. Те настояха европейските авиационни власти незабавно да преразгледат ограниченията над полетите, отбелязва вестникът.
Няколко изтребителя Ф-16 на НАТО са получили
повреди в двигателите, след като прелетели през облака от вулканична пепел,
съобщи високопоставен западен дипломат, цитиран от АП.
Стъклообразно покритие е било открито в двигателите на самолетите, след като преминали през европейското въздушно пространство, обясни дипломатът, който отказа да даде повече подробности за военните полети.
Миналата седмица два финландски изтребителя Ф-18 претърпяха подобни повреди, докато летяха през вулканичния облак. И двата самолета кацнаха безаварийно, но двигателите им ще трябва да преминат през скъпи прегледи.
Вулканичната пепел се залепва за вътрешните части на двигателите на самолетите, за турбините, където се разтопява и образува стъклено покритие.
Това ограничава въздушния поток, загрява двигателя и го поврежда.
НАТО може да изпрати хора и доставки за Афганистан с полети през Северния полюс заради затварянето на европейското въздушно пространство, съобщи високопоставен американски представител, цитиран от ДПА.
Русия вече позволи на НАТО да използва въздушното й пространство за превозване на хора и оборудване за Афганистан.
На 11 април Казахстан също разреши преминаването на натовски самолети.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!