П рез 2024 г. в повече от 40 държави, включително САЩ, ще се проведат национални избори, анализаторите твърдят, че изкуственият интелект, дезинформацията и безопасността на журналистиката ще бъдат най-големите проблеми за редакциите.
Това съобщава кореспондентът на Voice of America (VOA), Кристина Кайседо Смит в своя репортаж от Вашингтон.
Президентските избори в Аржентина поставят началото на това, какво може да направи генеративният изкуствен интелект в предизборната кампания.
Хавиер Милей и неговият съперник Серхио Маса използваха технология за изкуствен интелект, за да изготвят плакати и видеоклипове, с които да популяризират кампаниите си и да се опитат да се дискредитират взаимно. Докато Милей поема новата си роля на президент, в повече от 40 държави ще се проведат избори, някои от които ключови, включително в Пакистан, Мексико и САЩ.
Новинарските редакции се подготвят за годината, която според мнозина годината може да се окаже предизвикателна за журналистите.
"Знаете, че свободата на пресата е залегнала в Първата поправка. Но ние преживяваме момент, в който много политици изглежда поставят под въпрос стойността на независимите медии и на журналистиката като институция", казва Клейтън Уеймърс, изпълнителен директор на американския офис на "Репортери без граници".
Последната година на президентските избори в САЩ беше една от най-жестоките за медиите в Америка, като наблюдателите на пресата документираха нападения, арести и заплахи, докато американците се бореха с кампаниите, пандемията и масовите протести срещу расовата несправедливост.
"С изборите през 2024 г. най-големите предизвикателства за медиите ще бъдат изкуственият интелект и дезинформацията", казва Кристина Смит.
Основен проблем за Шарон Мошави и нейния екип от Международния център за журналисти (ICFJ) е изкуственият интелект, който според нея може да заблуди дори най-съобразителните гласоподаватели.
"Генеративният изкуствен интелект бързо променя информационната екосистема и журналистите са много загрижени и се притесняват. Те се опитват да се справят с дийпфейк съдържанието и дезинформацията", казва Мошави.
ICFJ работи, за да гарантира, че журналистите разполагат с необходимите инструменти и подкрепа чрез инициативата си "Обезвреждане на дезинформацията", предава VOA.
"Смятаме, че е наложително всеки журналист, честно казано, да се превърне в репортер по дезинформация. Това засяга всеки аспект от живота ни", посочва Мошави.
Организацията "Репортери без граници" е създала база данни за проследяване на нарушенията срещу медиите в САЩ и за преглед на условията за медиите в различните щати.
"В момента стартираме проект, който ще проучи, колко точно големи са тези разлики и къде съществуват. Така например, ако сте репортер в Калифорния, как се сравнява това с опита ви като репортер в Южна Дакота?" Това посочва Клейтън Уеймърс от "Репортери без граници".
Индексът на свободата на пресата в отделните щати ще изследва фактори като плурализъм на новинарските издания, които отразяват местни проблеми, наред с други предизвикателства. С началото на предизборната кампания в САЩ анализаторите твърдят, че доверието в медиите ще бъде важно, съобщава VOA.
"Смятам, че има дълбока връзка между доверието в информацията и силата на дезинформацията. И наистина мисля, че всички новинарски организации трябва да се съсредоточат върху доверието", посочва Шарон Мошави.
При положение че през 2024 г. е планирано да гласуват около 1,5 милиарда души - включително 168 милиона в САЩ - експертите твърдят, че независимата журналистика ще бъде от ключово значение за поддържането на демокрацията, посочва журналистът на VOA.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!