К огато става дума за колела, е трудно да се отрече, че наетите електронни скутери са сред най-разпространените видове транспорт в света в момента.
През последните години машините за микромобилност се превърнаха в обичайна гледка по улиците на големите градове по света, като често са възхвалявани за това, че са ефективен и устойчив начин за придвижване на хората.
Присъствието им обаче също така предизвиква призиви за по-строг контрол, благодарение на увеличаването на броя на произшествията и оплакванията, че те причиняват хаос по тротоарите и улиците.
Властите в австралийския град Мелбърн решиха да стигнат още по-далеч, като забранят изцяло отдаването под наем на електрически скутери, като причина за това се посочват опасенията за безопасността след стотици жалби и доклади за произшествия.
Paris residents vote to ban rental #electric #scooters from streets due to safety concerns🛴#EV@labordeolivier @chboursin @mvollmer1 @jamesvgingerich@Nicochan33 @CurieuxExplorer @robmay70 @Shi4Tech @FrRonconi @jblefevre60 @JeroenBartelse @AmandaRay02pic.twitter.com/acfcaK1Ub9
— Anand Narang (@anand_narang) April 4, 2023
Градският съвет на Мелбърн гласува за прекратяване на договорите с двамата оператори на електронни скутери - Lime и Neuron, като им даде 30-дневно предизвестие да премахнат превозните си средства.
„Това беше възможност да сложим край на хаоса по пешеходните пътеки на Мелбърн и да направим града ни отново безопасен. През последните дни чух от жителите, от търговците и от посетителите на Мелбърн буквално молби да прекратим процеса, за да направим града ни отново безопасен“, съобщи кметът на Мелбърн Никълъс Рийс на пресконференция в сряда.
Мелбърн започва краткотрайната си любовна афера с електронните скутери през 2022 г., когато правителството на щата Виктория стартира двугодишно изпитание, наричайки ги „достъпен, екологичен и икономически ефективен начин за пътуване“.
Според „доклада за пътуванията“ на града през последните години в Мелбърн са били извършени средно 7800 дневни пътувания с микромобилни превозни средства, включително 6800 с електронни скутери.
Междувременно, според изявление на правителството,процесът е помогнал за ограничаване на въглеродните емисии в града с повече от 400 тона през последните две години и половина.
Но популярността на тази сравнително нова форма на транспорт е свързана и с увеличаване на броя на произшествията и нараняванията.
През декември 2023 г. Кралската болница в Мелбърн публикува доклад, в който се посочват 256 наранявания, свързани с е-скутери, включително една катастрофа с фатален край, и призовава града да подобри мерките за безопасност за ползвателите на е-скутери. Често предлагани за наемане без лиценз, те могат да се движат с максимална скорост до 25 километра в час.
ICYMI: Paris has become the first city in Europe to ban e-scooters, a decision that has divided public opinion. pic.twitter.com/6UmDiKMGqu
— DW News (@dwnews) September 3, 2023
Сега изглежда, че може да се оформи битка между държавните служители.
В сряда Джасинта Алън, премиер на щата Виктория, заяви, че държавата може да се намеси в отговор на решението на града, с което даде да се разбере, че това е един от дебатите, които няма да отшумят скоро.
Lime, един от операторите на електронни скутери в Мелбърн, определи решението като „жалък“ ход, който ще остави много потребители „в безизходица“.
„Не очакваме това изолирано решение да повлияе на длъжностните лица извън Мелбърн, тъй като наблюдаваме огромна динамика в градовете, които приемат споделените електронни скутери в световен мащаб“, се казва в изявлението.
Глобални забрани и репресии
Мелбърн не е единственият голям град, който се замисля за ползите от електронните скутери.
Париж, някога един от най-големите градове в Европа, в които се използват електронни скутери, гласува да забрани отдаването под наем на електронни скутери през 2023 г.
Копенхаген ги забрани през 2020 г., след което ги въведе отново през следващата година, но със строги нови правила. Барселона ги забрани частично в историческите части на града от 2016 г. насам. В Лондон частните електронни скутери остават незаконни за използване по обществените пътища, но от средата на 2021 г. се провеждат публични изпитания с трима оператори.
През 2022 г. отношенията на Рим с електронните скутери бяха изправени пред момент на равносметка, като градските власти бяха принудени да въведат нови правила, за да намалят въздействието им върху обществеността. Въпросът за опазването на културното наследство също влиза в действие през същата година, когато двама американци са глобени с около 800 долара за това, че са хвърлили скутери под наем по Испанските стълби, причинявайки щети на крехкия мрамор на стойност около 26 000 долара.
Този месец опасностите от смесването на алкохол и електрически скутери станаха известни в Сеул, където мегазвездата на K-pop Суга се извини, след като беше хваната да кара електрически скутер под въздействието на алкохол.
Певецът, който е член на корейската бойбанда BTS, заяви, че е „с натъжено сърце и съжалява“ в публикация в платформата за онлайн общности на фенове Weverse.
„Снощи пих, докато вечерях, и се прибрах вкъщи, яхнал електрически скутер. Лесно си помислих, че разстоянието е кратко и не знаех, че не може да се кара електрически скутер, когато си под въздействието на алкохол, и затова наруших Закона за движение по пътищата“, гласи постът.
„Паднах сама, докато паркирах електрическия скутер пред портата на къщата си, и когато полицай наблизо измери нивото на алкохол, бях глобена и шофьорската ми книжка беше отнета“, добави 31-годишната певица.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!