П о-рано тази седмица се състоя дългоочакваният президентски дебат между вицепрезидента Камала Харис и бившия президент Доналд Тръмп. Но едно от най-интересните събития на вечерта се случи след края на спаринга, когато поп-мегазвездата Тейлър Суифт се включи в Инстаграм, за да подкрепи Харис.
„Най-простият начин да се борим с дезинформацията е с истината. Ще дам гласа си за Камала Харис и Тим Уолц на президентските избори през 2024 г.“, написа Суифт в своя надпис под снимка, на която държи котка.
Обсегът на Суифт беше огромен и незабавен - колеги знаменитости, сред които пробилата в WNBA звезда Кейтлин Кларк и Дженифър Анистън, харесаха поста, който за минути събра милиони харесвания.
Повече от 300 000 нови посетители влязоха в сайта vote.gov като пряко следствие от поста на Суифт - действие, което тя засили в изказването си на церемонията по връчването на наградите VMA на следващата вечер: „Ако сте над 18 години, моля, регистрирайте се, за да гласувате за нещо друго, което е важно - президентските избори.“
В днешната социална тъкан властват парасоциалните отношения - на една знаменитост се гледа не само като на артист, който може да се хареса и да подръжава, но и като на продължение на моралните, социалните и политическите ценности на феновете. В политическия контекст преходната логика: „Аз съм добър човек и харесвам Х като любимата си знаменитост, следователно и той трябва да е добър“, има голям потенциал бързо да се превърне в: „Аз съм добър човек и кандидатът на любимата ми знаменитост е Х, следователно той трябва да е правилният кандидат, защото и моята любима знаменитост е добра и правилна“.
Това е от полза за кампанията на Харис-Уолц, която се бори да навакса в ускорения цикъл на кампанията.
Суифт е последната, която се присъедини към вълната от известни личности, които използват платформите си, за да помогнат на Харис и Уолц. От стартирането на кампанията през юли подкрепата на звездите се увеличава под формата на дарения, подкрепа в социалните медии и активна работа като делегати. Меган Дъ Стелиън например стартира своя собствена група за привързаност, „Горещи момичета за Харис“, и също така изнесе концерт на митинга на Харис в Атланта.
„Ние наистина правим това нещо. Гордея се с нас. Сега просто трябва да излезем и да отидем да гласуваме“, заяви рапърката от Хюстън в неотдавнашно интервю за Билборд.
Рапърът от Флорида Плис, който не е чужд на вирусната активност в интернет, превърна присъствието си в социалните медии в място за подкрепа на кампанията на Харис, защитавайки я от това, което той възприема като женомразки и расистки нападки.
„На мъжете, които изглеждат като мен - спрете да искате от една шибана черна жена да ви се обяснява“, каза той във видеоклип в Инстаграм през август.
Подкрепата на знаменитости е често срещана в съвременната политическа епоха, а холивудският елит се превърна в делегати с лице към обществото. По-специално, опозореният музикален изпълнителен директор Пи Диди стартира кампанията „Гласувай или умри!“ през 2004 г. чрез своята организация Citizen Change, опит да осуети преизбирането на Джордж Буш.
Макар тази традиция да е дългогодишна, появата на социалните медии засили връзките между дадена знаменитост или влиятелна личност и нейните фенове и потребители, а оттам и потенциалния обхват и въздействие на тези избори. Използването на тази парасоциална икономика чрез гласовити застъпници на известни личности беше мощна краткосрочна възможност за кампанията на Харис да разпали ентусиазма.
Но в крайна сметка знаменитостите не са специалисти в областта на кампаниите или политиките и разчитането на тях може да попречи на прякото ангажиране с проблемите. Един ярък пример е Газа - докато делегати като представителката на Александрия Окасио-Кортес твърдят, че Харис активно работи за прекратяване на огъня, забележките на кандидата имат дисонансен тон. През годините Харис е признавала правото на палестинците на самоопределение - и все пак в предизборните речи и на неотдавнашния дебат тя подкопа реториката за прекратяване на огъня, като повтори: „Израел има право да се защитава“.
Тези жестове свеждат до минимум въздействието на кризата, която е описвана като геноцид, и са защита на действията на Израел след широкия международен контрол, включително от страна на Международния съд. Еуфорията, последвала одобрението на Суифт, в крайна сметка може да се регистрира като отчуждаване на младите демократи, които активно агитираха за внимание към този критичен външнополитически въпрос - гласът на новопоявилата се демографска група избиратели е засенчен от обхвата и влиянието на една от най-големите съвременни звезди.
Знаменитостите несъмнено са от ключово значение за насърчаване на политическия ентусиазъм, но прекаленото разчитане на техния обхват може бързо да се превърне в нож с две остриета. Докато кампанията на Харис и Уолц продължава през последните два месеца на предизборния сезон, тя ще трябва да се спре на единно послание, което да достигне до всички избиратели, които се стреми да привлече.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!