Н ай-младият човек, посетил останките от кораба "Титаник", разкрива, че е изпаднал в безсъзнание по време на посещението си.
Докато тече дебат относно посещението на водния гроб, Себастиан Харис потвърди, че липсата на кислород в подводницата, в която се е намирал, го е накарала да заспи внезапно, когато е бил само на 13 години.
"Докато стигнахме до дълбочината, малко над носа, прекарах известно време в поставяне на паметна плоча. И малко след това, доколкото знам, заспах", каза Себастиан.
Баща му, Г. Майкъл Харис, е бил ръководител на експедицията на борда на подводницата "Мир II" и я е управлявал заедно с нейния конструктор Анатолий Сагалевич, когато забелязва, че синът му вече не се движи.
First and foremost, my deepest condolences to the families of the victims of this tragic event.
— Marcel Kern (@MarcelKernFX) June 25, 2023
I tried to recreate the implosion of the submersible for educational purposes, so people can get a sense of what happened and how violent this event was.#Titanic #OceanGate #Titan pic.twitter.com/ll6QaI5AuE
"Оказа се, че кислородът в подводницата е 17%", добави Себастиан. "И какво се случва? Изпадаш в безсъзнание. Те разбраха какъв е проблемът, увеличиха кислорода и в крайна сметка всичко беше наред."
Харис разказва пред The Story: "Погледнах нагоре и видях, че сме на 17%. Протегнах ръка назад и отворих бутилката с кислород, а Анатолий се обърна и каза: "Какво правиш?" - А аз казах: "Той е изпаднал в безсъзнание." След това Анатолий протегна ръка назад и просто отвори бутилката и буквално за 10 секунди, сякаш някой обърна ключа и Себастиан отново се върна към: "Уау, това е толкова яко".
Дълбоководните подводни апарати трябва да са добре проектирани и да могат да издържат на екстремната среда, в която работят.
Петима души загинаха по-рано този месец, когато подводницата "Титан", собственост на OceanGate, претърпя вероятно "катастрофална имплозия".
Руската подводница Mir II не е собственост на OceanGate.
🔔Timeline for #titan #Submersible #oceangate pic.twitter.com/5xcNuj2Sbu
— Starling Zain (@StarlingZain) June 26, 2023
Налягането на водата на тези дълбочини - останките на "Титаник" са на 3800 метра под повърхността - е около 6000 psi (41 368 543.8 pascals).
За сравнение, средната автомобилна гума е около 30-35 (241 316.505 pascals).
Бащата на Себастиан изчислява, че пробитият корпус на подводницата ще се разпадне за около две наносекунди.
Той предположи, че обреченият екипаж "буквално е мигнал и не е имал представа какво се е случило с него", защото "на гръбначния стълб му трябват наносекунди, за да регистрира в мозъка, че има проблем".
Той добави: "Но това само показва, че това не е среда, в която се тестват превозни средства. Има съоръжения за изпитване, има сертифициращи компании."
Остават сериозни въпроси относно безопасността на подводницата.
Роб Маккалъм заяви, че е казал на Ръш, че подводницата "Титан" представлява риск, докато не бъде класифицирана от независим орган.
Маккалъм, консултант на OceanGate при стартирането на компанията през 2009 г., е бил заплашен със съдебни действия от адвоката на OceanGate.
В имейл, видян от Би Би Си, Маккалъм казва на Ръш: "Мисля, че потенциално поставяте себе си и клиентите си в опасна динамика".
Раш казал на Маккалъм, че приема съмненията относно безопасността на "Титан" като "сериозна лична обида".
OceanGate co-founder Guillermo Söhnlein talks with the Journal about the company’s original mission to help humanity unlock the secrets of the ocean and why CEO Stockton Rush eventually felt compelled to make the Titan https://t.co/TBfyR1JtvZ
— The Wall Street Journal (@WSJ) June 27, 2023
Твърде често сме чували безпочвените викове "ще убиеш някого" - написа той.
Маккалъм заяви, че многократно е призовавал OceanGate да получи някаква форма на независима акредитация, светът на дълбоководните проучвания не е добре регулиран и Ръш преди се е оплаквал, че всички съществуващи разпоредби са рестриктивни.
Батискафът "Титан" е работил в международни води, далеч от обсега на много закони на Съединените щати или други държави. Той не беше регистриран като американски кораб или в международните агенции, които регулират безопасността, нито пък беше класифициран от група от морската индустрия, която определя стандарти по въпроси като конструкцията на корпуса.
В отново появил се подкаст със CBS Ръш говори за подводния съд, за който твърди, че безопасността е "чиста загуба".
В интервюто през ноември 2022 г. той казва: "Знаете ли, в някакъв момент безопасността е просто чиста загуба. Искам да кажа, че ако просто искате да сте в безопасност, не ставайте от леглото, не се качвайте в колата си, не правете нищо".
Гийермо Сонлейн, съосновател на OceanGate Expeditions, заяви в предаването Today на BBC Radio 4, че по време на разработката "Титан" е преминал през 14 години "строги" и "надеждни" проверки.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!