П рез 1999 г. един самолет поема странен курс през Съединените щати. Той се издигнал на определената височина, както обикновено, но вместо да се насочи към Далас, започнал да лети направо над САЩ към Канада. Никой не успява да се свърже с него и военни самолети се втурват да прехванат полета фантом, опасявайки се от най-лошото. Никой обаче не предполага, че всички на борда са мъртви.
Learjet 35, регистриран под номер N47BA, е частен самолет, който превозва много важни хора. На 25 октомври 1999 г., излитайки от Орландо, Флорида, сред пътниците са легендата на PGA Пейн Стюарт, бившият футболен куотърбек Робърт Фрейли, президент на голф агенцията на Стюарт "Ван Арден", и Брус Борланд, архитект на голф игрища от компанията на Джак Никлаус (легендарен голф играч по прякор "Златната мечка"- бел.ред.). В самолета са били и двамата пилоти, Майкъл Клинг и Стефани Белегаригу, за рутинно пътуване до Далас, Тексас. Общо шестима души са на борда на малкия самолет, който е подготвен за лекото тричасовото пътуване.
Penerbangan Learjet 35 bernomor registrasi N47BA, terbang autopilot dengan kondisi seluruh awak dan 4 orang penumpangnya meninggal dunia di atas pesawat. #newsupdate #update #teknosains #svl https://t.co/7cb9h1r8AT pic.twitter.com/rdqVDDT03I
— kumparan (@kumparan) June 2, 2023
Самолетът излита както обикновено и започна да се издига на предварително одобрената височина от 11 900 метра над морското равнище (39 000 фута). На 7000 м (23 000 фута) пилотът потвърждава радиовръзката. Към този момент всичко е нормално - това се оказва последната връзка от Learjet 35.
Шест минути по-късно отново е направен опит за връзка със самолета, който остава без отговор. Многобройните последващи опити през следващите няколко минути предизвикват тревога и е време Военновъздушните сили да се намесят.
За щастие в района се намира изтребител F-16, който излита, за да прехване самолета и да извърши визуална проверка. Полковник Олсън стигна до заключението, че самолетът няма видими повреди и лети в прав курс, но не може да види в пилотската кабина, за да идентифицира екипажа - прозорците са непрозрачни, сякаш покрити с конденз или лед.
След още две прехващания опасенията нарастват. Появиха се спекулации, че Пентагонът е обмислял да го свали, в случай че самолетът се приземи в населен район, но те оспориха това и заявиха, че това никога не е било опция.
#OTD in 1999: Sunjet Aviation Learjet 35 [N47BA] crash near Aberdeen, SD (USA) https://t.co/LCRegevvim pic.twitter.com/4Ot3yRV6MS
— Air Crash Daily (@aircrashdaily) October 25, 2022
Канадският министър-председател Жан Кретиен обаче по-късно признава в мемоарите си, че ако Learjet 35 бе навлязъл в канадското въздушно пространство, е имало разрешение той да бъде свален поради опасения, че може да се приземи в град Уинипег.
Тъй като самолетът носел гориво само за четири часа и половина, скоро то свършило и летателният апарат се спуснал по спирала надолу. Свидетели отбелязват, че е бил напълно неуправляем и се е устремил към земята с почти свръхзвукова скорост. Самолетът се разбива на равна земя в Южна Дакота, като ударът от катастрофата унищожава целия самолет и оставя голям кратер.
И така, какво се е случило с екипажа?
В кратките минути след последния контакт е установено, че е настъпило разхерметизиране на кабината. Не е ясно защо и колко бързо се е случило, но екипажът не е успял да получи допълнителен кислород в достатъчно количество, за да спре загубата на съзнание поради хипоксия.
Както при постепенното, така и при бързото разхерметизиране, хората в самолета изпитват когнитивни нарушения и загуба на съзнание, тъй като кислородът в кабината намалява, което вероятно е довело до неспособност на пилотите в този случай. Оттук нататък автопилотът е поддържал височината и правия курс, докато не е престанал да го прави. В продължение на почти четири часа самолетът е летял без никой зад волана.
И до днес причината за разхерметизирането не е известна, но записите от черната кутия показват, че никой не е бил буден през последните минути на полета. Възможно е всички членове на екипажа да са изпаднали в безсъзнание или да са починали малко след последния контакт с тях.
Сега на мястото на катастрофата се издига мемориал, посветен на жертвите на трагичния инцидент. По-късно Стюарт е приет в Световната голф зала на славата, а последващи паметници са посветени на влиятелните пътници.
Трагично е, че никога няма да разберем какво точно се е случило на борда на Learjet 35.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!