И лон Мъск нарече търговския съветник на президента Доналд Тръмп, Питър Наваро, „глупак“ заради негови коментари относно фирмата за електрически превозни средства Tesla, предаде BBC.
Мъск — който също е член на администрацията на Тръмп — заяви в публикации в собствената си социална мрежа X, че Наваро е „по-тъп от чувал тухли“.
Elon Musk ramps up his feud with Trump adviser Peter Navarro, calling him a "moron" after Navarro criticized Musk’s businesses.
— What's Trending (@WhatsTrending) April 8, 2025
Social media is commenting on the ongoing conflict, criticizing Musk and Tesla while also noting rising tensions between him and Trump’s allies pic.twitter.com/SiHPOB1hAh
Реакцията му бе провокирана от интервю, в което Наваро отправи критики към Мъск, казвайки: „[Той] не е производител на автомобили. Той е монтажник на автомобили в много случаи.“
Наваро бе интервюиран във връзка с обширната тарифна политика на Тръмп и изрази желание в бъдеще да се използват повече части, произведени в САЩ.
Мъск, който намекна за несъгласието си с търговската политика на Белия дом, определи твърденията на Наваро относно Tesla като „доказуемо неверни“.
Elon Musk rips ‘moron’ Trump trade adviser Peter Navarro: ‘Dumber than a sack of bricks’ https://t.co/a7H2gPs9oL pic.twitter.com/F5fqIMBTYx
— New York Post (@nypost) April 8, 2025
Сблъсъкът между двамата стана най-публичният знак за разрив между търговския екип на Тръмп и Мъск — най-богатия човек в света, който ръководи Министерството на правителствената ефективност (Doge), натоварено със задачата да оптимизира размерите и разходите на федералната администрация.
По-късно във вторник говорителката на Белия дом Каролайн Лийвит беше запитана за конфликта между Мъск и Наваро. „Очевидно става въпрос за двама души с много различни възгледи относно търговията и митата“, коментира тя пред журналисти.
„Момчетата ще бъдат момчета и ще оставим публичния им спор да продължи“, добави Лийвит.
BREAKING: In a bizarre moment, Karoline Leavitt minimizes a vicious spat in which Elon Musk calls Trump Trade advisor Peter Navarro "dumber than a sack of bricks" and "a moron" with the saying "boys will be boys." Boys affecting 350 million people.pic.twitter.com/CtgSFCri26
— Really American 🇺🇸 (@ReallyAmerican1) April 8, 2025
Тръмп частично оправда въвеждането на глобални мита с мотива, че цели да възроди американското производство — аргумент, който Наваро също защити по време на участие в CNBC в понеделник.
„Ако погледнете нашата автомобилна индустрия, нали, в момента ние сме поточна линия за немски двигатели и трансмисии“, каза той.
„Ще стигнем до момент, в който Америка отново ще произвежда, реалните заплати ще се повишат, а печалбите ще нараснат“, добави Наваро.
В отговор на неговите думи, Мъск публикува линк към статия от 2023 г. на Kelley Blue Book, която цитира данни от Cars.com, според които автомобилите на Tesla съдържат най-голям брой произведени в САЩ части.
„По всяка възможна дефиниция Tesla е най-вертикално интегрираният автомобилен производител в Америка с най-висок процент съдържание, произведено в САЩ“, написа Мъск в последваща публикация.
Анализаторът на технологичната индустрия Дан Айвс коментира, че компанията е по-слабо изложена на въздействието на митата в сравнение с други американски автомобилни производители като GM, Ford и Stellantis.
Но той също така отбеляза, че по-голямата част от частите за Tesla се доставят извън САЩ, особено от Китай.
„Настоящата форма на тарифите ще наруши дейността на Tesla, ще засегне цялата ѝ верига за доставки и глобалното ѝ присъствие — неща, които досега ѝ даваха конкурентно предимство пред нарастващите съперници като BYD“, заяви Айвс.
Джефри Зоненфелд, декан и професор в Училището по мениджмънт към Йейл, който наскоро беше домакин на среща на бизнес лидери във Вашингтон, заяви, че Мъск изразява онова, което много американски главни изпълнителни директори мислят, но не смеят да кажат публично относно търговската политика на Тръмп.
„79 % от тях заявиха, че се чувстват засрамени пред международните си партньори, а 89 % смятат, че тази политика ни води към рецесия и е икономически погрешна“, посочи Зоненфелд в интервю за BBC, позовавайки се на анкета, проведена по време на събитието.
Още преди спора с Наваро, Мъск беше дал индикации за недоволството си от тарифната политика. В понеделник той публикува видео с икономиста Милтън Фридман — известен противник на митата — в което се възхваляват ценностите на свободния пазар.
Тарифите, наложени от Тръмп, предизвикаха спад на фондовите борси по света, тъй като инвеститорите предвиждат понижаване на печалбите на компаниите.
На 27 март Мъск написа в X, че дори неговата компания не е имунизирана срещу последствията от митата.
Друг привърженик на Тръмп — милиардерът и управител на хедж фонд Бил Акман — призова за пауза в прилагането на митата, за да се избегнат, по негови думи, „големи глобални икономически сътресения“.
В своя публикация в X той заяви, че настоящите планове ще причинят „ненужна вреда“.
Наваро е смятан за един от най-верните съюзници на Тръмп и в момента излежава присъда заради отказ да се подчини на призовка от комисията на Камарата на представителите, разследваща предполагаемите опити за анулиране на изборните резултати от 2020 г.
Той е считан и за един от главните архитекти на тарифната политика на Тръмп.