15

Г ермания с право е смятана за една от страните с най-високо качество на пътната инфраструктура. В класацията на Световния икономически форум Федералната република изпреварва страни като Швеция, Испания, Великобритания и Канада.

Планирането на пътищата

Строителството на пътищата, както и на всеки друг инженерен обект, започва с планирането. В Германия това е най-важният аспект и по правило - бавна фаза. За пътното планиране на магистрала, например, съществуват специални указания как да бъде трасиран обектът: трябва да се отчетат допустимите наклон и радиуси, ширината на платното, броят и ширината на лентите, банкетът. И обичайно това е продължителен процес, пише "Дойче веле".

"Днес за строителството на магистралите в Германия се използват и асфалт, и бетон. Дискусията по въпроса кой материал е по-добър, продължава и до ден-днешен. Има и ограничения за определени трасета - например по отношение на шума. В този случай се използва т.нар. шумопоглъщащ асфалт - силно порест асфалт, който позволява да се намали шумът от преминаващите автомобили", посочва професор Маркус Фридрих от Щутгартския университет.

В Германия откриха първия „електрически” аутобан

Председателят на Института по пътно дело професор Михаил Вистуба на свой ред казва, че в 75 процента от случаите се използва асфалт. Тази настилка се състои от три слоя с различна смес: базов и свързващ слой от асфалтобетон плюс покритие.

Самовъзстановяващ се асфалт

Пътностроителните фирми в Германия използват няколко метода за полагане на пътната настилка. Изборът им зависи от обекта. "При строежа на аутобани нашата фирма най-често използва технологията за нанасяне на гореща асфалтова смес върху платното и уплътняването ѝ с валяк. На участъците с по-голяма натовареност обичайно се използва технологията на летия асфалт. Сместа се разпределя и се "стяга", за да се получи плоска повърхност. Посипването със ситен чакъл позволява да се създаде такава структура на най-горния слой, че той дълго време да остане грапав", разказва Кристоф Дрьоге от отдел "Пътна инфраструктура" в Северен Рейн-Вестфалия.

Важен елемент от работата по изграждането на пътната инфраструктура в Германия е внедряването на иновативни технологии. В тази сфера се прилага федералната изследователска програма "Пътища в 21 век", сред чийто приоритети са енергоспестяващите, екологичните и трайни пътища. Специално за изпробването на най-новите технологии преди две години в провинция Северен Рейн-Вестфалия е построен специален експериментален участък с дължина от около два километра.

Там, например, са направени тестове на т.нар. "самовъзстановяващ се" асфалт. Тази технология позволява да се увеличи трайността на повърхностния слой на пътната настилка за сметка на индукционната енергия. Към асфалтовата смес се добавят магнитни елементи, които при рязко нагряване със специална машина дават възможност за стягане на цепнатините.

"Основната технология вече е разработена достатъчно добре. Следващите изследвания ще бъдат свързани с индукционната енергия, а по-точно - с машината за генериране на тази енергия", казва говорителят на Федералния институт по пътно строителство Кристофер Герхард. По неговите думи, "самовъзстановяващият се" асфалт е най-целесъобразно да се използва на неголеми участъци - там, където затварянето на магистралата за ремонт може да доведе до огромни задръствания. 

Технологии против задръстванията и "умен" мост

В един участък между Нюрнберг и Мюнхен от 2017-а година насам се тества технологията, наречена "умен" мост. Нейната цел е да се получат данни за състоянието на този вид обект в допълнение към извършваните планови изследвания. На двулентова конструкция на детелината са поставени сензорни устройства, които дават информация за основните ѝ параметри. Функционалната способност на цялата "умна" система и на отделните компоненти ще бъдат анализирани в продължение на пет години.

Но най-важният въпрос, над който работят и пътните инженери и изследователите, си остава възможността за намаляване на неудобствата за шофьорите заради строителни работи и ремонти. Времето за извършването им може да се съкрати, например, чрез т.нар. "компактен асфалт" (едновременно полагане на два слоя) и поставянето на покритие със специална машина, която пръска основата и същевременно полага горния слой.

"Доброто качество е нужно, за да може да се удължи максимално срокът на експлоатация. Именно така могат да се увеличат интервалите между ремонтните работи. Колкото повече са ремонтите по автомагистралната мрежа, толкова по-голям е рискът от големи задръствания. Затова този фактор е много важен в опитите за предотвратяване на задръствания", обяснява Кристоф Дрьоге.

