П рофесията шофьор на камион се превръща в една от най-търсените в Европа. Недостигът на този вид кадри вече доведе до остра криза с доставките във Великобритания, например на горива по бензиностанциите, на хранителни продукти в супермаркетите и материали за фабриките. В обозримо бъдеще с подобни проблеми може да се сблъска и страната с най-силната икономика в Европа - Германия, пишат от "Дойче веле".

Шофьорите на камиони в Германия са над половин милион

Във връзка с британските събития експертът по трудовия пазар Александер Бурщеде от Института за германска икономика (IW) е направил анализ на търсенето на шофьори на камиони в Германия - една от най-големите професионални общности, която обхваща над 560 хиляди души.

В началото на 2010-а година, в края на световната финансова и икономическа криза, в Германия е имало 10 000 свободни работни места и 50 000 безработни шофьори на камиони. "Тогава работодателите можеха да си избират шофьорите", припомня експертът. Само няколко години по-късно обаче нещата се обръщат и сега вече шофьорите са тези, които могат да си избират работодателите - благодарение на нарасналото търсене в условията на устойчив икономически подем. 

Празни рафтове във Великобритания: няма шофьори, няма доставки

През август 2018-а година разминаването между броя на свободните работни места и на регистрираните в страната безработни шофьори на камиони достигна историческия си максимум - надхвърли 21 000. Александър Бурщеде цитира в проучването си тогавашното становище на Научно-консултативния съвет към германското министерство на транспорта, че "липсата на шофьори на камиони се е превърнала в сериозен политически проблем".

Този проблем бе разрешен временно при миналогодишната пандемична криза и локдауна. Но сега, когато германската икономика се възстановява, той отново се изостря. Към септември 2021-а година свободните работни места отново са с 6 600 повече от регистрираните безработни шофьори на камиони, макар БВП на Германия още да не се е върнал към нивата си от преди кризата, посочва изследователят.

Решаващата роля на демографския фактор

Александер Бурщеде смята, че основната причина за растящия дефицит на шофьори на камиони е демографският фактор - населението на Германия застарява. Този процес се наблюдава и в много други страни в Европа и в този смисъл проблемът не е само германски или британски, а общоевропейски.

Според прогнозата на Евростат, до 2030-а година населението на Германия в трудоспособна възраст ще намалее с 6,8 процента, а ако страната не привлича трудови мигранти - дори с 11,2 на сто.

Сред професионалната група на водачите на камиони, чиято средна възраст е доста висока, този процес може да се развие още по-бързо, се казва в изследването. Така например цели 14,5 на сто от шофьорите на камиони в Германия са на възраст над 60 години, докато общо за всички работещи в страната делът на над 60-годишните е средно 9,3 на сто. В същото време привличането на млади хора към професията става все по-трудно, и все по-често се срещат жени на волана на камионите.

Досега източноевропейците спасяваха положението

До момента проблемът с недостига на шофьори на камиони бе решаван частично благодарение на притока на кадри от чужбина и основно от Източна Европа. За пет години - от 2014-а до 2019-а - делът на чужденците сред шофьорите на камиони в Германия е нараснал повече от два пъти: от 10,9 на 22,8 процента. Но потенциалът за трудова миграция от Източна Европа се свива, отбелязва Александър Бурщеде. Във всеки случай Германия е в много по-изгодна ситуация от Обединеното кралство, където Брекзитът затвори пазара на труда за квалифицирани работници от страни от ЕС, включително за шофьори.

Какво е решението? В обозримо бъдеще железопътният транспорт няма да може да поеме значителни обеми от превозваните с камиони товари, а автономното шофиране все още не е готово за широко приложение, казва Бурщеде, цитирайки заключението на Консултативния съвет към германското транспортно министерство. "Единственото, което остава, е да се повиши привлекателността на професията шофьор на камион - и за младите, и за старите", казва експертът.

