К итайски сателити са забелязали обекти, плаващи в океана, в южната зона на издирване на изчезналия малайзийски самолет, които може да се окажат негови останки, съобщи Ройтерс.
Към района са изпратени кораби, които да проверят информацията, съобщи днес министърът на транспорта на Малайзия Хишамудин Хусеин. Очаква се до няколко часа Пекин да направи съобщение по въпроса, каза министърът.
Един от предметите е много голям, с размери 22,5 на 13 метра. Първоначално малайзийската страна съобщи, че размерите са 22 на 30 метра, но бързо след това коригира информацията, отбелязва Ройтерс.
Полет MH370 на "Боинг 777-200" за Пекин изчезна около час след излитането си от Куала Лумпур с 239 души на борда – 227 пасажери и 12 души екипаж.
Министърът съобщи също, че следователите не са открили нищо странно в разговора, воден от пилотите на изчезналия самолет, и диспечерите от констролната кула преди изчезването на самолета от радарите.
Правителството на Малайзия не може да разпространи съдържанието на разговора, но потвърждава, че той не съдържа нищо, "отклоняващо се от нормата", предаде ДПА.
Междувременно стана ясно, че Хусеин е телефонирал на американския си колега Чък Хейгъл с молба за американско оборудване за подводно наблюдение.
Пентагона разглежда молбата на Малайзия за сонарно оборудване, което да подпомогне безплодното засега издирване на изчезналия самолет на Малайзийските авиолинии на фона на засилващите се опасения, че отломките може би са потънали на океанското дъно, предаде Ройтерс.
Според първото публично признание на Пентагона разходите на американската страна за почти двуседмичното търсене досега му е струвало 2,5 милиона долара.
Пентагонът е заделил още около 4 милиона добара за финансиране на операцията и в началото на април.
Говорителят на Пентагона контраадмирал Джон Кърби заяви, че не е било отправено конкретно искане за определен тип оборудване, а само най-обща молба за помощ за засичане местоположението на останките и(или) черната кутия.
Шефът на Пентагона отговорил, че ще разгледа молбата и ще обмисли дали разполага с нещо полезно, което е в наличност, след което ще се свърже в най-скоро време с малайзийския министър, добави той.
Американските ВМС разполагат с разнообразен набор от активни и пасивни сонарни системи, някои от които претърсват океана за обекти, издавайки звуци ("пинг") и проследявайки връщащото се ехо, а други улавят звуци като подводен микрофон.
Една система, наречена "Прикачен пинг локатор" (Towed Pinger Locator), влачена зад корабите, слухти за потопени военни и търговски самолети на дълбочина до 6000 метра.
САЩ дадоха назаем на Франция технологията по време на двугодишните опити за локализиране на черната кутия от самолета на "Ер Франс", който катастрофира в Атлантическия океан през юни 2009 година.
Шпионсикте самолети Пи-8 и Пи-3, които САЩ вече включиха в издирването на малайзийския самолет, също носят сонарни шамандури, които могат да бъдат пуснати в морето и използват звукови сигнали, за да претърсват водните дълбини. Големият въпрос е къде да бъде хвърлен сонарът(ехолотът). Разследващите подозират, че полетът е бил отклонен на хиляди мили от маршрута му.
Хишамудин, който е и транспортен министър, призна,че времето изтича. Черната кутия излъчва електронен сигнал само около 30 дни, преди да се изтощи батерията му, след което ще бъде по-трудно да бъде намерена.
"Имаме още три седмици, за да открием тези сигнали от черните кутии, иначе този самолет никога няма да бъде намерен", смята Алан Дийл, който от 40 години разследва самолетни катастрофи за Американския национален съвет за безопасност на транспорта, Федералното управление за авиация и военните.
Според него Пентагона трябва да изпарти подводници и повече самолети в помощ на издирването.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!