И талианската строителна фирма „Асталди” продава дяловете си в консорциума „Отойол ятарим ви ишлетме”, който строи една от отсечките на новата магистрала от Истанбул за Измир, включително и четвъртия по големина висящ мост в света.
Според швейцарският „Нойе Цюрихер цайтунг“ перлата на новия магистрален път е мостът „Осман Гази” над залива при гр. Измит. Съоръжението с дължина 2,5 км съкращава с повече от час пътя от Истанбул на юг, а когато новата магистрала бъде завършена, пътят до Измир ще отнема по-малко от 4 часа, пише „Дойче веле” (Deutsche Welle).
Сегашните финансови проблеми на „Асталди”, втората по големина италианска строителна фирма, нямат нищо общо с турската икономическа криза. Но продажбата на нейните дялове е симптоматична за случващото се в турския строителен сектор, защото и петимата турски партньори на италианската компания също продават своите дялове.
Не е изключено целият проект на стойност 7 милиарда долара да бъде обявен за продан, коментира пред „Блумбърг” изпълнителният директор на една от учатващите турски компании, Кемал Керахми. Банки вече изчисляват пазарната стойност на обекта.
Смяна на собствеността се очертава също и за друг голям проект в Турция - новото международно летище на Истанбул, което беше официално открито още преди да бъде окончателно завършено. „Колин Кънстръкшън”, една от петте компании в консорциума IGA, иска да продаде своя дял от 20%.
В анадолския промишлен град Коня пък спря изграждането на голям соларен енергиен парк с капацитет от 1 милион мегавата. Причината - трудности с кредитирането.
Турският икономически възход под ръководството на президента Ердоган в последните години се дължеше в голяма степен на бума в строителния сектор. В негови визитни картички се превърнаха големи и разточителни инфраструктурни проекти, финансирани основно с чуждестранни кредити. „Отойол ятарим ви ишлетме” например дължи общо 5 милиарда долара на външни кредитори, в т.ч. и на германската „Дойче банк”.
Драматичното обезценяване на турската лира превърна тези задължения в тежко бреме - особено за онези компании, които генерират печалбите си в Турция. Доларът вече струва 5,27 лири, при курс от 3,78 пред година и 2,95 преди три години.
Големите инфраструктурни обекти често се раздават по схемата BOT (Build-Operate-Transfer). Тоест фирмите-изпълнителки получават правото да управляват готовия проект за определен срок от време преди да го прехвърлят на държавата. При новото истанбулско летище този срок е 25 години, а за магистралата до Измир - 22 години и 4 месеца. По този начин, чрез приходите от обекта, инвеститорите покриват направените разходи за неговото изграждане. Сегашната криза в Турция обаче значително влошава изгледите за печалби.
Големи финансови рискове крият въпросните обекти и за държавата. Тъй като те са много престижни, властите често правят компромис с икономическата рентабилност. А за да привлече инвеститорите, държавата намалява рисковете за тях, като им гарантира минимални приходи - отчасти дори в твърда валута.
При моста „Осман-Гази“ държавата е поела гаранции за трафик от 40 хиляди автомобила на ден срещу такса от 40 долара в една посока. В момента обаче трафикът е наполовина - на ден по моста преминават 20 хиляди коли, които плащат субсидираната от държавата и въпреки това все още твърде висока такса от 103,5 турски лири. А разходите за покриването на тези разлики струват на държавния бюджет на Турция годишно по 450 милиона долара. Сумата надхвърля приходите от всички държавни магистрални пътища и мостове през 2018 година, възлизащи на 1,8 млрд. турски лири (340 млн. долара).
Дълговата криза се дължи основно на крайно тежкото финансово положение на фирмите. Държавният бюджет е стабилен, но високите гаранции, поети от държавата, са много сериозен фактор, който може да разклати страната. А комбинацията от девалвация на турската валута и срив на вътрешното търсене, с които се характеризира сегашната икономическа криза в Турция, увеличава значително този риск.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!