З агубите след прибиране на реколтата се отразяват на икономическото благосъстояние на дребните земеделски производители в цяла Африка. На континента се произвеждат около 25% от втория по големина търсен плод в света - бананите. В Зимбабве един млад предприемач прави фурор, като не само намира начини за решаване на проблема със загубите след прибиране на реколтата, но и снабдява общността си с инструменти за увеличаване на печалбите, като същевременно въвежда творчески начини за борба с недостига на храна.
Това съобщава кореспондентът на Voice of America (VOA), Кийт Баптист в своя репортаж от Хонде Вали, Зимбабве.
"Започнах да се занимавам със земеделие още в ранна възраст. Това беше в началото на 2007 г., когато завърших образованието си. Тогава започнах да се занимавам със земеделие, а с производство на банани се занимавам от 2009 г. досега. Минах по целия път на производството и срещнах много предизвикателства. Основният проблем бяха големите загуби след прибиране на реколтата. Исках да намеря начин да намаля тези високи загуби, които претърпява секторът. И така създадох Nezox Brands - компания, която се занимава с всички големи загуби след прибиране на реколтата, които фермерите понасят в района на долината Хонде. В крайна сметка на фермерите се плаща за клас “А”, клас “Б” и дори за остатъците в стопанството." Това разказва Брайт Незомба, който е основател на Nezox Brands.
Бананите от клас “А” са тези, които нямат петна и са готови за пазара. Бананите от клас “Б” са тези, които не са израснали правилно и обикновено трудно се продават.
Решен да произвежда продукт, който да служи на общността му, Незомба намира начин да направи специално брашно, произведено изцяло от банани. Той започва да събира банани от местните ферми, независимо от техния клас. Почиства ги и ги нарязва на парчета, включително и банановите кори, изсушава ги в дехидратор, захранван със слънчева енергия, който сам е конструирал. След като изсъхнат напълно, бананите се смилат на фино брашно, което вече е готово за пазара. Това екологично изобретение привлича вниманието на граждански организации, които виждат потенциала му.
"Мисля, че на първо място трябва да го похваля за това, че е измислил такъв новаторски и вдъхновяващ начин да се увери, че нищо не отива на боклука. Това е много добра инициатива, защото допринася за икономиката", смята активистът Тръст Кудзай.
Докато в повечето части на Южна Африка се налага да се търсят алтернативи за борба с преобладаващата продоволствена криза, причинена от феномена Ел Ниньо, Незомба се надява, че неговият продукт, който значително увеличава производството на повече от пет тона бананово брашно месечно, ще окаже значително въздействие и ще се окаже ефективно оръжие в тази борба. Много земеделски производители и предприемачи в целия регион също въвеждат иновации и търсят решения за справяне с продоволствената криза, като гарантират, че всички ресурси, дори и несъвършените като бананите, се използват ефективно.
Не пропускайте най-важните новини - последвайте ни в Google News Showcase
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!