Д нес се навършват 51 години от една от най-големите трагедии в историята на корабоплаването, причините за която остават загадка и до момента.
На 22 май 1968 г., при неизяснени обстоятелства изчезва американската атомна подводница „Скорпион” (SSN-589). Предполага се, че никой от 99-членния екипаж не е оцелял.
„Скорпион” е поръчана на 29 юли 1960 г. и официално е обявена за загубена на 5 юни 1968 година.
Мистерията се засилва от това, че през същата 1968 г. изчезват още 3 подводници – нещо като трагичен рекорд в мирно време. Това са израелската „Дакар”, френската „Минерва” и съветската К-129.
От всички тях, „Скорпион” е най-голямата, най-модерната и единствената с атомен двигател и торпеда с ядрени бойни глави.
Преди да изчезне, тя участва в множество операции от крайбрежието на Атлантическия океан, до Бермудските острови.
През 1966 г. „Скорпион” е изпратена в безпрецедентна специална мисия, наречена „Северно бягане”. В операцията в едно от моретата на СССР, дълбоко в руската акватория, подводницата заснема изстрелване на съветски ракети. След това успява да избяга от преследващите я вражески съдове, използвайки по-високата си скорост.
В резултат нейният командващ офицер получава медал от военноморските сили на САЩ за изключително лидерство, прозорливост и професионални умения. Може спокойно да се каже, че „Скорпион” и екипажът ѝ са били най-доброто, с което американският флот разполагал.
След основен ремонт и презареждане на двигателя с ядрено гориво през 1967 г., подводницата е изпратена в Средиземно море на 15 февруари 1968 г. После тя поема обратно към Норфолк, САЩ. На 21 май е осъществен последният контакт с нея, на около 90 км. от Азорските острови. Шест дни по-късно започва издирването ѝ.
Едва в края на октомври останките на „Скорпион” са открити на повече от 3000 метра дълбочина, на около 740 км. югозападно от Азорските острови. Максималната дълбочина на потапяне на подводницата е 600 метра.
От сонарните изображения става ясно, че „Скорпион” е разцепена на две. Предната част на корпуса, включително помещението за торпеда и по-голямата част от оперативното отделение са паднали в яма на океанското дъно. А задната част, включително реакторното отделение и машинното отделения се намират встрани. Сред полето от отломки е и надстройката с отворен главен люк. Последното според някои теории сочи, че „Скорпион” е била на повърхността по време на злополуката.
Разследването на инцидента приключва без категорично да бъде установена причината за потъването на подводницата.
Теориите за станалото са различни. От атака на съветска подводница. През грешка на екипажа, довела до взрив, при преместване на торпедо. Експлозия на необезопасено торпедо в тръбата за изстрелване. Неконтролируем пожар, започнал от акумулаторната батерия. До авария, която е довела до потъването на „Скорпион”. Според поддръжниците на последната теория, корпусът се е разцепил в следствие на водното налягане заради голямата дълбочина. В подкрепа на тези твърдения са докладите за технически неизправности след основния ремонт.
В крайна сметка в доклада за инцидента е записано: „Точната причина за загубата на „Скорпион” не може да бъде установена от наличните доказателства”.
По-късни проучвания добавят още един факт към мистерията. В района на инцидента няма данни за радиационно замърсяване. Не е засечено изтичане на радиация нито от реактора на подводницата, нито от двете торпеда „Марк-45”, съоръжени с ядрени бойни глави.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!