Пилотът на президентския самолет Ту-154, който се разби в Русия, "може да е действал по нечии указания", заяви бившият полски президент Лех Валенса.
По думите му екипите от правителствения авиоотряд на Полша са професионалисти от най-висока класа и
едва ли пилотът може на своя глава няколко пъти да прави опити
да приземи самолета в условия на мъгла.
Валенса подчертава, че трябва да се изчака официалното заключение на специалната комисия, която разследва случилото се край Смоленск.
Най-лесно е да се хвърли вината върху пилота, защото той отговаря, аз бих се въздържал от такива мнения, коментира пред журналисти посланикът на Полша у нас Анджей Папйеж в отговор на въпрос дали допуска вмешателство в работата на пилота от страна на президента на Полша Лех Качински или на висши военни на борда на разбилия се самолет край Смоленск.
Не бих искал да развивам тази тема, но много пъти съм пътувал с такива делегации и знам, че
натискът върху пилота е огромен в такива случаи
и той лично смята, че не трябва да се каца, но натискът е огромен, заяви посланикът.
На въпрос дали допуска това да се е случило и при вчерашната трагедия, посланик Папйеж отговори "абсолютно да".
На въпрос защо пилотът е отказал да отклони машината към резервно летище, както е бил посъветван от руските диспечери, Папйеж посочи, че трябва да се има предвид, че на мястото на планираната церемония край Смоленск вече е имало много хора, стотици поляци, ветерани - възрастни хора, които са чакали делегацията за отбелязването на годишнината от събитията в Катинската гора.
По програма делегацията, пътувала с президентския самолет, е трябвало да пристигне като последна и да измине още 15 километра от летището, за да достигне мястото на церемонията.
Имало е предложение самолетът с официалната делегация да кацне в Минск, на около 150 километра от мястото на церемонията, което е оценено като твърде далеч.
Трябва да помним, че край Катин имаше дъщери и синове на избити полски офицери преди 70 години, техните деца - вече възрастни хора, това предизвика това ужасно, толкова неблагополучно решение на екипажа да кацне, отбеляза полският посланик.На въпрос кой всъщност е взел решението в един самолет да има толкова видни полски представители, посланикът отговори, че често се случва да получаваме умни съвети и не винаги се възползваме от тях.
По думите му същото е и с българския президент, който пътува с делегация, когато се изисква участието на високопоставени лица. Сега, след тази ужасна катастрофа, сме по-умни, посочи посланик Папйеж.
Не сме толкова богати да разполагаме с "Еър форс 1" и да возим отделно едни и други,
това е положението, такава е нашата действителност,
коментира той.
От много години се говори, че трябва да се купят нови самолети, но обществото ни е чувствително към темата за подобни покупки, такива решения се приемат много лошо от обществото; мисля, че в България проблемът е подобен, отбеляза посланикът.
Хората разглеждат този въпрос като някакви привилегии на властта и в резултат на това правителството ни разполагаше с два Ту-154М, единият от които катастрофира, добави дипломатът. Това са много стари самолети, освен тях има и самолети Як-40, които са още по-стари и ужасни, и хеликоптери - и това е самолетният парк (на специалния авиоотряд - бел. ред.), посочи посланикът.
Той отбеляза, че президентският самолет, който катастрофира, се е върнал преди няколко седмици от Русия след рутинен преглед. Трудно е да се каже какво всъщност се е случило, комисията трябва да го изясни, заяви Анджей Папйеж.
Тук има много други лични трагедии, майката на президента вчера е взета от болницата, в много тежко състояние е, на предсмъртно легло, даже май не са й казали, че той е загинал, добави посланикът, видимо развълнуван.
Преди всичко трябва да си изясним какво всъщност наистина стана, отбеляза той. Президентът на Руската федерация Дмитрий Медведев и премиерът на страната Путин са предприели действия, организирана е комисия, която разследва, но катастрофата е огромна, там нищо не можеше да се направи, нямаше какво да се събира на мястото, добави Папйеж.
На мястото на катастрофата трябва да има и ще има полски специалисти, които ще изясняват обстоятелствата, допълни посланикът.
Участвах в откриването на гробището в Катин преди 10 години, познавам това фатално летище, посочи Папйеж. Това е едно от многото военни летища, в гората,
не виждам тук някаква вина на руснаците,
това е едно от многото летища близо до Катин, добави той.
Това са едни много тесни писти, стена от гора в съседство, доколкото знам, там е имало много гъста мъгла и от там е трагедията, добави посланикът.
Следственият комитет на прокуратурата на Руската федерация изключва катастрофата със самолета да е предизвикана от техническа неизправност на машината.
Ръководителят на следствения комитет Александър Бастрикин е докладвал на премиера Владимир Путин, че този извод може да се направи от разшифроването на записите на разговорите на пилота на самолета и авиодиспечерите.
Разшифровахме записа и направихме предварително проучване, по-детайлно ще се занимаем в Москва. Но повтарям: записът, който имаме на разположение, потвърждава, че
технически проблеми на самолета не е имало,
каза Бастрикин.
Според него летецът е бил уведомен за сложните метеорологични условия и въпреки това е взел решение за приземяване.
* Моля, коментирайте конкретната статия и използвайте кирилица! Не се толерират мнения с обидно или нецензурно съдържание, на верска или етническа основа, както и написани само с главни букви!