П илотът на армейски хеликоптер Blackhawk, участвал в смъртоносния сблъсък с пътнически самолет във Вашингтон, окръг Колумбия, не е спазил предупреждение от своя инструктор по летене само 15 секунди преди катастрофата, при която загинаха 67 души, твърди нов доклад, цитиран от New York Post.
Мигове преди смъртоносната катастрофа на 29 януари близо до международното летище „Рейгън“,
капитан Ребека Лобах е пропуснала заповед от втория пилот Андрю Ийвс,
който е ръководил тренировъчната ѝ мисия, да промени курса и да избегне спускащия се самолет на American Airlines, съобщи New York Times.
Наред с грешката, служителите са установили, че пилотите са „настъпили“ някои от инструкциите на авиодиспечера, което означава, че случайно са го прекъснали, когато са натиснали бутона за разговор по радиото и вероятно са пропуснали важна информация.
Ключов момент настъпва около 20:46 ч.,
когато Ийвс иска и получава одобрение пилотите на хеликоптера да използват собствените си визуални средства вместо тези на авиодиспечера, за да избегнат друг въздушен трафик. Ходът е обичайна практика за ускоряване на нещата, но разбира се, е свързан с риск от повече човешки грешки.
Army Blackhawk pilot in DC crash failed to heed flight instructor’s command 15 seconds before deadly collision: report https://t.co/m644ktaSYt pic.twitter.com/0Ol6fCrx9k
— New York Post (@nypost) April 27, 2025
Разследващите смятат, че през този момент Ийвс и Лобах не са чули, че самолетът на American Airlines „кръжи“, защото един от тях е натискал бутона за микрофон, за да говори с контрола на въздушното движение, когато е дошло съобщението.
Само 20 секунди преди катастрофата, контролерът на въздушното движение попитал хеликоптера дали е забелязал полет 5342 на American Airlines, който се е приближавал към писта 33, където се е приближавал хеликоптерът.
„PAT две-пет, виждате ли CRJ?“,
попитал той, използвайки съкращението за модела на самолета на полет 5342. Това била последната комуникация между самолета и контролера на въздушното движение.
🟥 Reports from briefings confirming the Black Hawk was outside its flight path and above 200-ft limit when it crashed with the American airliner. The pilot was warned by ATC, they were too close, but collided anyway, investigations continue into recklessness protocol failures. pic.twitter.com/PGuFIQWkto
— April Color (@ColorApril) February 4, 2025
Технологията на Black Hawk, която би позволила на контрола на въздушното движение да проследява по-добре хеликоптера, също се оказала изключена в този ден, което е обичаен протокол, ако тренировъчната мисия е била реална. Но това беше тренировъчна мисия, включваща годишна оценка на полетите за Робах, която тренираше така, сякаш висши служители на Конгреса трябваше да бъдат превозени от обсаден Капитол.
Бригаден генерал Матю Браман, директор на авиацията в армията, каза, че е ясно, че множество фактори са допринесли за смъртоносната катастрофа „Мисля, че това, което ще открием накрая, е, че е имало множество неща, които, ако някое от тях се беше променило, можеше да промени резултата от онази вечер“, каза той.
Авиационните експерти отдавна се оплакват от практиката да се позволява на пилотите да навигират сами,
тъй като човешката грешка често може да доведе до трагедия, особено в изключително натоварените условия около летище „Рейгън“.
Министърът на транспорта Шон Дъфи оттогава открито критикува дългогодишната практика и обеща да се отърве от нея, като я оприличи на „вдяване на конец в игла“.
Имаше и очевидно несъответствие между двама от тримата армейски пилоти на борда на обречения хеликоптер относно височината, на която летяха, според разследващите – и те бяха доста над ограничението от 200 фута за това място. В един момент преди сблъсъка пилотът на хеликоптера обявява, че са на 300 фута (91 метра), но е чут и пилотът-инструктор да казва, че хеликоптерът е на 400 фута (122 метра), според записите.
По време на катастрофата, Black Hawk е летял на 278 фута (88 метра), каза ръководителят на Националния съвет за безопасност на транспорта Дженифър Хоуми, добавяйки: „Това не означава, че екипажът на хеликоптера е виждал това на барометричните висотомери в пилотската кабина“.
Военният хеликоптер се сблъска с полет 5342, който е пътувал към Националното летище „Рейгън“ от Уичита, Канзас, точно в 20:47:59 ч. на 29 януари, съобщиха официални лица. Сблъсъкът прати и двата летателни апарата да се потопят в река Потомак, което отбелязва най-смъртоносната въздушна катастрофа в САЩ от 2001 г. насам.