М обилните шофьорски книжки, самооценката на годността за шофиране и по-добрата осведоменост за пешеходците са някои от промените в правилата на ЕС за шофьорските книжки приети от Европейския парламент в сряда. (Видеото е архивно.)
Всяка година в Европейския съюз има над 20,000 смъртни случая по пътищата. В този контекст, европарламентът подкрепя реформирането на правилата на ЕС за свидетелствата за управление на моторно превозно средство, за да се гарантира, че те допринасят за пътната безопасност и за екологичния и цифровия преход на ЕС.
Влязоха в сила нови правила за шофьорските изпити
Евродепутатите искат водачите да бъдат по-добре подготвени за реални ситуации при шофиране и да са наясно с рисковете, по-специално за уязвимите участници в пътното движение, като пешеходци, деца, велосипедисти и ползватели на електрически скутери. Ето защо шофирането в сняг и хлъзгави условия, безопасното използване на телефона по време на шофиране, слепите зони, системите за подпомагане на водача и гарантирането на безопасно отваряне на вратите на превозното средство също трябва да бъдат част от тестовете на водача, за да се получи шофьорска книжка.
EK предложи електронни шофьорски книжки в ЕС
Евродепутатите също така приеха, че шофьорските книжки трябва да са валидни най-малко 15 години за мотоциклети и автомобили, и пет години за камиони и автобуси. Те не подкрепят намаляването на валидността на свидетелствата за управление на превозни средства за възрастни хора, както предлага Европейската комисия, за да се избегне дискриминация и да се гарантира правото им на свободно движение и участие в икономическия и социалния живот.
Евродепутатите се съгласиха водачите да оценяват собствената си годност за шофиране, когато се издава и подновява шофьорската книжка, като остават на държавите от ЕС да решат дали самооценката трябва да бъде заменена с медицински преглед с минимален набор от проверки на зрението и сърдечно-съдовите заболявания на водачите, и др. Евродепутатите обаче искат правителствата на ЕС да положат повече усилия за повишаване на обществената осведоменост за психическите и физическите сигнали, които могат да изложат човек на риск при шофиране.
Неопитните шофьори ще трябва да преминат изпитателен период за шофиране от най-малко две години, през който ще бъдат подложени на определени ограничения, като например по-строги ограничения за алкохол по време на шофиране и по-строги санкции за опасно шофиране.
За да се смекчи недостигът на професионални шофьори, евродепутатите се съгласиха да позволят на 18-годишните да могат да получат книжка за шофиране на камион или автобус с до 16 пътници, при условие че притежават удостоверение за професионална компетентност. Освен това 17-годишните трябва също така да имат право на шофьорска книжка за автомобили или камиони, ако са придружени от опитен водач, пише в проектозакона.
В подкрепа на единния пазар на ЕС членовете на ЕП подкрепят въвеждането на цифрова шофьорска книжка, достъпна на мобилен телефон и напълно еквивалентна на физическата шофьорска книжка.
Проектът за правила относно свидетелствата за управление на МПС в ЕС беше приет с 339 гласа „за“, 240 „против“ и 37 „въздържал се“, което представлява позицията на европарламента на първо четене. Второто гласуване ще бъде след европейските избори на 6-9 юни.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!