В източния край на германската Шварцвалд, недалеч от средновековния град Ротвайл, над земята се издига особена постройка - небостъргач, в който никой не живее. Нарича се TK Elevator Testturm и със своите 245 метра височина е сред най-високите сгради в страната. Въпреки това, както личи от очевидната липса на прозорци, този небостъргач не е изпълнен с празни офиси или луксозни апартаменти. Основното предназначение на кулата е скрито в нейната сърцевина: 12 шахти, използвани за тестване на най-новите модели асансьори. Германският производител TK Elevator, който е доставил асансьори за небостъргачи, включително за One World Trade Center в Ню Йорк, има също така тестови кули в Атланта - 420-метрова структура, разположена в Джънгшан, Китай. Небостъргачът е висок 247 метра и е почти три пъти по-висок от Статуята на свободата.
Арестуваха мъж, изкатерил се без екипировка на небостъргач в Лондон (ВИДЕО/СНИМКИ)
Кулата H1
Тестовите кули на асансьорите могат да бъдат още по-високи. Например кулата H1, построена от японския конгломерат Hitachi в Гуанджоу, Китай, е висока 948 фута. Тя е една от най-високите сгради в гъсто населения с небостъргачи град и е толкова голяма, че би била сред 25-те най-високи сгради в Ню Йорк - и третата най-висока в Лос Анджелис.
Асансьорните изпитателни кули са „нещо като тестова писта за отбор от Формула 1“, казва Томио Пихкала, главен технологичен директор във финландския производител на асансьори Kone. „Основната и най-важна причина за съществуването на изпитателните кули е, че проверката на определени функционалности за безопасност може да се извърши само в реална среда.“
Компанията Kone, която е инсталирала асансьори в Тайпе 101 (най-високата сграда в света от 2004 до 2010 г.) и в лондонския The Shard, открива първата си тестова кула в Хивинкае, Финландия, през 1967 г. Оттогава компанията е построила още четири тестови кули, като най-високата, завършена през 2015 г. в Куншан, Китай, достига височина от 773 фута.
„В тестовите кули ние увеличаваме реалните условия на работа на асансьора, без присъствието на нормални потребители. Това е и отлично място за проверка на качеството, комфорта и надеждността на асансьора“, казва Пихкала.
Сред тестовете за безопасност е един, който симулира свободно падане: „Това не е истински асансьор, а еквивалентна маса... и тогава аварийната спирачна система и предпазните съоръжения трябва да се задействат, за да спрат асансьора безопасно, така че никой вътре да не пострада“, каза Пихкала.
Причината за височината на някои тестови кули е, че повечето съвременни асансьори са толкова бързи, че бързо изчерпват пространството - добавя Пихкала. “Когато имате по-бърз асансьор, имате нужда от по-висока тестова кула“, обясни той.
Високоскоростните асансьори се изказват с 9 метра за една секунда, за да тествате такъв асансьор, ви е необходимо достатъчно пространство, за да ускорите до максимална скорост и след това да намалите скоростта.“
Издигането нагоре обаче не е единствената възможност. Всъщност най-дългото съоръжение за изпитване на асансьори в света е под земята. Намира се в Титири, Финландия, част е от действаща варовикова мина и достига дълбочина над 350 метра.
„Това е уникално в нашата индустрия“, казва Пихкала за съоръжението. „Стигнахме до споразумение да използваме някои открити шахти в мина, което ни позволява да тестваме асансьори, подходящи за сгради с височина до един километър.“
В обекта асансьорите могат да се тестват при изкачване до 18 метра в секунда, а при тестовете за свободно падане 22 000-килограмовата рамка на асансьора достига почти 25 метра в секунда. Общо в мината има 11 шахти с обща дължина почти една миля.
Подобно на всички небостъргачи, асансьорните кули трябва да издържат на силни ветрове, които могат да предизвикат люлеене и да повлияят на условията на изпитване. Поради тази причина някои от тях са оборудвани с масови демпфери - по същество масивни махала, които неутрализират вибрациите, причинени от тежки метеорологични условия или дори земетресения. Около една трета от 20-те най-високи сгради в света имат такива амортисьори.
За инженерите, които искат да изпитат технологията на асансьорите в екстремни условия, тези масови амортисьори могат да се използват и по точно обратния начин: да създават вибрации, вместо да ги поглъщат. В TK Elevator Testturm в Ротвайл има 200-тонен масов амортисьор, окачен на четири стоманени въжета, който може да бъде приведен в движение с помощта на два двигателя. Получените трептения симулират вятър и земетресения, които според TK Elevator са сред най-големите предизвикателства при разработването на асансьори.
В САЩ ще строят 200-метров небостъргач от.. дърво
Туристическа атракция
В други случаи дизайнът на кулата в Ротвайл се отличава с екстериор от стъклопласт, който ѝ придава елегантен, непрозрачен вид. Освен че предпазва сградата от слънчевата радиация и се бори с вятъра, фасадата е помогнала сградата да се превърне в местна архитектурна забележителност, според TK Elevator.
След откриването си през 2017 г. кулата се е превърнала в туристическа атракция и дори е домакин на ежегодно състезателно „бягане по стълби“, което привлича над 1000 участници. Повечето посетители обаче идват заради наблюдателната площадка, най-високата в Германия, която предлага непрекъсната гледка към Шварцвалд.
До нея се стига с асансьор, който е достатъчно бърз.
„За 30 секунди посетителите се издигат на височина над 231 метра“, казва Беате Хьонле, управител на кулата, в интервю по електронната поща за CNN. „Скоростта на асансьора е почти 7 метра в секунда и в ясен ден посетителите могат да видят Швейцарските Алпи.
„Без значение по кое време на годината“, добавя той, „кулата и гледката винаги предлагат нещо специално“.
Вижте интересните сгради в нашата галерия:
* Във видеото: В Дубай строят втория най-тънък небостъргач в света
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!