Г ерманската автомобилна индустрия навлиза в период на спад след 10 години на възход. Много фактори сочат, че кризата ще бъде много сериозна и продължителна, пише „Дойче веле” (Deutsche Welle).
Проблемите, с които се сблъскват в момента „Бе Ем Ве“, „Даймлер“ и „Фолксваген“ със своите дъщерни компании „Ауди“ и „Порше“, а също и заводите на „Форд“ и „Опел“ в Германия, до голяма степен са характерни за цялата световна автомобилна промишленост.
Производителите на автомобилни части се оплакват от липсата на поръчки
Един от най-точните изпреварващи индикатори за положението в автомобилната промишленост е портфейлът с поръчки на доставчиците на части. В отрасъл с дълъг производствен цикъл, покупката на компоненти се планира много преди пускането на крайния продукт – самия автомобил. И ако производителите на части нямат достатъчни поръчки, следователно цялата индустрия бие спирачки.
„Първоначално правихме изчисления при свиване на производството на коли с 3%. Сега очакваме спад с 4,5%“, заяви пред германския икономически вестник „Ханделсблат“ Щефан Азенкершбаумер, заместник генерален директор на най-големия света производител на автомобилни части „Бош“.
„Заради свиването на автомобилните пазари ние съществено изоставаме от плана“, призна Волф-Хенинг Шнайдер, ръководител на друг лидер на пазара на автомобилни компоненти – „Цет Еф Фридрихшафен“.
Забавянето на световната автомобилна индустрия удари и по най-големия в света химически концерн BASF. Той има заводи в Германия, САЩ и Китай и навсякъде техни големи клиенти са автомобилостроители, поръчващи, например, лакове. На 8 юли германският гигант съобщи за рязко, почти наполовина, съкращаване на оперативната печалба през второто тримесечие, което го принуди значително да намали финансовата си прогноза за цялата 2019 г.
Продажбите на автомобили спадат по-бавно, отколкото производството им
Като причина за този спад BASF посочи сериозното забавяне на темповете на растеж на световното индустриално производство – и на първо място автомобилната индустрия. „Забавянето на растежа в световната автомобилна индустрия се оказа много силно. В глобален мащаб производството се сви през първото полугодие с около 6%. В Китай, най-големия световен автомобилен пазар, свиването е два пъти по-голямо и достигна около 13%“, се казва в официално съобщение на химическия концерн.
Съдейки по това, как изтъняват портфейлите с поръчки на германските производители на части, през второто полугодие обемът на производство в отрасъла може да се свие още повече. „Ханделсблат“ не изключва дори срив. Става дума именно за производството, а не за продажбите на коли. Те малко или много до момента се държат, включително и защото дилърите разпродават запасите си с отстъпки. Например, в Китай, където от 1 юли при регистрацията на нова кола започнаха да действат по-строги норми за отделяните вредни газове.
Впрочем, при някои производители на автомобили продажбите вече се сринаха. Френската група PSA, притежаваща марките „Пежо“ и „Ситроен“ и германската компания „Опел“, за първите шест месеца е продала с 12,8% по-малко коли, отколкото за същия период на миналата година. Продажбите на нейния френски конкурент „Рено“ в цял свят се сринаха с 6,7%.
„Даймлер“ два пъти за три седмици понижи годишната прогноза
На този фон резултати на германските компания след приключването на първото полугодие изглеждат не чак толкова лошо. „Даймлер“ е продал в цял свят „само“ 4,6% по-малко леки коли с марката „Мерцедес-Бенц“, а продажбите на „Фолксваген“ намаляха с 2,8%, докато на „Бе Ем Ве” дори нараснаха с 0,8% до рекорд от повече от 1,25 милиона автомобила.
Но решаващо значение ще имат финансовите резултати. „Фолксваген“ ще представи данните за полугодието и новите прогнози на 25 юли, „Бе Ем Ве“, чийто ръководител в началото на юли неочаквано обяви, че се оттегля, ще представи отчет на 1 август. И може би тук назряват неприятните изненади.
На 12 юли „Даймлер“ „шокира отрасъла“ със съобщението, че през второто тримесечие вместо операционна печалба е регистрирал загуби в размер на 1,6 милиарда евро, а също така предупреди, че в края на 2019 г. резултатите ще се окажат „съществено по-ниски“ от миналогодишните.
Така, при един от световните лидери при луксозните коли финансовите резултати бързо се влошават. Това е второто понижаване на годишната прогноза на „Даймлер“ за три седмици. Наистина, отчасти паричните за проблемите на концерна са свързани със специфична германска история – измамите с вредните емисии при дизеловите коли.
Печалбите на автопроизводителите спадат най-неподходящия момент
Но прогнозата на „Даймлер“, че нормата на печалба при продажбата на леките коли „Мерцедес“ ще бъде вече не 6-8%, а само 3-5%, няма никакво отношение към дизеловия скандал. Става дума за проблеми в целия отрасъл. Търсенето се стимулира с отстъпки, а това води до спад на рентабилността.
„Наблюдаваме при всички автомобилопроизводители и доставчици на части по-нисък марж. По тази причина следващите години ще се превърнат в сериозно изпитание“, прогнозира Алекс Вахтмайстер, автомобилен експерт в консултантската компания „Бостън Консултинг“.
Проблемът е в това, че настоящият цикличен спад изненада отрасъла в необичайна и крайно сложна ситуация, фактически „на кръстопът“. Германската и цялата световна автомобилна индустрия с форсирани темпове осъществяват преход от класически двигатели с вътрешно горени към електрически мотори и алтернативни видове горива. В такъв съдбоносен момент е необходимо усилено да се инвестира, за да не изостанеш от старите и нови конкуренти – такива, като американската компания „Тесла“, която е продала през второто тримесечие рекорден брой електромобили – над 95 хиляди.
И именно в този момент традиционните автомобилостроители се сблъскват с криза на продажбите. Най-силен е спадът в Китай, където оказва влияние обявената от САЩ търговска война. Но пък китайските компании до голяма степен наложиха технологичната надпревара в цялата автомобилна индустрия.
Въведените от Пекин от 2019 г. квоти за електромобили, които от 2020 ще бъдат още по-големи, преследват не само екологични цели, но и станаха част от индустриалната политика на Китай, насочена към подкрепа на местните производители. Обявяването на тези мерки преди две години фактически завари неподготвени германските производители на автомобили. На тях им се наложи бързо да ускорят прехода към електрически двигатели, за да не загубят позициите си на гигантския китайски пазар.
Високите разходи за внедряването на електрически и хибридни модели при намаляващи продажби и спадащи приходи ще затруднят производителите, а някои може и да не оцелеят. Как в такава ситуация не само да се задържиш над водата, но и да изпревариш останалите?
Единият вариант е да укрепиш своите сили с помощта на сливания и придобивания. Това в края на май се опита да направи италианско-американският концерн „Фиат Крайслер“, като предложи на френския „Рено“ обединение, но сделката се провали. Другият вариант – създаването на стратегически съюзи, запазвайки при това собствената независимост. По този път вървят „Фолксваген“ и „Форд“.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!