К итай се опитва да влезе в морската история, като обяви плановете си да разработи "първия в света" контейнеровоз с ядрена мощност. Ако бъде успешно реализиран, този проект ще създаде нова ера на плавателни съдове с ядрена мощност.
KUN-24AP беше представен на изложението Marintec China 2023 в Шанхай от корабостроителницата Jiangnan, въпреки че към момента на писане на статията подробностите за този футуристичен плавателен съд остават неясни. От една страна, в публичното пространство е разпространено само едно негово изображение - цифров модел, демонстриращ размера и мащаба на кораба (очевидно той ще има товароподемност от 24 000 стандартни контейнера). Въпреки това, представянето предложи и някои идеи за това, което може да направи KUN-24AP специален, освен огромния му размер.
Революционно задвижване за устойчиво корабоплаване?
Според разработчиците KUN-24AP ще има авангардна задвижваща система с реактор от разтопени соли, който използва торий като гориво. Торият е радиоактивен метал, който е много по-разпространен в природата от урана и е по-евтин за използване. В този смисъл използването му в новия плавателен съд ще представлява драматично отклонение от конвенционалните кораби с ядрени двигатели, тъй като торият може да работи при повишени температури и ниско налягане, като по този начин изисква по-малко вода за охлаждане и представлява по-малък риск от разтопяване.
Понастоящем корабът е предназначен за търговска употреба, но както при всички ядрени технологии, той поражда очевидни опасения относно потенциала му за двойна употреба. Тоест - планира ли Китай да използва същата технология за военни цели?
Важно е да се отбележи, че базираните на торий реактори с разтопени соли изискват по-чести интервали за поддръжка, което би било непрактично за военни цели. Вместо това корабостроителницата Jiangnan Shipyard описва ядрения кораб като опит да се отговори на нарастващите опасения, свързани с изменението на климата и пестенето на енергия в корабоплавателната индустрия.
"Предложеният дизайн на свръхголеми ядрени контейнеровози наистина ще постигне нулеви емисии по време на експлоатационния цикъл на този тип кораби", посочват от Maritime China.
A Chinese shipyard on Tuesday revealed the design of the world's first and largest nuclear-powered 24,000 TEU container ship, Global Times reported. pic.twitter.com/eQIQJUXxJt
— People's Daily, China (@PDChina) December 5, 2023
От известно време Китай работи върху реактори на основата на торий, дори след като други държави се отказаха от този метод. Реакторите на базата на торий с разтопени соли имат спорна история, но Китай вече е разработил един в пустинята Гоби, който беше лицензиран по-рано тази година, съобщи IFL Science.
Предвижда се реакторът KUN-24AP да предложи редица предимства, включително подобрени функции за безопасност и възможност за бързо прекратяване на работата в случай на авария.
Но въпреки твърденията, че този нов кораб ще постави началото на нова ера в търговското корабоплаване с ядрени двигатели, все още има въпроси за решаване. На първо място, съществуват въпроси относно ефективността на реактора, който използва флуорирана сол, и дали реакторът не оказва потенциално негативно въздействие върху околната среда. Само времето ще покаже дали тези опасения са основателни.
Въпреки това проектът може да постави Китай в челните редици на морските технологии.
China Reveals Plans For “World’s Largest” Nuclear-Powered Container Ship, But Will It Make A Splash?https://t.co/Es7AaNCQfh
— IFLScience (@IFLScience) December 29, 2023
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!