Д етайлен анализ на пълноразмерно цифрово сканиране на „Титаник“ разкри нова представа за последните часове на обречения лайнер. Точното 3D копие показва жестокостта на това как корабът се разцепва на две, докато потъва след удар в айсберг през 1912 г. 1500 пътници губят живота си при бедствието.
Сканирането предоставя нов изглед на котелно помещение, потвърждавайки разказите на очевидци, че инженерите са работили до края, за да запазят светлините на кораба включени. Компютърна симулация също предполага, че пробиви в корпуса с размер на лист хартия А4 са довели до смъртта на кораба, пише Би Би Си (BBC).
„Титаник е последният оцелял очевидец на катастрофата и той все още има какво да разкаже“,
каза Паркс Стивънсън, анализатор на „Титаник“. Сканирането е проучено за нов документален филм на National Geographic и Atlantic Productions, наречен Titanic: The Digital Resurrection. Останките, които лежат на 3800 м в ледените води на Атлантическия океан, са картографирани с помощта на подводни роботи.
Повече от 700 000 изображения, направени от всеки ъгъл, бяха използвани за създаването на „дигиталния близнак“, който беше разкрит ексклузивно на света от BBC News през 2023 г. Тъй като останките са толкова големи и лежат в мрака на дълбините, изследването им с подводници показва само изкушаващи моментни снимки. Сканирането обаче предоставя първия пълен изглед на „Титаник“.
Огромният нос лежи изправен на морското дъно, почти сякаш корабът продължава своето пътуване. Но разположена на 600 метра, кърмата е купчина обезобразен метал. Щетите са причинени, тъй като корабът се блъска в морското дъно, след като се пречупва наполовина.
Titanic scan reveals new secrets of ship's final hours, including how engineers kept the lights on until the last momenthttps://t.co/e9vuGFyb3q
— BBC News (World) (@BBCWorld) April 8, 2025
Новата технология за картографиране предоставя различен начин за изучаване на кораба.
„Това е като местопрестъпление: трябва да видите какви са доказателствата в контекста на това къде се намират“, каза Паркс Стивънсън. „И наличието на изчерпателна представа за цялото място на развалините е от ключово значение за разбирането на случилото се тук“, добавя той.
Сканирането показва нови детайли в близък план, включително илюминатор, който най-вероятно е бил разбит от айсберга. Съвпада с докладите на очевидци на оцелели, че по време на сблъсъка в каютите на някои хора е влязъл лед. Експертите са проучвали едно от огромните котелни помещения на „Титаник“ – лесно се вижда на сканирането, защото се намира в задната част на носовата част на мястото, където корабът се е счупил на две.
Пътниците казаха, че светлините все още са били включени, когато корабът се е потопил под вълните. Цифровата реплика показва, че някои от котлите са вдлъбнати, което предполага, че те все още са работили, когато са били потопени във водата. Лежащ на палубата на кърмата, също е открит клапан в отворено положение, което показва, че парата все още тече в системата за генериране на електричество.
Това би станало благодарение на
екип от инженери, ръководен от Джоузеф Бел, който остава на кораба, за да зареди въглища в пещите, за да поддържа осветлението включено.
„Всички те загинаха при бедствието, но техните героични действия спасиха много животи“, казва Паркс Стивънсън. „Те поддържат светлините и захранването работещи до края, за да дадат време на екипажа да пусне спасителните лодки безопасно с малко светлина, вместо в абсолютна тъмнина“, каза той пред BBC. „Те удържаха хаоса възможно най-дълго и всичко това беше символизирано от този отворен парен клапан, който просто стоеше там на кърмата“.
Нова симулация също предостави допълнителна представа за потъването. Необходим е подробен структурен модел на кораба, създаден от чертежите на „Титаник“, както и информация за неговата скорост, посока и позиция, за да се предвидят щетите, причинени от удара в айсберга. „Използвахме усъвършенствани числени алгоритми, изчислително моделиране и суперкомпютърни възможности, за да реконструираме потъването на Титаник“, каза проф. Джеом-Ки Пайк от University College London, който ръководи изследването.
Симулацията показва, че тъй като корабът е направил само кратък удар сайсберга, той е останал със серия от пробиви, минаващи в една линия по тясна част от корпуса. „Титаник“ трябваше да бъде непотопяем, проектиран да остане на повърхността, дори ако четири от водонепроницаемите му отделения се наводнят. Но симулацията изчислява, че щетите от айсберга са разпределени в шест отделения.
„Разликата между потъването и непотъването на „Титаник“ се свежда до фините граници на дупки с размерите на лист хартия“,
каза Саймън Бенсън, асоцииран преподавател по военноморска архитектура в университета в Нюкасъл. „Но проблемът е, че тези малки дупки са по цялата дължина на кораба, така че наводненията навлизат бавно, но сигурно във всички тези дупки и след това в крайна сметка отделенията се наводняват и „Титаник“ потъва“.
За съжаление повредата не може да се види на сканирането, тъй като долната част е скрита под утайката.
Човешката трагедия на Титаник все още е много видима. Личните вещи на пасажерите на кораба са разпръснати по морското дъно.
Сканирането предоставя нови улики за онази студена нощ през 1912 г., но на експертите ще са необходими години, за да проучат напълно всеки детайл от 3D репликата.
„Тя ни разкрива своите истории малко по малко“, каза Паркс Стивънсън. „Всеки път ни кара да искаме още“.