Логично на първо място има нужда от увеличение на заплатите и от подобряване на условията на труд в бранша. Но не е само това - според автора на проучването, "несигурните перспективи за заетост не допринасят много за повишаване на привлекателността на професията". Имат се предвид и лекотата и бързината, с която работодателите уволняват шофьори на камиони по време на кризи. Отсега нататък фирмите вероятно ще трябва да осигурят по-надеждни работни места за представителите на тази професия. Защото дефицитът на квалифицирани шофьори на камиони ще си остане.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Тръмп даде "психологически краен срок" на Путин

Тръмп даде "психологически краен срок" на Путин

Свят Преди 2 минути

Тръмп смекчи тона, след като по-рано каза, че е "ядосан" на руския президент

d:istinkt получи пет отличия от BAPRA Bright Awards 2025

d:istinkt получи пет отличия от BAPRA Bright Awards 2025

Образование и бизнес Преди 36 минути

Агенцията спечели злато в единствената индивидуална категория – „Изгряваща звезда на годината“

Защо Черно море е толкова важно за Русия и Украйна

Защо Черно море е толкова важно за Русия и Украйна

Свят Преди 1 час

През тази седмица САЩ проведоха разговори първо с Русия, а после и с Украйна в опит да прекрати сраженията в Черно море

Вениамин иска да бъде като Любо Киров

Вениамин иска да бъде като Любо Киров

Любопитно Преди 1 час

Вениамин разкрива своя живот на сцената и извън прожекторите в "Капките Podcast"

Весела Лечева излезе с позиция за казуса с БОК

Весела Лечева излезе с позиция за казуса с БОК

България Преди 1 час

Адвокатите на Лечева: Новоизбраният председателят може да действа като такъв

Бившата асистентка на Дейвид Бекъм разкри нови подробности за аферата с футболиста

Бившата асистентка на Дейвид Бекъм разкри нови подробности за аферата с футболиста

Любопитно Преди 2 часа

Информацията за предполагаемата афера на Лоос с Бекъм излезе наяве за първи път през 2004 година

Над 4000 капсули с райски газ и различни наркотични вещества иззеха в София

Над 4000 капсули с райски газ и различни наркотични вещества иззеха в София

България Преди 2 часа

Специализираната полицейска операция е била проведена на ул. „Жак Натан“.

Снимката е илюстративна

Готвят въвеждане на „червена зона“ за паркиране в София

България Преди 2 часа

Това значи по-високи цени, удължено работно време на „Паркинги и гаражи“ и запазване на част от местата за живущи в района

Прокуратурата: Няма данни смъртта на майката на прокурор Георгиева да е насилствена

Прокуратурата: Няма данни смъртта на майката на прокурор Георгиева да е насилствена

България Преди 2 часа

Най-голяма вероятност има пожарът да е възникнал вследствие на небрежност

Новата Европа – търсете новия брой на сп. „Мениджър“

Новата Европа – търсете новия брой на сп. „Мениджър“

Любопитно Преди 2 часа

Европа се намира в преломен исторически момент, който ще оформи облика ѝ за десетилетия напред

Челси Хендлър разкрива, че е споделила наркотици с "всички" на афтърпартито на "Оскарите"

Челси Хендлър разкрива, че е споделила наркотици с "всички" на афтърпартито на "Оскарите"

Любопитно Преди 2 часа

„Споделям ги с всички. Обичам да давам наркотици на хората“

Огромен пожар изпепели много автомобили "Тесла" в Рим

Огромен пожар изпепели много автомобили "Тесла" в Рим

Свят Преди 2 часа

Не изключват възможността за палеж

Мнозинството от турците искат предсрочни избори

Мнозинството от турците искат предсрочни избори

Свят Преди 3 часа

Само 33,2 на сто от хората са заявили, че не искат предсрочни избори

Нетаняху избра нов началник на "Шин Бет"

Нетаняху избра нов началник на "Шин Бет"

Свят Преди 3 часа

Решението на Нетаняху да отстрани Бар по-рано този месец предизвика масови протести

Били Айлиш смени мениджърите си

Били Айлиш смени мениджърите си

Любопитно Преди 3 часа

Досегашни мениджъри на Айлиш и брат ѝ бяха Дани Рукасин и Брандън Гудман

<p>Бен Афлек &quot;приключи&quot; да говори за Дженифър Лопес</p>

Бен Афлек "приключи" да говори за бившата си съпруга Дженифър Лопес

Любопитно Преди 3 часа

“Той не се гордее, че бракът им не се е получил"