С едейки пред голям видеомонитор в офиса си в предградията на Москва, миналата седмица руският президент Владимир Путин се обърна към местни служители, които откриха център за развъждане на пуйки в далечен Сибир.
Преди няколко високопоставени лица да натиснат в синхрон оранжев бутон с размерите на чиния, Путин похвали домашно отглежданите пуйки като модел за осигуряване на независимостта на Русия. "Без никакво преувеличение, това е въпрос, засягащ нашия технологичен, научен и продоволствен суверенитет", каза той.
"Само така Путин ще разбере, че няма да постигне целите си"
Церемонията беше предавана тържествено по държавната телевизия в Русия. Но от другата страна на границата, във Вилнюс, Литва, събитието послужи като суров материал за съвсем различен тип предаване: разобличаване на руския президент в YouTube от политическия екип в изгнание на Алексей Навални - лидера на опозицията в затвора.
"Всичко, което се случва, е напълно безумно", каза Нино Розебашвили, водещ на канал в YouTube, управляван от движението, основано от Навални. Водещият предполага, че Путин е започнал да ръководи най-обикновени събития, за да избегне свързването си с препъващата се война на Русия срещу Украйна.
През месеците, откакто Навални беше изпратен в наказателна колония през 2021 г., неговата политическа мрежа в цяла Русия беше разбита, а опозиционното движение в страната изглеждаше мъртво. Много либерали избягаха в изгнание.
Но сега, когато Русия е блокирана във войната, изгнанието се оказа благодат за опозиционното движение. Във Вилнюс, неофициалната столица на руската опозиция в чужбина, екипът на Навални използва YouTube, за да оглави антивоенните усилия по начин, който е немислим у дома.
Путин: Много ви моля да отговаряте на този толкова висок статут
"Захвърлихме всичките си планове и се преродихме в медийна организация", казва Леонид Волков, дългогодишен началник на щаба на Навални, а сега ръководител на многобройните усилия на организацията да се противопостави на кремълския разказ за войната. "Това е информационният фронт".
Навални излъчваше видеоклипове по няколко часа седмично.
Но в началото на войната екипът му стартира нов канал - "Популярна политика", който сега излъчва около 30 часа седмично, като създава над 50 сегмента, които се публикуват онлайн като отделни клипове. Броят на служителите е нараснал на 130 от около 70, а екипът току-що е удвоил производственото си пространство.
"Виждаме, че все повече руснаци започват да задават въпроси и в търсене на отговори се обръщат към нас", казва Любов Собол - адвокат, която дълго време е работила по антикорупционните разследвания на Навални и управлява един от каналите му в YouTube отделно от останалите.
Навални също продължава да се чува, въпреки че Кремъл продължава да трупа години към присъдата му, а наказателната колония, в която е затворен от началото на миналата година, го подлага на все по-тежки условия на задържане.
С характерната си ирония той отбеляза в Туитър, че продължава да слуша радиостанция, която рекламира местни погребения на военни. Погребалният бизнес трябва да е в разцвет, за да може една морга да си позволи подобна реклама, каза Навални. "Дядо Путин" и възрастните му приближени, каза той, "си въобразяват, че са Наполеони, а цената се плаща от тези, които се погребват с отстъпка".
Според членове на екипа на Навални, няма "призрачни" автори, които да създава публикациите му в социалните мрежи. Навални неведнъж е подавал съдебни искове заради отношението към него, използвайки съдебни заседания, на които се появява чрез видеовръзка, за да охули войната.
На фона на въпросите дали движението на Навални е жизнеспособно без политическия мандат и харизмата на своя основател, неговите последователи изтъкват своята аудитория в YouTube. "Популярна политика" има 1,64 млн. абонати. Това е малка част от аудиторията на два канала, създадени първоначално от самия Навални, които обаче все още работят и са привлекли около 9,5 млн. абонати.
Наред с други неща, организацията е изградила мрежа от 45 регионални бюра в Русия, които работят за отстраняването на привържениците на Путин на местните избори.
Тази кампания приключи, когато през април 2021 г. Кремъл обяви зараждащата се политическа партия за екстремистка организация, но през последния месец организацията на Навални е започнала да се опитва да възстанови около 20-30 регионални офиса "виртуално". Като се имат предвид откъслечните протести, които се появиха заради проблемната мобилизация на Кремъл за войната, организацията иска да бъде готова да помогне за канализирането на всяко появило се недоволство.
Кличко: Путин няма да ни открадне Коледата
"Популярна политика" остава на разположение на зрителите в Русия. Въпреки че Русия забрани Twitter, Facebook и Instagram, YouTube все още функционира, не на последно място защото Кремъл отчаяно се опитва да достигне до по-младата аудитория, която избягва държавната телевизия. Легиони от руски политически фигури, активисти и журналисти вече поддържат свои собствени канали в YouTube.
Видеоклиповете с подробна информация за антикорупционните разследвания привличат милиони зрители; един от миналата година, в който се твърди, че за Путин е построен дворец за 1,3 млрд. долара край Черно море, е събрал 125 млн. гледания.
Видеоклиповете с подробна информация за антикорупционните разследвания привличат милиони зрители; един от миналата година, в който се твърди, че за Путин е построен дворец за 1,3 млрд. долара в Черно море, е събрал 125 млн. гледания. YouTube го нарече най-гледания рускоезичен видеоклип през 2021 г., а Кремъл, който обикновено игнорира обвиненията в корупция, публикува опровержение.
В последното разследване се твърди, че генерал Сергей Суровикин, който контролира руските военни усилия, е приел плащане на стойност около 1,7 млн. долара от близък до Кремъл олигарх в замяна на освобождаването на две фосфатни мини в Сирия през 2017 г. Руското правителство не е реагирало на разследването.
Каналът "Популярна политика" излъчва своя версия на новинарско предаване в продължение на два часа всяка вечер, като заглавията обикновено се вземат от различни руски и международни новинарски организации.
Някои теми се повтарят, включително криминалният характер на войната в Украйна и слабото представяне на руската армия.
Идеята не е да се противодейства на лъжите, разпространявани от руските държавни медии една по една - те са твърде много, казват членовете на екипа, - а да им се противодейства по-общо с проверими новини. Една от програмите се концентрира върху недъзите на ежедневието в Русия.
Последният им проект е публична застъпническа кампания, с която се опитват да накарат Европейския съюз и Съединените щати - които са наложили санкции на около 1200 лица заради войната - да разширят списъка до 6000 руски правителствени апаратчици и съюзници на Кремъл. По-широките санкции биха спомогнали за разцепление в управляващата йерархия, каза Волков.
Журналистите и политическите анализатори, макар и да оценяват високо предложенията на екипа на Навални в YouTube като цяло, казват, че те са по-скоро пропагандни, отколкото новинарски, и отбелязват, че в тях има емоционален заряд, който обикновените новинарски канали избягват.
"Това не е медиен проект в професионалния смисъл на думата", казва Таня Фелгенхауер, дългогодишна водеща на токшоу в "Ехото на Москва", либерална радиостанция, закрита в началото на войната, която сега работи по различни собствени предавания в YouTube. "Това е политически медиен проект на екипа на Алексей Навални и те се справят чудесно, наистина. Това просто не е обикновена журналистика".
Членовете на екипа признават, че са предимно активисти и казват, че са вярвали, че създаването на канала е най-добрият начин да се опитат да сложат край както на войната, така и на управлението на Путин.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!