Три години след като Люксембург обяви целия обществен транспорт за безплатен в опит да освободи пътищата си от задръствания и да намали замърсяването, автомобилът все още е кралят на претовареното Велико херцогство, предаде АФП.

Ако трафикът го позволява, от Вайсвампах в крайния север на Люксембург, близо до германската и белгийската граница, до Дюделанж в южната част на страната, в съседство с Франция, се пътува едва за час.

Затова богатата страна с население от едва 650 000 души се оказва идеалното място за един смел експеримент - безплатен обществен транспорт във влаковете, трамваите и автобусите в цялата страна.

Но въпреки липсата на магистрали на дълги разстояния, Люксембург има един от най-високите проценти на притежание на автомобили в Европа, като само Полша надхвърля показателя от 681 автомобила на 1000 жители.

Трансграничните работници вкарват още десетки хиляди превозни средства всеки ден, тъй като пътуващите се отправят към работните места в Люксембург, а шофьорите на дълги разстояния често минават, за да напълнят резервоарите си в страната с ниски данъци върху горивата.

"Често казвам, че германците строят автомобили, а люксембургците ги купуват", шегува се заместник министър-председателят Франсоа Бауш, който отговаря за мобилността и обществените дейности.

Три години след закриването на касите за продажба на билети няма признаци, че Люксембург е изоставил автомобила за сметка на трамвая, макар Бауш да вижда, че трафикът в столицата е намалял.

"Културата на автомобила е наистина доминираща и привличането на автомобилисти в обществения транспорт остава доста трудно", заяви експертът по мобилност Мерлин Жилард от изследователския институт LISER.

Люксембург, заедно с останалата част от Европейския съюз, се опитва да се превърне във въглеродно неутрална икономика чрез внедряване на зелени технологии в транспорта, енергетиката, фабриките и фермите.

Правителството на министър-председателя Ксавие Бетел е коалиция от либерали, социалисти и зелени и се гордее, че инвестира 800 млн. евро годишно в обществения транспорт.

Херцогството разполага с най-високо финансираната в Европа трамвайна мрежа на глава от населението, която струва 500 евро на човек годишно.

"Това е страната, която инвестира най-много от цяла Европа - заяви Жилард, - но Люксембург закъснява. Наваксваме с инвестиции, които са били много слаби в продължение на години."

В град Люксембург, модерен център за финансови услуги, пътниците оценяват промените.

Централната гара е основно ремонтирана, ултрамодерен фуникулер (релсово транспортно средство с въжена тяга за превозване на хора и товари на неголямо разстояние) свързва горната част на града с брега на реката, а пътните ленти са обособени за автобуси и трамваи.

Най-важното и уникално за Европа обаче е, че мрежата е безплатна.

Това, според Едгар Бисениус, собственик на фирма за финансови услуги, е основното съображение при избора между автомобила и автобуса. „То е много положително за околната среда", добави той.

Учителят по френски език Бен Дратвицки пътува из столицата с велосипед когато става въпрос за различни дейности, но ползва фуникулера и влака, за да стигне до училището, в което работи, на 20 км северно от града.

"Транспортът е основно право на жителите", твърди той. "Ако имаме право да работим, трябва да имаме и правото да ни придвижват до работа, без да плащаме излишни такси."

Но Дратвицки изглежда е част от малцинство в цялата страна, където задръстванията от лични автомобили все още блокират основните пътни артерии в час пик.

Част от обяснението може да се търси в 220 000 трансгранични работници, които са жизненоважни за икономиката на Люксембург и пристигат всеки ден от съседните страни, за да се радват на по-високи заплати... но и на по-дълго пътуване.

Влаковете и автобусите, на които могат да се качат във Франция, Белгия или Германия, не са безплатни, докато не преминат на територията на Люксембург, а много от работещите остават привързани към автомобилите си.

Зеленият Бауш има план да помогне на някои от френските работници, които все пак плащат данъците си в Люксембург.

Той има за цел да финансира паркинги във френската страна на границата и обещава, че от 2027 или 2028 г. ще има влак от френския град Тионвил до Люксембург на всеки седем минути.

Експерти като Жилард са скептични и твърдят, че проблемът е заложен в основната структура на люксембургската икономика.

Френските работници не могат да си позволят наемите или цените на имотите в Люксембург, но голяма част от парите, които спестяват, живеейки у дома, се губят за натовареното и замърсяващо околната среда пътуване до работа. 

- Скъпа, твоето "няма какво да облека!" вече няма къде да го прибираме.
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
На кого отдава почит църквата днес

На кого отдава почит църквата днес

Любопитно Преди 59 минути

Основателят на общежителното монашество в Западна Европа се родил в около 480 г. в град Нурсия (сега Норча), Италия

Куриозен случай на летището - откриха жива костенурка в панталона на мъж

Куриозен случай на летището - откриха жива костенурка в панталона на мъж

Свят Преди 1 час

Костенурката била конфискувана и не е ясно дали е била домашен любимец на мъжа или защо я е носил в панталона си

Задушава ли Тръмп икономиката на САЩ?

Задушава ли Тръмп икономиката на САЩ?

Свят Преди 1 час

По време на предизборната кампания Доналд Тръмп обещаваше, че ще доведе до бум американската икономика

istock

На колко дни платен отпуск имаме право, ако работим на 4 часа?

България Преди 1 час

Как се изчислява трудовият стаж при непълно работно време

Владимир Путин

14 март: Владимир Путин, граф Цепелин и Айнщайн

Любопитно Преди 2 часа

Вижте какво се е случило на тази дата в историята

OpenAI поиска САЩ да забранят китайски конкурент

OpenAI поиска САЩ да забранят китайски конкурент

Технологии Преди 2 часа

Компанията предлага и алгоритмите да имат достъп до платено съдържание

Ресорната комисия прие на второ четене бюджета

Ресорната комисия прие на второ четене бюджета

България Преди 9 часа

Близо 38 000 поправки в закона, подготвени от "Възраждане", отпаднаха

Зеленски: Путин се подготвя да откаже на Тръмп

Зеленски: Путин се подготвя да откаже на Тръмп

Свят Преди 9 часа

Зеленски: Поредната руска манипулация

Мицкоски с нов ултиматум към България

Мицкоски с нов ултиматум към България

Свят Преди 10 часа

Мицкоски: Нямам намерение да целувам химикалки, да се усмихвам, докато ме обиждат, унижават и омаловажават

Тръмп: Ако Путин не се съгласи, това ще бъде много разочароващ момент за света

Тръмп: Ако Путин не се съгласи, това ще бъде много разочароващ момент за света

Свят Преди 10 часа

Тръмп заяви пред Рюте, че САЩ ще анексират на Гренландия

Полицията издирва жена от Бургас

Полицията издирва жена от Бургас

България Преди 10 часа

Тя е изчезнала на 10 март

Русия въведе нови санкции срещу Европейския съюз

Русия въведе нови санкции срещу Европейския съюз

Свят Преди 11 часа

Списъкът включва и представители на европейски структури и държавни органи

ЦИК обяви имената на новите депутати

ЦИК обяви имената на новите депутати

България Преди 12 часа

Ето какво ще е разпределението на силите в парламента

Еврогрупата насърчава България да въведе еврото

Еврогрупата насърчава България да въведе еврото

България Преди 12 часа

Донахю: България напредва по плана си за въвеждане на еврото през 2026 г.

Ивелин Михайлов пред NOVA: „Величие” е 100% опозиция в парламента

Ивелин Михайлов пред NOVA: „Величие” е 100% опозиция в парламента

България Преди 13 часа

Той даде заявка, че ще бъде депутат