П остоянни смущения в навигационните сигнали в Източна Европа са засегнали повече от 1600 самолета - включително граждански самолети - за по-малко от два дни, тъй като смущенията засягат въздушното пространство около Балтийско море.
Заглушаването, продължило малко под 48 часа, е засегнало 1614 самолета, много от които са граждански, летящи около Балтийския регион в Източна Европа, според разузнавателен доклад с отворен източник, който редовно следи за смущения в GPS.
Planes hit by mystery GPS jamming across Europe https://t.co/pqUp8wRRwg pic.twitter.com/vlaxwObEfX
— Newsweek (@Newsweek) March 25, 2024
Първоначалната карта, публикувана от акаунта, показва обширни смущения в Полша и Южна Швеция в началото на съботния ден. Следваща карта показва, че смущенията са ограничени до обширни райони в Северна Полша.
Самолети, летящи в близост до Балтийския регион и няколко държави от НАТО в Източна Европа, съобщават за смущения в GPS сигналите си. Намесата в сигналите на Глобалната система за позициониране (GPS) и по-широките глобални навигационни спътникови системи (ГНСС) може да обърка пилотирани или безпилотни въздухоплавателни средства или да накара навигационните им системи да смятат, че се намират на друго място.
За увеличаването на GPS смущенията в Източна Европа през последните месеци се обвиняват заглушителите в руската Калининградска област - ексклав, разположен между членовете на НАТО Полша и Литва, който служи за база на един от големите военноморски флоти на Русия.
В понеделник публично достъпните данни за проследяване на смущенията в GPS са с високи нива на смущения, концентрирани почти изцяло в североизточна и северозападна Полша.
European planes struck by mystery GPS jamming https://t.co/nARihSbk9u
— Metro (@MetroUK) March 26, 2024
Смята се, че Русия разполага със значителни ресурси за радиоелектронна борба (ЕБВ) в Калининград.
"Руските въоръжени сили разполагат с широк спектър от военно оборудване, предназначено за смущения на ГНСС, включително заглушаване и подправяне, на различни разстояния, с различна продължителност и интензивност", заяви пред Newsweek по-рано този месец служител на отбраната на Литва.
Уменията на Русия да използва електронна война са "доста силни", заяви в края на януари генерал Мартин Херем, който ръководи отбранителните сили на Естония. Шведският подполковник Йоаким Паасикиви заяви пред шведски медии през същия месец, че смята намесата в GPS за резултат от "руски дейности за оказване на влияние или така наречената хибридна война".
Неназовани пилоти заявиха пред Forbes по-рано тази година, че са започнали да изключват GPS навигацията, когато преминават в близост до Балтийско море и заобикалящите го държави, в полза на други системи, като например инерциалната навигация.
Инциденти са регистрирани и в Близкия изток. OPS Group, колектив от пилоти и диспечери, заяви, че "самолетите са подложени на атаки с фалшиви GPS сигнали, което бързо води до пълна загуба на навигационни способности" в региона.
Commercial Planes Hit By GPS Jamming, Spoofing Across Europe: Report https://t.co/SdRqN6xJdV pic.twitter.com/vPenI2bdTr
— NDTV (@ndtv) March 26, 2024
"Това не е традиционното заглушаване на GPS", заяви групата. "Тези последни съобщения са за подправяне на GPS - и дори тогава не приличат на нищо, което сме виждали преди."
Служител на полското министерство на отбраната заяви по-рано пред Newsweek, че руското заглушаване и подправяне на информацията около Балтийско море има за цел да посее "атмосфера на заплаха и чувство за безпомощност в обществото".
Вижте видеото от архива ни за това как Изтребители на НАТО прехванаха руски военни самолети над Балтийско море
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!