П рофесията шофьор на камион се превръща в една от най-търсените в Европа. Недостигът на този вид кадри вече доведе до остра криза с доставките във Великобритания, например на горива по бензиностанциите, на хранителни продукти в супермаркетите и материали за фабриките. В обозримо бъдеще с подобни проблеми може да се сблъска и страната с най-силната икономика в Европа - Германия, пишат от "Дойче веле".

Шофьорите на камиони в Германия са над половин милион

Във връзка с британските събития експертът по трудовия пазар Александер Бурщеде от Института за германска икономика (IW) е направил анализ на търсенето на шофьори на камиони в Германия - една от най-големите професионални общности, която обхваща над 560 хиляди души.

В началото на 2010-а година, в края на световната финансова и икономическа криза, в Германия е имало 10 000 свободни работни места и 50 000 безработни шофьори на камиони. "Тогава работодателите можеха да си избират шофьорите", припомня експертът. Само няколко години по-късно обаче нещата се обръщат и сега вече шофьорите са тези, които могат да си избират работодателите - благодарение на нарасналото търсене в условията на устойчив икономически подем. 

Празни рафтове във Великобритания: няма шофьори, няма доставки

През август 2018-а година разминаването между броя на свободните работни места и на регистрираните в страната безработни шофьори на камиони достигна историческия си максимум - надхвърли 21 000. Александър Бурщеде цитира в проучването си тогавашното становище на Научно-консултативния съвет към германското министерство на транспорта, че "липсата на шофьори на камиони се е превърнала в сериозен политически проблем".

Този проблем бе разрешен временно при миналогодишната пандемична криза и локдауна. Но сега, когато германската икономика се възстановява, той отново се изостря. Към септември 2021-а година свободните работни места отново са с 6 600 повече от регистрираните безработни шофьори на камиони, макар БВП на Германия още да не се е върнал към нивата си от преди кризата, посочва изследователят.

Решаващата роля на демографския фактор

Александер Бурщеде смята, че основната причина за растящия дефицит на шофьори на камиони е демографският фактор - населението на Германия застарява. Този процес се наблюдава и в много други страни в Европа и в този смисъл проблемът не е само германски или британски, а общоевропейски.

Според прогнозата на Евростат, до 2030-а година населението на Германия в трудоспособна възраст ще намалее с 6,8 процента, а ако страната не привлича трудови мигранти - дори с 11,2 на сто.

Сред професионалната група на водачите на камиони, чиято средна възраст е доста висока, този процес може да се развие още по-бързо, се казва в изследването. Така например цели 14,5 на сто от шофьорите на камиони в Германия са на възраст над 60 години, докато общо за всички работещи в страната делът на над 60-годишните е средно 9,3 на сто. В същото време привличането на млади хора към професията става все по-трудно, и все по-често се срещат жени на волана на камионите.

Досега източноевропейците спасяваха положението

До момента проблемът с недостига на шофьори на камиони бе решаван частично благодарение на притока на кадри от чужбина и основно от Източна Европа. За пет години - от 2014-а до 2019-а - делът на чужденците сред шофьорите на камиони в Германия е нараснал повече от два пъти: от 10,9 на 22,8 процента. Но потенциалът за трудова миграция от Източна Европа се свива, отбелязва Александър Бурщеде. Във всеки случай Германия е в много по-изгодна ситуация от Обединеното кралство, където Брекзитът затвори пазара на труда за квалифицирани работници от страни от ЕС, включително за шофьори.

Какво е решението? В обозримо бъдеще железопътният транспорт няма да може да поеме значителни обеми от превозваните с камиони товари, а автономното шофиране все още не е готово за широко приложение, казва Бурщеде, цитирайки заключението на Консултативния съвет към германското транспортно министерство. "Единственото, което остава, е да се повиши привлекателността на професията шофьор на камион - и за младите, и за старите", казва експертът.

