Н а този ден точно преди един век едно прието предизвикателство с награда от 10 000 паунда превръща двама авиатори в първите хора, прелетели над Атлантическия океан без междинно кацане.
Това са британците капитан Джон Алкок и навигаторът Артър Браун.
През 1919 година вестник Daily Mail поставя предизвикателството - успешно прелитане през Атлантическия океан в рамките на по-малко от 72 часа - наградата - 10 000 паунда (11, 253 евро).
Конкуренцията се увеличавала, а няколко седмици преди полета на Алкок и Браун, два неуспешни опита белязали предизвикателството.
Първият успешен полет
Въпреки това, опитните летци, служили в Първата световна война, отиват на стартовата площадка в канадското градче Сент Джон, Ню Фаундленд, качват се на самолета на компания "Викерс" и излитат в 6:13 следобед.
И започнали трудностите
В книгата си "Да прелетиш Атлантика за 16 часа", Браун пише:
"Още при излитането няколко пъти спирах да дишам от страх да не би шасито да се удари в покрив или във върха на дърво".
А по-малко от час по-късно – радиото се чупи и двамата летци остават без връзка с външния свят.
Намесва се и лошото време.
Алкок си спомня в интервю за "Гардиън": "Вятърът духаше супер силно чак до водата. Пет часа, след като излетяхме от сушата, се опитвахме да излезем от облаците и гъстата мъгла, но неуспешно“, казва той.
Long haul: How two men managed the first trans-Atlantic flight 100 years ago https://t.co/KS7aBzdltj pic.twitter.com/zZiZEh0QOA
— Andy Vermaut (@AndyVermaut) 13 юни 2019 г.
Продължителната мъгла и тежки облаци попречват на Браун да следи местоположението им и накрая Алкок загубва контрол над самолета.
В този момент бомбардировачът започва да се движи спираловидно на няколко метра над океана, докато Алкок накрая успява да го стабилизира.
И точно когато са си мислили, че няма накъде по-лошо да се случи – летците са принудени да се борят с дъжд и лед, които засегнали радиатора и закрили бензиновите измервателни уреди.
Тогава не им останал друг избор освен да изключат един от двигателите, преди да преминат на по-ниска височина и по-топла атмосфера, за да размразят леда и да рестартират системата.
По-малко от 30 минути след това, летците забелязват земя – Ирландия.
"Бяхме изключително доволни да видим крайбрежието“, казва Алкок.
Двамата набелязват територия, която им се вижда безопасна за кацане.
Но това, което летците смятали за гладко поле, всъщност се оказва блато, близо до Клифден.
Самолетът се удря в блатото, потапяйки носа си вътре, но въпреки това двамата летци са щастливи от подвига си. Часът е 10:40 сутринта - малко над 16 часа след излитането от Сент Джон.
Euronews посочва един пренебрегван факт от историята - по време на полета в самолета е имало бяла пощенска торба с 800 писма. Сочейки торбата, Алкок казва пред "Гардиън": "Това е първата атлантическа въздушна поща“.
След това
Алкок и Браун не само получили своята награда от 10 000 паунда, дадена от тогавашния министър на въздухоплаването във Великобритания Уинстън Чърчил, но и международно признание.
И двамата са наградени от крал Джордж V.
Само шест месеца по-късно Алкок загива при самолетна катастрофа до Руан, Франция, летейки отново с "Викерс". А Браун през 1948 след дълго боледуване.
Нощните вещици – жените, които ужасявали нацистите
Българинът герой, когото французите носят на ръце
Последният полет на една легенда
Следете ни навсякъде и по всяко време с мобилното приложение на Vesti.bg. Можете да го изтеглите от Google Play и AppStore.
За още актуални новини от Vesti.bg последвайте страницата ни в Instagram
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!