Италианският в. "Кориере дела сера" (Corriere.it) разкрива нова версия за причините, довели до трагедията с италианския туристически кораб "Коста Конкордия" в петък вечерта. (Вж. фотогалерия)
Според нея капитанът на кораба Франческо Скетино е доближил плавателния съд до брега заради шефа на сервитьорите на кораба - Антонело Тиеволи, който бил роден на Джилио.
Малко преди трагедията Скетино се обърнал към Тиеволи с думите: "Антонело,
ела да видиш колко близо сме до Джилио".
На този призив станали свидетели няколко души, цитирани от "Кориере дела сера".
Според добре запознат източник Тиеволи е трябвало да вземе отпуск още миналата седмица и да си отиде на Джилио, но не могъл да си намери заместник и трябвало да остане за новия курс. Скетино поискал да му направи символична услуга, като прекара огромния кораб край скалистите брегове на тосканския остров.
Тиеволи вече е дал показания на разпитвалите го карабинери, опитващи се да установят какво е довело до трагедията.
Досега версиите бяха
за отклоняване на кораба поради грешка от страна на капитана или пък с цел да покаже на туристите прелестите на Джилио и да приветства жителите на острова с корабната сирена.
Самият капитан се оправдава, че се е доближил до острова след като необозначена на картите скала пробила дъното на кораба.
Днес председателят на управителния съвет и изпълнителен директор на
компанията "Коста Крочере" (Costa Crocere) призна, че
причина за корабокрушението е човешка грешка от страна капитана.
"Компанията ще остане в тесен контакт с капитана и ще му осигури цялата нужна помощ, но трябва да признаем фактите и не можем да отречем, че става дума за човешка грешка", заяви Пиер Луиджи Фоски на пресконференция в Генуа.
Той заяви, че корабът е покрил всички тестове за безопасност и технически тестове при оценката през 2011 г., а капитанът е извършил неразрешена маневра за промяна за зададения курс на кораба.
Капитан Скетино е обвинен в непредумишлено убийство на няколко души, в крушение и в преждевременно напускане на бедстващ кораб.
Днес чешкият вестник "Днес" публикува интервю на него, дадено през 2010 г., в което Скетино казва, че не би искал да се озове в ролята на капитана на "Титаник", предаде АФП.
"Не бих искал никога да се озова в ролята на командира на "Титаник", принуден да плава в океана между айсбергите - казал тогава Скетино. - Мисля обаче, че днес сме достатъчно подготвени, за да овладеем всяка ситуация и да се справим с евентуални проблеми... Сигурността на пътниците е над всичко".
В петък вечерта корабът "Коста Конкордия" се удари в скали, заседна и се наклони в пристанищната зона на остров Джилио. Последва паническа евакуация на намиращите се на борда 4200 пътници и екипаж. Представители на бреговата охрана изразиха опасения, че корабът може да се подхлъзне по скалите, където в момента е заседнал. Говорител на пожарната команда заяви, че
спасителните операции бяха преустановени за няколко часа,
след като силно вълнение приплъзна кораба по скалите. Говорителят на противопожарните служби Лука Кари каза, че все още има малки движения на корпуса на големият лайнер, но те не са опасни. Той добави, че заради несигурността, възникнала след отместването на кораба, занапред спасителните работи ще севършат само през светлата част на денонощието.
В трагедията обаче се роди
един нов герой -
бордният комисар на кораба Манрико Джампедрони. Той успял да спаси десетки пасажери, преди да пропадне в дупка и да счупи крака си..
"Макар той да отрича, че е герой, за мене е такъв. Той е алтруист, и не само в работата си - винаги мисли за другите", заяви пред италианския в. "Стампа" съпругата му Лаура, по чиито думи Манрико е човек с железни нерви и винаги запазва хладнокръвие.
Според много очевидци, след като корабът се ударил в скала към 21,45 ч. местно време, Манрико помагал неуморно до към 3 ч. сутринта на пътниците да се качат в спасителните лодки. В полунощ се обадил по мобилния си телефон на жена си и й казал да бъде спокойна, че първо настанява пътниците в лодките, а след това ще се погрижи за себе си.
Към 3,15 ч. Манрико казва на свой приятел:
"Положението е катастрофално, но правим всичко възможно
да помогнем на пътниците да стигнат до остров Джилио."
В последствие той е включен в списъка на изчезналите и така до неделя сутринта, когато водолазите чуват шум откъм потъналата наполовина трета палуба.
Пропаднах в дупка, отворила се под мен докато се опитвах да стигна до командния мостик. Изглежда съм падал четири-пет метра, а после усетих силна болка в крака, разказва 57-годишният Джампедрони пред в. "Република".
Установил, че се намира в салона на един от ресторантите, който се пълни с вода, и се качил на една маса. Беше тъмно. Мъчително беше да стоя сам в мрака, макар че и за миг не изгубих надежда, разказва той, допълвайки, че през цялото време мислел, че ще успее да излезе.
Въпреки одисеята си, Манрико е категоричен, че няма да се откаже от работата си "и за секунда. Морето е моят живот", заявява той.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!