Логично на първо място има нужда от увеличение на заплатите и от подобряване на условията на труд в бранша. Но не е само това - според автора на проучването, "несигурните перспективи за заетост не допринасят много за повишаване на привлекателността на професията". Имат се предвид и лекотата и бързината, с която работодателите уволняват шофьори на камиони по време на кризи. Отсега нататък фирмите вероятно ще трябва да осигурят по-надеждни работни места за представителите на тази професия. Защото дефицитът на квалифицирани шофьори на камиони ще си остане.

Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Русия обяви претенции към Одеса

Русия обяви претенции към Одеса

Свят Преди 28 минути

Патрушев обяви, че жителите на Одеса не искат да се подчиняват на "киевския режим“

Няколко души загинаха в Испания, докато нямаше ток

Няколко души загинаха в Испания, докато нямаше ток

Свят Преди 49 минути

Все още няма категорична причина за прекъсването на електрозахранването

Русия отхвърли предложение за 30-дневно примирие

Русия отхвърли предложение за 30-дневно примирие

Свят Преди 3 часа

Според Кремъл първо трябва да бъдат решени няколко ключови въпроса

<p>Ужас, Русия върна тялото на украинка без органи</p>

Ужас, Русия върна тялото на украинска журналистка без органи

Свят Преди 4 часа

Виктория Рошчина изчезна през август 2023 г.

Българският F-16 няма да лети на парада за Деня на храбростта

Българският F-16 няма да лети на парада за Деня на храбростта

България Преди 4 часа

Водосветът на бойните знамена и знамената-светини ще започне в 9.00 ч.

Стратегическо партньорство между България и САЩ за ядрени мощности

Стратегическо партньорство между България и САЩ за ядрени мощности

България Преди 5 часа

Министър Жечо Станков разговаря с ръководителя на Департамента по енергетика Крис Райт

Голям протест в Скопие заради Кочани

Голям протест в Скопие заради Кочани

Свят Преди 5 часа

В писмено изявление организаторите на протеста посочиха по-рано, че "заслужават отговори"

<p>Дървото на Робин Худ било отсечено с резачка, вандалите снимали с телефон&nbsp;</p>

Започна делото за отсеченото "дърво на Робин Худ"

Свят Преди 6 часа

Дървото стана известно, след като беше представено във филма на Кевин Костнър от 1991 г. „Робин Худ: Принцът на крадците“

Избягало куче в Австралия е спасено след 529 дни само в дивата природа

Избягало куче в Австралия е спасено след 529 дни само в дивата природа

Свят Преди 6 часа

Мини дакелът Валери оцеля сама в суровите условия на остров Кенгуру

<p>Тръмп обяви война на Джеф Безос и Amazon</p>

Тръмп обяви война на Джеф Безос и Amazon

Свят Преди 6 часа

Белият дом публично остро осъди хода на компанията като „враждебен и политически акт“ срещу Америка

Ужасът в Луковит: Обвиниха мъж за пребитото дете с две счупени ръце

Ужасът в Луковит: Обвиниха мъж за пребитото дете с две счупени ръце

България Преди 6 часа

Случаят се разиграва на 27 април, малко след 17:00 часа, в градската градина

<p>Дъщерите на Бионсе излязоха на сцената на старта на турнето&nbsp;ѝ</p>

Дъщерите на Бионсе откраднаха сърцата на феновете на старта на турнето ѝ

Любопитно Преди 7 часа

Най-малката дъщеря на Бионсе дебютира на сцената

<p>Дете повреди картина за милиони лири в музей в Ротердам</p>

Дете повреди картина на Марк Ротко за милиони лири в музей в Ротердам

Свят Преди 7 часа

Музеят не уточни кой ще поеме отговорността за щетите по емблематичната картина

Нова измама: Жена преведе пари с QR код

Нова измама: Жена преведе пари с QR код

България Преди 7 часа

Потърпевшата дала 5000 лева