Стив Джобс може и отдавна вече да не е сред нас, но създателят на Applе все още продължава да оказва трайно влияние на поколенията след него.
(Видеото е архивно: 10 от най-полезните съвети на Стив Джобс)
В едно от класическите си интервюта, още през далечната 1994 година, той набляга на един необичаен навик, който се среща в почти всички успешни хора, препоръчвайки винаги да го използваме.
"Повечето хора никога не вдигат телефона и не се обаждат. Повечето хора не питат и не молят. И точно това е, което отличава тези хора от останалите, които правят нещата, а не просто мечтаят за тях", казва той. После уточнява "Искайте, за да ви се даде".
Разказва как на 12-годишна възраст е събрал смелост да се обади не на кой да е, а на Бил Хюлет, съоснователят на Хюлет-Пакард.
Молбата му била: "Искам да създам честотен брояч и се чудех дали имате някакви резервни части, които бихте могли да ми дадете". Развеселен от дързостта на момчето, горепосоченият се засмял и му дал нужното, а после го поканил на летен стаж в компанията. "Бях буквално в рая", спомня си Джобс в интервюто.
Не се страхувайте да искате
Едно-единствено телефонно обаждане е променило целия живот на иноватора и го е научил на един от най-великите уроци в неговата блестяща кариера. Затова и съветът му е: "Винаги бъдете готови да поискате нещо, което искате". Стив е наясно, че в бизнес средите страхът често пречи на хората да бъдат отворени към възможността за отправяне на молба за помощ.
Помощ от шефове, връстници, колеги. А често и техните мениджъри и ръководители имат своята вина за това, защото не насърчават подобно поведение. Затова и той разказва за една полезна идея, наречена "реципрочен пръстен", насочена към професионалната среда, в която работим.
Реципрочен пръстен
Тя е дело на пионерите в социалната психология Уейн и Черил Бейкър, а по-късно адаптирана от организационния психолог Адам Грант като част от работата му върху щедростта, както е документирано в книгата му "Давай и вземай".
В общи линии концепцията се изразява така: "Аз помагам на теб и ти помагаш на някой друг, след което този човек вероятно ще помогне на мен някой ден". Този цикъл спомага и прави искането на помощ лесно и ефективно. За да бъде реципрочността практична и ориентирана към резултати, подходът е отделните участници да се събират в групи и да споделят взаимно своите искания.
Те трябва да са за нещо важно, което човек не може да получи или постигне сам - например ключов контакт, свързан със специфично умение, спомагащ предстоящ проект или задача. След това всеки от участниците дава своя принос за намирането на решение чрез знания, ресурси или идеи около въпросния контакт.
След години се оказва, че действително идеята за "реципрочния пръстен" променя начина, по който виждаме помощта и решаването на проблеми. Изследване установява, че когато тя е широко разпространена в дадена организация, изгражда единна общност, подобрява производителноста, насърчава ученето и развитието и изгражда климат на доверие.
Та, когато най-успешните хора в света искат нещо, те са винаги готови да го поискат. А ако един 12-годишен Стив Джобс е можел да го направи, значи можете и вие. Готови ли сте да поискате?
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!