Как Китай овладя световния автомобилен пазар
Източник: iStock
13

М еждувременно Китай произвежда и изнася най-много автомобили в света и води в сферата на електромобилите. Всеки производител на коли, който се надява на успех, гледа към Китай, защото там се раждат иновациите и новите тенденции, пише ARD, съобщи Deutsche Welle.

Традиционният експортен превес на европейски автомобили за Китай, повечето от които са германско производство, може тази година да отиде в историята. Така за първи път до европейския пазар ще стигат много повече китайски коли, отколкото обратното.

Над десет милиона електромобили и хибриди

Представителството в Европа на китайските компании, които произвеждат автомобили и батерии, също се увеличава.

„Китай за първи път произведе за една година над десет милиона електромобили, включително хибриди", заяви държавният и партиен ръководител Си Дзинпин в новогодишното си слово, цитиран от ARD.

Само за няколко години Китай се превърна в автомобилопроизводител от глобално значение, изтъква германската обществено-правна медия.

Пазарните дялове на Фолксваген или Мерцедес се свиват

"Ако се върнем десет години назад, си спомням как представителите на германските или на американските автомобилостроителни фирми се присмиваха на Китай", казва пред ARD анализаторът Айнар Танген от консултантския център Taihe Institut в Пекин. "Те казваха - китайците са се амбицирали да правят електромобили, което е чисто прахосване на пари. Че какво разбират те от автомобилопроизводство?". И ето че днес, десет години по-късно, същите тези хора се чудят как да реагират на това, на което китайците се оказват способни.

Конкуренцията от Китай се отразява особено зле на германската автомобилна промишленост, която е в криза. През последните десетилетия германските производители на коли имаха силно представителство на китайския пазар, особено Фолксваген. Но пазарните дялове се свиват.

Китайските клиенти купуват все повече електромобили, не толкова коли с двигатели с вътрешно горене, и предпочитат родните марки. БМВ, Мерцедес, Фолксваген, Ауди и Порше се опитват да наваксат в конкуренцията с китайските производители. Стратегията предвижда сътрудничество с китайските технологични фирми, в изследванията и развойната дейност в Китай, обяснява ARD.

Кой докъде е стигнал?

На автомобилните изложения от последните години китайските компании показаха какво могат- иновативни, дигитално свързани със смартфоните коли. Всичко, което функционира на смартфона, трябва да функционира и в колата, казва пред ARD служител на основаната през 2018 година китайска марка Neta. Приложенията на смартфона са свързани с тъчскрийна в колата - т.е. тя трябва да бъде не само електрическа, но и умна, и забавна, както и с добра цена.

Подобно на Neta много други стартъпи са основани съвсем неотдавна. Китайското държавно и партийно ръководство отпуска значителни субсидии на автомобилния бранш, конкуренцията е сериозна. За да привлекат клиенти, производителите водят истинска битка за сваляне на цените. Не всички оцеляват, но като цяло това се отразява негативно на германските производители, чиито цени не са никак ниски.

Новата цел е Европа

Китайските компании се превръщат във все по-големи конкуренти и на пазарите в трети страни, посочва ARD. Миналата година ЕС взе решение за допълнителни мита за електромобилите от Китай. Проучване на ЕК показа, че големите субсидии в Китай водят до свръхпроизводство, което позволява китайските коли да се продават на значително по-добри цени на европейския пазар - в ущърб на европейските производители.

Междувременно китайските фирми разширяват все повече и производството си в Европа, отбелязва ARD. Става дума за марките Chery, Leapmotor и BYD, открили предприятия в Испания, Полша и Унгария. Най-големият производител на батерии за електромобили в световен мащаб CATL вече планира да открие третата си фабрика в Европа - в Испания, наред с досегашните в Германия и Унгария.

Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase

 

 

Коментари 13
Кирилица:
Фонетична
Имате 2000 позволени символа

* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!

13 коментара
 
- Шефе, увеличи ми заплатата. Други фирми се интересуват от мен. - Кои? - Топлофикация, ВиК, Електро.
Прочети целия
Обратно в сайта X

ДОСТЪП ЗА ЛОГНАТИ ПОТРЕБИТЕЛИ За да пишете, оценявате или докладвате коментари, моля логнете се в профила си.

