К огато китайската въздушна индустрия влезе в новините, историите обикновено са съсредоточени върху пътниците, които се опитват да се борят с вратите или да хвърлят монети в самолетни двигатели за късмет.
Но Китай преживява главоломна експанзия в света на летенето, тъй като нейните хора излитат в небето с бързо нарастващ ръст.
За едва десетилетие Китай се превърна от нация, в която малцина някога са изпитвали въздушен транспорт до лидер, пише CNN.
Такава е скоростта на възхода на Китай към реактивната епоха, че историите за непочтени пътници са може би неизбежни - дори и да не се набляга, че много въздушни пътувания в Китай са без инциденти.
Дори Китай да изпревари Съединените щати като най-големия в света пазар на въздушни превози в следващите три години, гладът на страната за авиация изглежда ще продължи да нараства.
За да оправдае този глад, правителството започна програма за изграждане на летища в мащаб, който рядко се срещаше преди това. Милиарди долари се вливат в писти и терминали, които ще включат цялата страна директно в глобалната транспортна мрежа.
В момента в Китай има около 235 летища, но до 2035 г. правителствени служители смятат, че около 450 летища ще бъдат необходими в цялата страна.
Това е годината, за която авиационните анализатори прогнозират, че Китай ще обслужва една четвърт от всички пътници в света.
В САЩ има 5000 летища.
С това се търси и икономически растеж, казва преподавател в университета в Хонгконг. "Правителството наистина гледа напред," казва той, "не само за да отговори на сегашното търсене, но и да стимулира бъдещото търсене на въздушен транспорт."
Строителството на международното летище Daxing в Пекин току-що навлезе в заключителната си фаза, с първия кръг от летателни тестове, който се провежда на 14 май.
Emaar to partner Beijing New Aeropolis Holdings to develop mixed-used project at Beijing Daxing International Airport https://t.co/PSuYmDZKIc pic.twitter.com/29yAGRkak3
— ArabianBusiness.com (@ArabianBusiness) May 30, 2019
Смята се, че новото международно летище е проектирано да обслужва повече от 100 милиона пътници годишно.
То ще бъде открито през септември 2019 г., и ще има четири писти и терминал с размер 97 футболни игрища.
Повече от 100 милиона пътници през 2018 г. са минали през международното летище в Пекин и то е второто най-натоварено летище в света. Когато се отвори новото летище Daxing, първото няма да се затвори. Вместо това то ще продължи да се справя с авиокомпании като Air China и Hainan Airlines.
#Countdown - 1 day to go: Beijing's new and 2nd international airport, Beijing Daxing International Airport will welcome four trial flights on May 13. Stay tuned for more updates! pic.twitter.com/nP3ofuaxDu
— People's Daily, China (@PDChina) May 12, 2019
Очаква се Шанхай, с над 20 милиона души население, да построи третото си летище. Според Гражданската въздухоплавателна администрация на Китай (CAAC), през 2018 г. китайските летища са обработили 1,264 милиарда пътници, което е с 10,2% повече от 2017 г.
През 37 от летищата в страната минават над 10 милиона пътници за една година.
Понастоящем всяка година в страната се отварят средно осем нови летища, а някои съоръжения се разширяват и модернизират - но в Китай има опасения, че вече отворените не успяват да отговорят на съвременните очаквания.
"Услугата се е подобрила значително, но съществуващите летища далеч не са адекватни и са неравномерно разпределени в цялата страна", заяви Донг Факин, директор на отдел за развитие и планиране на CAAC, в доклад, публикуван в края на миналата година.
Голяма част от предстоящите съоръжения ще бъде разположена в региона на делтата на река Яндзъ, района Пекин-Тянжин-Хъбей и района на залива Гуандонг-Хонконг-Макао, както и клъстерите на град Чунцин и Ченгду.
Това са районите с най-голямо население, но разчитат на няколко летищни центъра, за да се справят с всички пътнически превози. През следващите години всеки от тях ще има нови летища от световна класа.
Нови летища също ще бъдат построени на запад в Китай, където в момента има по-малко съоръжения. Това ще спомогне за развитието на този регион както за бизнеса, така и за туризма, но и за по-нататъшния натиск на Пекин да упражнява влияние върху отдалечените региони.
През 2020 г. ще е готово и новото летище на Ченду.
Летищата днес не са самостоятелни съоръжения и са безпроблемно свързани с други видове транспорт, като например главните пътни артерии и високоскоростната железопътна мрежа на страната, която китайското правителство насърчава силно.
Флагманът Daxing ще включва и връзка с 350-километровата железопътна връзка за час с града.
В много отношения изглежда, че Китай е неудържим в своя растеж. Изграждането на стотици нови летища е само една стъпка за страната, която се преоткрива по пътя към превръщането в следващата голяма суперсила.
Съществуват обаче съмнения, че икономиката на страната ще расте със същия темп, за да станат реалност всички летища.
Неотдавнашното забавяне на икономиката е изострено от търговска война със САЩ.
Ако спадът в туризма съвпада с този спад, много от планираните летища биха могли да останат на чертожната дъска - особено тези, планирани в отговор на нарастващия входящ туризъм. Всяко спадане в икономиката също би намалило изходящите пътувания, предприети от китайските граждани.
"До 2035 г. се очаква глобалните пътнически пътувания да се увеличат с 3,5% годишно", се казва в плана на Китай. Очаква се повече търсене и на товарни превози.
"В световен мащаб сегашното поколение авиационни специалисти ще се пенсионират с по-бързи темпове през следващите пет до 10 години", е един от проблемите.
Екологичното въздействие на увеличенията на въздушното движение също предизвиква загриженост.
По-рано тази година ООН започна своята схема за компенсиране и намаляване на въглеродните емисии за международна авиация (CORSIA), насочена към справяне с увеличаването на общите емисии на CO2 от международната гражданска авиация.
Друг проблем е прочутото управление на въздушното пространство на Китай, което до голяма степен е виновно за постоянните закъснения на полетите. Гражданската авиация представлява само 20% от целия трафик, докато военните контролират 80%. В САЩ ситуацията е обърната.
"В това отношение бързото разширяване на дейностите на гражданската авиация и претоварването на управлението на въздушното пространство ще станат по-сериозни".
Страната обаче има петгодишен план. Всичко това може да бъде от полза само в страна с привидно ненаситно търсене на въздушен транспорт.
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!