К атастрофата на туристически хеликоптер в река Хъдсън отне живота на шестима души, включително на пилота и три деца. Причините за инцидента засега са само предмет на спекулации, докато Националният съвет за безопасност на транспорта не извърши пълно и задълбочено разследване, предава The Hill.
Разликата между полетите със самолети и с хеликоптери може да създаде у някои хора впечатление, че хеликоптерите са по-малко безопасни. Данните обаче не подкрепят това възприятие.
Полетът със самолет по своята същност е линеен – излитането, полетът и кацането обикновено се извършват в една и съща посока. Хеликоптерите, от своя страна, са проектирани да се движат във всяка посока, което им дава по-голяма гъвкавост и маневреност. Тъй като и двата вида летателни средства използват въздушното пространство, техните полети са под юрисдикцията на Федералната авиационна администрация. Това означава, че полетите с хеликоптери, както и с самолети, са строго регулирани, включително чрез контрол от страна на въздушния трафик, за да се гарантира спазването на най-високите стандарти за безопасност.
Данните за фаталните инциденти при различните видове полети са показателни. За периода от 2018 до 2022 г. броят на фаталните инциденти с хеликоптери е бил 0,77 на 100 000 летателни часа, като целта е този показател да бъде намален до 0,55 или по-нисък. За сравнение, при общата авиация (включваща развлекателни, частни и бизнес полети) този показател е 0,88 на 100 000 летателни часа. При търговската авиация рискът от фатални инциденти е практически нулев – само три такива случая са регистрирани между 2010 и 2023 г., при положение че са осъществени милиони летателни часове.
Няма оцелели след катастрофата с малък самолет в САЩ
Когато се случи самолетна катастрофа, най-честата причина е човешка грешка, следвана от технически неизправности. Това важи и за хеликоптерите – инцидентите могат да включват грешки при управлението от страна на пилота или дори отговорния технически персонал, който не е подготвил машината по надлежния ред за полета. Контролният списък, който се използва преди всеки полет, е създаден именно с цел да се гарантира максимална безопасност. Въпреки всички тези предпазни мерки обаче грешки се случват.
Хеликоптерите и самолетите също така се използват в различни случай. Самолетите обикновено се използват за по-ефективно пътуване на по-дълги разстояния. Хеликоптерите летят с осезаемо по-ниска скорост и затова се използват за по-къси маршрути. Те често се използват за бързо достигане до райони, където самолетите не могат лесно да маневрират.
Just how safe are helicopters? NYC crash leaves many wondering. https://t.co/MYsTyWZzXJ
— #TuckFrump (@realTuckFrumper) April 14, 2025
Медицинските хеликоптери са особено полезни в селски райони или в труднодостъпни места, където достъпът по суша е неефективен. Площадките за кацане могат да бъдат разположени и в градски среди.
Туристическите хеликоптери дават достъп до труднодостъпни райони и предлагат гледки, които не могат да се видят от земята. Туристическите обиколки с хеликоптер около градове като Ню Йорк, Лос Анджелис, Гранд Каньон и Хавайските острови са популярна атракция за туристите. Голяма част от компаниите разчитат на добрата си репутация за безопасност, за да привличат нови клиенти.
„Имам нужда от гориво“: Последното съобщение на пилота преди трагедията в река Хъдсън
Пътуването с хеликоптер в някои градски райони обаче не се приема добре от всички. Една организация – Stop the Chop – се обявява против полетите с хеликоптер, които не са от съществено значение, в района на Ню Йорк. Това е неправителствена организация, която твърди, че шумът, създаван от туристически полети и други несъществени полети, е сериозен проблем за всички, които живеят в града. Последният инцидент може да се окаже още един аргумент в подкрепа на тяхната кауза.
Хеликоптерни катастрофи се случват. Последният случай, при който армейски хеликоптер се сблъска с регионален самолет на American Airlines през март, беше широко отразен и показа рисковете при пресичане на траекториите на хеликоптери и самолети. След инцидента полетите с хеликоптери в близост до летище “Рейгън” във Вашингтон бяха забранени.
Катастрофата на хеликоптера, при която загина баскетболната легенда Коби Брайънт през 2020 г., също привлече вниманието на цялата страна. За разлика от нея, катастрофите на туристически хеликоптери – като тази от 2019 г. в Хавай – получават значително по-малко обществено внимание. Самият факт, че тези инциденти са толкова редки, е показателен за това колко безопасно е станало пътуването с хеликоптер.
Следващите няколко седмици ще бъдат от ключово значение за разследването на Националния съвет за безопасност на транспорта. Съветът трябва да разкрие какво се е случило с туристическия хеликоптер, паднал в река Хъдсън. Макар че трагично всички на борда са загинали, броят на жертвите можеше да бъде значително по-голям, ако катастрофата се бе случила над сушата.
* Видеото е архивно!
Не пропускайте още от Vesti.bg:
Пералня падна от каруца върху моторист в София
Москва твърди, че целта на смъртоносната атака в Суми е била среща на военни командири
4-годишно си тръгна само от детска градина в Пловдив, директорът ще съди родителите