  1. Запомни ме
забравена парола Полетата маркирани с * са задължителни
Полето Потребителско име не трябва да е празно.
Полето E-mail не трябва да е празно.
Полето Парола не трябва да е празно.
Полето Повторете паролата не трябва да е празно.
  1. Декларирам, че съм се запознал с Общите условия за ползване на услугите на Нетинфо.
Полетата маркирани с * са задължителни
Лагард похвали България за сближаването с еврозоната

Лагард похвали България за сближаването с еврозоната

Свят Преди 1 час

При поискване на извънреден конвергентен доклад от българските власти процесът ще продължи

Работник загина след падане в шахта във Видин

Работник загина след падане в шахта във Видин

България Преди 1 час

Води се разследване по случая

Кайли Дженър с опасно дълбоко деколте на ревюто на Jean Paul Gaultier

Кайли Дженър с опасно дълбоко деколте на ревюто на Jean Paul Gaultier

Любопитно Преди 2 часа

Тясната рокля елегантно обгръщаше извивките на Дженър с дантелен корсет и мини шлейф

Над 400 арестувани в 30 европейски държави при акция на Европол

Над 400 арестувани в 30 европейски държави при акция на Европол

Свят Преди 2 часа

Конфискувани са над 400 000 опаковки, почти 175 000 флакона и ампули и над 4,5 милиона таблетки

Глоби от по 100 лв. за ученици, участвали в сбиване

Глоби от по 100 лв. за ученици, участвали в сбиване

България Преди 3 часа

Пред съда момчетата, които не са осъждани до момента, са изразили съжаление

Икономисти са разделени по въздействието на тарифите на Тръмп

Икономисти са разделени по въздействието на тарифите на Тръмп

Свят Преди 3 часа

Тръмп обяви, че обмисля 25 % мита върху стоки от Мексико и Канада, считано от 1 февруари

Констатираха разместване на жълтите павета

Констатираха разместване на жълтите павета

Свят Преди 3 часа

Няма опасност за преминаващите пешеходци и превозни средства

Концертите, в помощ на пострадалите от пожарите в Лос Анджелис, ще бъдат днес

Концертите, в помощ на пострадалите от пожарите в Лос Анджелис, ще бъдат днес

Любопитно Преди 3 часа

Дарители от цял свят ще могат да дадат пари по време на FireAid

<p>Кметът на Уичита: Няма оцелели от самолетната катастрофа над Вашингтон</p>

Кметът на Уичита: Няма оцелели от катастрофата със самолет и хеликоптер над Вашингтон

Свят Преди 3 часа

Кметът на Уичита се разплака на пресконференция за сблъсъка

я

Мъск заяви, че SpaceX ще спаси заседналите в Космоса астронавти

Любопитно Преди 3 часа

„Ужасно е, че администрацията на Байдън ги остави там толкова дълго време", пише Мъск

Хакерите, атакували ВАС, поискали откуп

Хакерите, атакували ВАС, поискали откуп

България Преди 3 часа

Чолаков: Няма опасност да са подменили информация в документите

<p>Съпруг разкри последното съобщение от жена си преди самолетната катастрофа във Вашингтон</p>

Съпруг разкри последното съобщение от жена си преди катастрофата на самолет и хеликоптер във Вашингтон

Свят Преди 4 часа

„Просто се моля някой да я измъкне от реката точно сега, докато говорим“

Ново кралско бебе: Принцесата на Белгия посрещна първото си дете

Ново кралско бебе: Принцесата на Белгия посрещна първото си дете

Любопитно Преди 4 часа

Малкият Алберт се е появил на бял свят на 26 януари

В  „Пирогов“ спасиха млада жена, сложила си ботокс

В „Пирогов“ спасиха млада жена, сложила си ботокс

България Преди 4 часа

Ятрогенният ботулизъм е рядко, но потенциално животозастрашаващо състояние

Улиците в Чикаго са празни заради страх от депортиране

Улиците в Чикаго са празни заради страх от депортиране

Свят Преди 4 часа

"Семейството ми разчита на мен, а аз се страхувам"

Куба: "Брутален акт" на Тръмп

Куба: "Брутален акт" на Тръмп

Свят Преди 4 часа

Президентът на Куба коментира решението на Тръмп да отвори център за задържане на мигранти в залива Гуантанамо