Както казват специалистите, качеството на германските пътища се гарантира чрез щателния подбор и смесване на строителните материали, чрез системния многостепенен контрол на качеството и стриктното придържане към указанията за планиране и строителство на съоръженията. Наред с това има и ясно разделение на отговорностите: кой отговаря за строителството и кой - за поддръжката на трасето.

Войната на електричките в Германия започна

Още един европейски град забранява бензина и дизела

Няма бягане, тази патрулка взима 0-100 км/ч за 2,8 сек

Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.

За още любопитно съдържание последвайте страницата ни в Instagram.

Коментари 15
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

15 коментара
 
-Тате, защо жените не са ходили в казармата? - Сине, ти представяш ли си майка ти с калашник.  
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
"Това е поражение": Шолц изрази недоволството си от резултатите на изборите

"Това е поражение": Шолц изрази недоволството си от резултатите на изборите

Свят Преди 9 часа

Шолц каза още, че поема отговорността за резултата на ГСДП

Стив Уиткоф ще посети Близкия изток, за да обсъди споразумението между Израел и "Хамас"

Стив Уиткоф ще посети Близкия изток, за да обсъди споразумението между Израел и "Хамас"

Свят Преди 12 часа

Първата фаза на примирието приключва в началото на март

Модел на OnlyFans твърди, че е бременна след секс със 100 мъже за ден

Модел на OnlyFans твърди, че е бременна след секс със 100 мъже за ден

Любопитно Преди 12 часа

Бъдещата майка все още не разкрива други подробности относно бременността си

Сергей Лавров заминава на посещение в Турция

Сергей Лавров заминава на посещение в Турция

Свят Преди 13 часа

Той ще се срещне с турския си колега Хакан Фидан в понеделник

Разляха червена боя пред сградата на Руското посолство в София

Разляха червена боя пред сградата на Руското посолство в София

България Преди 13 часа

В района на посолството има жандармерия

"Молете се за мен": Папа Франциск с призив към вярващите

"Молете се за мен": Папа Франциск с призив към вярващите

Свят Преди 13 часа

Светият отец казва, че продължава болничното си лечение "с вяра"

Хиляди се събраха в Бейрут за погребението на Хасан Насралла (СНИМКИ)

Хиляди се събраха в Бейрут за погребението на Хасан Насралла (СНИМКИ)

Свят Преди 14 часа

Над 50 000 опечалени се събраха за поклонението на градския стадион "Камий Шамун"

"Като две капки вода за всяко дете и всеки родител" събра над 248 000 лева в подкрепа на най-малките деца и техните родители

"Като две капки вода за всяко дете и всеки родител" събра над 248 000 лева в подкрепа на най-малките деца и техните родители

Любопитно Преди 14 часа

С набраните средства УНИЦЕФ ще разшири програмата „Заедно от началото“ в три нови общини

Скиор загина на писта „Мечи чал“ край Чепеларе

Скиор загина на писта „Мечи чал“ край Чепеларе

България Преди 15 часа

Намерен е в безсъзнание, със следи от наранявания по тялото

<p>Лекар: Това заболяване може да доведе до фатален край</p>

Какво е наследствен ангиоедем? Ето какво трябва да знаем за това алергично заболяване

България Преди 15 часа

Болестта може да доведе до фатален край, предупреждава проф. Мария Стаевска

„Мръсни“ коментари на ютубър предизвикаха масов скандал в Индия

„Мръсни“ коментари на ютубър предизвикаха масов скандал в Индия

Свят Преди 15 часа

Каква е причината може да прочетете в следващите редове

Израел отлага освобождаването на палестински затворници

Израел отлага освобождаването на палестински затворници

Свят Преди 15 часа

"Хамас" определи тези действия като "крещящо нарушение за споразумението за прекратяване на огъня"

Съмнение за хранително натравяне в пловдивска детска градина

Съмнение за хранително натравяне в пловдивска детска градина

България Преди 16 часа

Десетки деца са потърсили лекарска помощ в петък вечер

От МВР отговориха на обвиненията от страна на „Възраждане”

От МВР отговориха на обвиненията от страна на „Възраждане”

България Преди 16 часа

Задържаните протестиращи не са били оставени „голи”