П очиващите са изправени пред летен хаос, тъй като до три от всеки 10 европейски полета може да бъдат изложени на риск от закъснение или отмяна - след като ръководителите на полети предупредиха, че ще стачкуват.
Контролерите от европейския орган за управление на въздушното движение "Евроконтрол" съобщиха, че ще предприемат стачни действия в пиковите периоди през лятото, след като преговорите с шефовете се провалиха по отношение на заплащането, персонала и списъците.
Семействата, които се надяват да пътуват в чужбина това лято, сега трябва да изчакат, за да разберат дали полетите им ще бъдат засегнати, като датите на стачката ще бъдат обявени до дни.
Мащабна стачка блокира транспорта в Германия, отменени са полети
Източник от бранша заяви пред "Таймс", че стачните действия могат да доведат до закъснения или отмяна на до 12 600 полета на ден на целия континент.
Те предупредиха: "При пълномащабна стачка 20 до 30% от полетите ще бъдат най-малко забавени. Това са големи числа".
Евроконтрол очаква през следващите осем седмици да бъдат обслужвани 33 000 полета дневно, като в петък броят им ще нарасне до над 34 000.
Високопоставен източник от авиокомпанията заяви пред вестника, че въздействието на стачките може да бъде "огромно и изключително разрушително", като добави, че не е имало много планиране на извънредни ситуации за случай на пълна стачка.
Според източниците на "Таймс" първата вълна от стачки е трябвало да бъде обявена в понеделник.
Служителите на организацията смятат, че действията вече са "неизбежни" и ще бъдат насочени към началото на основната училищна ваканция в Англия и Европа.
Стюарт Уингейт, шефът на летище Гетуик, заяви пред "Таймс", че стачките в европейския контрол на въздушното движение са най-голямото му предизвикателство това лято.
Евроконтрол обработва повече от 96 000 съобщения на ден от пилоти и авиокомпании, които трябва да бъдат проверени, а несъответствията трябва да бъдат отстранявани ръчно.
Всеки пилот, извършващ полет в Европа или над нея, е длъжен да подаде полетния си план в оперативния център на Евроконтрол, както е предвидено в европейските правила. Центърът валидира плана и следи дали няколко самолета в региона нямат един и същ "повиквателен знак" - начин за идентифициране на самолетите.
Организацията действа като "управител на мрежата в района", така че полетите да могат лесно да пресичат националните граници и да преминават между центровете за контрол на въздушното движение. Тя отговаря и за слотовете за кацане и излитане на няколко европейски летища.
Тя също така издава слотове за кацане и излитане на някои европейски летища.
Сега нейните служители смятат, че стачните действия са "неизбежни" и че началото на училищната ваканция в Англия и Европа ще бъде насочено към тях.
Франция забрани полетите на къси разстояния
Union Syndicale Bruxelles (USB), който представлява държавните служители в ЕС, изпрати писмо до ръководителите, в което поиска незабавно да бъдат наети още 20 контрольори - като се позова на 25-процентен недостиг на персонал от около 40 контрольори.
В писмото се допълва, че профсъюзът не вижда друга възможност, освен да пристъпи към стачни действия.
Но вътрешен човек от бранша заяви пред The Times, че през следващите седмици все още ще се водят преговори в последния момент, като акцентът ще бъде поставен върху числеността на персонала.
Центровете за контрол на въздушното движение в цяла Европа изпитват трудности при набирането на персонал след пандемията, която накара много работници да се пенсионират по-рано.
Намирането на нови служители за напрегнатата работа, при която едновременно отговаряш за живота на хиляди хора, е предизвикателство.
Това се случва, след като генералният директор на Евроконтрол Раул Медина призова летищата и центровете за контрол на въздушното движение да увеличат наемането на персонал и помоли авиокомпаниите да спазват определените им разписания.
Той добави, че въздушното пространство в Европа може да изпита "голямо претоварване" на трафика през повечето дни това лято в много натоварени европейски райони като Реймс и Марсилия във Франция, Атина в Гърция и Будапеща в Унгария.
Подобни предупреждения са издадени и за Лондон, Брюксел, Никозия, Варшава и Загреб за пиковите дни като петъците и почивните дни през лятото.
Тези претоварвания могат да доведат до закъснения на полетите, тъй като самолетите може да бъдат принудени да летят по по-дълги маршрути, за да избегнат районите с натоварен трафик.
Говорител на Евроконтрол заяви пред "Таймс", че са наясно с намеренията за стачка, но все още не е определена дата.
Те настояха, че органът "полага всички усилия, за да запази преговорите отворени".
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!